900 turbo 2-d sedaner

Forum Modellspecifika forum OG900 900 turbo 2-d sedaner

Detta ämne innehåller 29 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-16 06:58.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare

96GT
    Deltagare

Sällan man ser några annonser (Kan inte minnas att jag sett någon alls). Hur ovanliga är dessa egentligen?

berra_bus
    Deltagare

Jäääääätteovanliga.

Gissar att du nog aldrig kommer att få se en annons i Sverige på en 2dr som hade turbo original.

Här http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showgallery&Number=145476 har du ju förresten en av de få som finns.

96GT
    Deltagare

Den har jag sett. Det är bara det att jag har för mig att min farsa hade en 2-d med sollucka… Tycker de blivit klart coola med åren.

aero16v
    Deltagare

När jag köpte min turbo sedan för några år sedan så hade jag inte en tanke på att dom var ovanliga.Det var en t8 gråmetallic med röd plysch och taklucka samt AC.

wibbe60
    Deltagare

Grå t8 -88 hade jag också för några år sedan. EN enda gång glömde sambon rattkryckan och när jag kom hem FEMTON minuter senare var den borta (måste varit poppis redan då) och hittades aldrig.

96GT
    Deltagare

Snackade precis med farsan, och det var en grå 86/87 2-d med AC och sollucka. Tyvärr hade han glömt regnr.

Verkar nästan som 2-d turbo sedaner är ovanligare än Aero.

96GT
    Deltagare

Klåfingriga med god smak

mattias_hansson
    Deltagare

Jag har en vit t8, en 86:a med skinnklädsel och sollucka.

MVH

plankan
    Deltagare
    96GT wrote:
    Sällan man ser några annonser (Kan inte minnas att jag sett någon alls). Hur ovanliga är dessa egentligen?

Dom finns,men är jo inte sådär någon dussinvara precis –
    men det har jo lite med historiken om just 2 drs att göra också.

Faktum är att just den modellen saab tillverkade minst av – finns T O M fler cabbar än 2 drs ”med täckt kaross” 😉
    Först som MY 84 kunne man köpa en och som MY 90 var det slut med 2 drs bilarna.
    MY 86 kunne man beställa dom med T8 och
    sista MY 90 fanns att få som 900i 16 vent,men någon T16 spis fanns inte ”officiellt” till dom om man nu bortser från denna GB/UK limited edition på cirka 500 bilar.

Av dessa är ungefär 263 den mycket efterfrågade 900s:

som är utrustad med aero pkt inkl brigde vinge och röd box.

Ett fint ex på T8 sedan är Victor L bil:
    http://www.garaget.org/?car=199965
    som är en MY86 T8 med den lite unika 159 Malakit gröna färgen
    Victor har i efterhand mont på Aero pkt :worshippy:

Jag införskaffade min T16 i april 07 –
    hittade den faktisk på blocket med denna bild i annoncen:

Där den stod som enbart ”saab 900 Turbo”.
    Men då det är en 2drs har de flesta säkert också tagit för givet att det var en T8.

September 2008 fanns även denna Sällsynta T16 på blocket:
    http://www.garaget.org/?car=186476
    Som är bil nr 2 av dom 4 MY 89:orna

Vill man ha en 2 drs T16 kan man jo själv ”bygga den”:
    http://www.garaget.org/?car=153465
    finns jo gott om gamla fina snik modeller som min var från början 🙂

96GT
    Deltagare
    Plankan wrote:
    96GT wrote:

Dom finns,men är jo inte sådär någon dussinvara precis –
    men det har jo lite med historiken om just 2 drs att göra också.

Faktum är att just den modellen saab tillverkade minst av – finns T O M fler cabbar än 2 drs ”med täckt kaross” 😉
    Först som MY 84 kunne man köpa en och som MY 90 var det slut med 2 drs bilarna.
    MY 86 kunne man beställa dom med T8 och
    sista MY 90 fanns att få som 900i 16 vent,men någon T16 spis fanns inte ”officiellt” till dom om man nu bortser från denna GB/UK limited edition på cirka 500 bilar.

Av dessa är ungefär 263 den mycket efterfrågade 900s:

som är utrustad med aero pkt inkl brigde vinge och röd box.

Ett fint ex på T8 sedan är Victor L bil:
    http://www.garaget.org/?car=199965
    som är en MY86 T8 med den lite unika 159 Malakit gröna färgen
    Victor har i efterhand mont på Aero pkt :worshippy:

Jag införskaffade min T16 i april 07 –
    hittade den faktisk på blocket med denna bild i annoncen:

Där den stod som enbart ”saab 900 Turbo”.
    Men då det är en 2drs har de flesta säkert också tagit för givet att det var en T8.

September 2008 fanns även denna Sällsynta T16 på blocket:
    http://www.garaget.org/?car=186476
    Som är bil nr 2 av dom 4 MY 89:orna

Vill man ha en 2 drs T16 kan man jo själv ”bygga den”:
    http://www.garaget.org/?car=153465
    finns jo gott om gamla fina snik modeller som min var från början 🙂

Här var det mycket matnyttigt och 3 fina 2-dörrars. Jag har någta broschyrer men det framgår inte direkt att 2-d inte går att få med t16. Men så var det kanske. Tycker 2-d med t16 är en mycket fräck bil. Lite premium sport sedan.

plankan
    Deltagare
    96GT wrote:
    Här var det mycket matnyttigt och 3 fina 2-dörrars. Jag har någta broschyrer men det framgår inte direkt att 2-d inte går att få med t16.

Det har du så rätt i 🙂
    Man behöver bara ta en titt i katalogen för MY 89:

Dock så går många diskutioner ut på att det som syftas på med 2D där-
    skall/kan vara cabben :confused:

96GT wrote:
    Men så var det kanske.

Jag har i 3.5 år forskat omkring dessa bilarna,håller på fortfarande 🙂

Men en uppfattning som delas bland många OG 900 entusiaster i Sverige,är att dom inte skall finnas i Sverige ”officiellt”.

Något som kan stödja den teorin är bl.a att det jo enbart finns 8 bilar.En annan sak tycker jag själv är,att de 4 MY 88 bilarna åkte från fabriken i Nystad direkt till saab’s internbil’s avd där dom stannade allt från 2-4 år innan dom fanns tillgängeliga för allmänheten.
    Min egen har gått samma öde tillmötes och ”släpptes” inte förrän 1994.

Något helt 3´e är att bilarna har vanliga turbo emblem,men alla verkar ”sakna” det där lilla 4-kantiga DOHC 16 märket :confused:

Jag har i lång tid haft mycket kontakt med saab klubbarna i bl.a Danmark/Finland/Tyskland/Norge/Frankrike/Holand/USA,ja you name it –
    och även där säger man sig inte känna till någon org saab byggd T16 ”notchback” som just 2 drs bilarna kallas.
    Hittar du för övrigt en ”900s” i USA,ja så är det inget annat än en sugis……

Det enda dom flesta verkar vara överens om,är att den GB/UK limited edition är den som skall vara skriven i saab historiken ”officiellt”……..

Som dom skriver i GB:
    ”Very rare classic 900 T16S 2door
    One of less than 300 ever produced by Saab, and only available for the UK market.”

För ett tag sedan fanns en sådan till salu
    Ta en titt och njut av de många bilderna 🙂

Är du rent sugen på 2 drs bilarna finns här en fin länk med mycket bilder.
    Glöm bara inte haklappen :whistle:

Melwin
    Deltagare

Tack för bra och trevlig info Plankan!

Mvh Melwin (har en i8 sedan själv)

96GT
    Deltagare

Plankan! Tusen tack för all info!

Man blir bara mer och mer sugen på en 2-dörrars

Här är bilden som fick in mig på spåret och fick mig att minnas farsans.

2-d Turbo (Broschyr tryckt 1986)

(Ringde faktiskt och kollade varför en 2-d med lucka. Jo för den var fräck… men det blev den sista 2-dörrars bilen, allt för omständligt med långa dörrar)

lillper
    Deltagare

Gäller tråden T16 2-dörrars eller Turbo 2-dörrars i allmänhet?
    Att T16 2d är jätteovanliga är inget tvival om, men T8 är väl en helt annan sak?
    Kan visserligen bara komma på en i mitt närområde på rak arm… En magentabrun T8 -88 med vinröd plysch, i gott bruksskick. Tänkte nästan kontakta ägaren om att få köpa den, innan jag hittade min gröna 3d T8 -86.

96GT
    Deltagare
    Lillper wrote:
    Gäller tråden T16 2-dörrars eller Turbo 2-dörrars i allmänhet?
    Att T16 2d är jätteovanliga är inget tvival om, men T8 är väl en helt annan sak?
    Kan visserligen bara komma på en i mitt närområde på rak arm… En magentabrun T8 -88 med vinröd plysch, i gott bruksskick. Tänkte nästan kontakta ägaren om att få köpa den, innan jag hittade min gröna 3d T8 -86.

Eftersom jag startade tråden så svarar jag:

Tråden gäller i första hand Turbo 2-d (8V). Men diskussionen har med Plankans hjälp lagt ljus på 2-d med T16 och de sällsynta UK-spec 2-d T16 med Aero-kit.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng