9000 och etanol?

Forum Modellspecifika forum 9000 9000 och etanol?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-04-19 13:05.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Profilbild på svesson
    svesson
    Deltagare

Hej
    Fråga från etanol-intresserad:
    Finns det någon modell (motor/motorstyrning) som fungerar med 50-100% etanol? Årgång 95-98.
    Jag har läst mig till att 30% bör gå bra, kanske upp till 50%, men sen verkar det bli problem!
    På min gamla 900S kan jag sätta i större spridare och skruva tillbaka fördelaren lite, men klarar tändsystemet i 9000 av att tidigarelägga tändningen 3-4 grader – det är frågan!
    Eller vad är problemet?

/Sven

Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

På en så pass ”ny” 9000 kan man med fördel programmera om insprutningen så den helt lirar med E85. Finns företag som fixar den omprogrammeringen eller också fixar men det själv via T5Suite
    Tändningen kan du ställa på det värde du önskar. Allt detta sköts av styrenheten.

Självklart kan även dessa bilar konverteras med 30% större spridare.
    Inbillar mig att bilar med värmeplattor är mer lämpliga om man kan förvärma insugsluften vid start

Profilbild på svesson
    svesson
    Deltagare

Tack för svar….Då vet jag att det är möjligt om det blir aktuellt
    Men det här med värmeplattor har jag aldrig hört talas om. Drivs tydligen med bilens batteri. Hittade lite om detta i Wikipedia
    Kan man se att dessa finns med i motorn?
    Och hur kan man se att Trionic 5 sitter i bilen och inte nåt annat special (enl Wikipedia fanns tydligen bara den Trionic-varianten i 9000)

Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

From 94- har alla 4cyl 9000 Trionic 5
    Värmeplattan en är ca 5-10 mm tjock platta som är monterad mellan insugsrör och topp.
    Spänningsmatas från elcentralen fram i motorutrymmet.

Det går naturligtvis att montera värmeplatta i en bil som saknar det också.

Profilbild på svesson
    svesson
    Deltagare

Tack – då har jag lärt mig nått nytt igen!
    Bara att vänta på att rätt bil dyker upp…….
    /Sven

Profilbild på martin h
    martin h
    Deltagare

Har två 9000 som går på Etanol. En 9000i -88 som jag bytt till turbospridarna på, justerat tändningen något och monterat in en ”kallstartsknapp” som kopplar in ett temperaturmotstånd istället för tempgivaren i insuget. Det motståndet har ett värde så att styrsystemet luras att tro att det är cirka 10 grader kallare än vad det är, vilket ger mer bränsle vid start. Kan kopplas tillbaka efter någon minut.

Den andra är en 2,3T -97 som bara är omprogrammerad av en kunnig hemmapulare (via T5 suite) Den har inga hårdvaruändringar, men går nu som ett skott och klarar kallstarter bra. Dock så får motorn en lite dip då den är kall och gått i cirka 30s (då kallstartsupprikningen tas bort).

/Martin

Profilbild på svesson
    svesson
    Deltagare

Tack för alla svar.
    Kul att det finns ett etanol-intresse i dessa kretsar…..så länge det finns att tanka….
    Men, Martin, Hur ställde du om tändningen på din 88:a? Mjukvarumässigt? Finns väl ingen fördelare att vrida på
    Och: Har du värmeplattor, som saabaero skrev ovan? Original eller?
    /Sven

Profilbild på Timpa
    Timpa
    Deltagare

Det man behöver göra efter ett tag är att byta bränslefiltret. Etanolen löser upp gamla rester som sätter igen filtret.
    Men sedan är det bara att tuta och köra. Körde mer än 15000 mil med en 9000 -98 och 7000 mil med en 9000-96.
    Och byt soppa pumpen vid 20000 mil oavsett etanol eller bensin.

Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

Profilbild på martin h
    martin h
    Deltagare

Hej!
    Har inte läst på forumet på ett tag, så därför sent svar.

Tändningen går faktiskt att justera på 88:an, så där ändrade jag några grader.

Har inga värmeplattor, vilket säkert skulle vara bra. Den startar snällt även i kalla temperaturer, men med värmeplattor skulle säkert utsläpsvärdena vid kallstarter bli mycket bättre.

/Martin

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng