9000 turbo -84

Forum Övrigt Projekt / Min bil 9000 turbo -84

• Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-03 00:32 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    saabmicke
    Deltagare

Nytt projekt som anlänt idag.
    Förmodligen det mest spännande hittills…
    En 31 år gammal bil med endast 950 mil på mätaren…..

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

950?!?! Lär inte behövas någon rostsvetsning! Kommer du att våga använda den?

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

saabmicke
    Deltagare

Såklart jag gör….;) Saabar är byggda för att användas….;)

Jonathan
    Deltagare

Herrejösses! 😮 Mer bilder, mer bilder fort här nu!

Christian.S
    Deltagare

Oj då detta verkar mycket spännande!
    Säger som föregående talare, mer bilder! Gärna lite historia också om bilen, 9000 Turbo 84a, hmm provbil??:)

saabmicke
    Deltagare

Detta är en provbil från Saab som sannolikt varit i trafik redan under första halvan av 1984.
    Som framgår av bilderna så finns det ett datum angivet på undersidan av ACC panelen (22/12-1983)..
    Det ryktas att den bl.a har provats i öknen och i olika extrema situationer men jag har inga belägg för detta.
    Däremot kan man kanske dra slutsatsen att lackskadorna och den rostiga bakdörren kan bero på just detta.
    Mer info kommer framöver, bilen går fint i motor och låda men behöver givetvis lite översyn i övrigt.
    Inredningen saknas också men den finns i tryggt förvar hos Konrad Söderholm.

Bilagor:
    saabmicke
    Deltagare

Motor och låda går fint, hade bilen igång idag..

Bilagor:
    1. IMG_3121.mov
    Jonathan
    Deltagare

Fina bilder och roligt att motorn går så bra! Du har verkligen hittat en intressant 9000 här.

I boken ”Saab, bilarna de första 40 åren” omnämns dessa tester av Saab 9000 (”från öknar med intensiv hetta till bergsvägar täckta med snö”). De ska ha skett i USA, Australien och Skandinavien mellan 81-84. Testbilarna som är på bild i boken är dock vita och har ingen vinge bak. Men du kanske kan hitta lite ökensand i någon gömma på bilen? 😉

saabaero
    Deltagare

Spännande projekt!
    När vi pysslade med ”Wennlon” visade det sig att en del detaljer inte stämde med produktionsbilarna så det kan ju bli knepigt att hitta ev saknade delar. Gissar att det är liknande på denna.
    Det var även ganska uppenbart att det var en prototyp. På flera ställen var det ”shimsat” med en trave brickor 🙂

En possitiv detalj var att elschemat från og900 stämde riktigt bra. Konstruktionen är densamma på de flesta (alla?) system och t.om. kabelfärgerna stämde.

Ser ut som APC´n är manipulerad på denna 🙂

Kul projektbil!
    Jag minns när jag va grabb å min farbror hade med sig en tidig provbil…i vitt utan spoiler…som jag fotade…

Andreas Falck
    Deltagare

Verkligen kul projekt! Måste vara en sån där ”once in a lifetime” grej.

Jonas
    Deltagare

Riktigt kul att se! Vart har du hittat denna bil?

saabmicke
    Deltagare

Den här bilen har vandrat runt lite innan jag fick chansen att sätta tänderna i den. Vad jag vet så har den ägts av bl.a Marcus Wigh, Konrad Söderholm och innan mig av Michael Rasmussen.
    All info som jag kan få kring den här bilen skulle uppskattas.
    Av lackens skick att döma så har denna säkert testats i öknen någonstans… Skall leta sandhögar framöver…. 😉

nemesiz
    Deltagare

Hej.
    Jag trodde väl de när jag såg bilderna och när du skrev att Marcus har ägt bilen. Den bilen har varit inne på Fordons programmet på Njudungs Gymnasiet i Vetlanda i väldigt många år. Jag tror nästan att den har ståt där sen Saab va klar med alla sina tester. Jag gick fordon i Vetlanda mellan 2003 och 2006. Jag slutade ett eller två år innan Marcus.De va efter jag slutade så köpte Marcus bilen.

Så en sak är säker, den bilen är rätt sönderskruvad av många elever under åren. Men kul att den finns kvar. Trodde att den blev skrot efter att Marcus sålde den.

Du kan gärna höra av dig när du har tröttnat på den.

Mvh Darek

saabmicke
    Deltagare

Tror inte att jag tröttnar på den faktiskt.. 😀
    Den har säkert skruvats på en hel del men motor och låda går som milen skvallrar om dvs kanon.
    I övrigt så blir det nog att plocka ner och sedan bygga successivt. Ny komponenter om någon skulle fallera.
    Min målsättning är att få den i trafik igen, vore häftigt med en så tidig bil och dessutom knappt inkörd.
    Låt vara ”välskruvad” men trots allt nästan inte använd på vägen..;)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng