900/88:a som startar men går ej att gasa

Forum Modellspecifika forum OG900 900/88:a som startar men går ej att gasa

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-03 22:04.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

jakowlev
    Deltagare

Hallå. Köpte nyss en saab 900 88:ans årsmodel. Bilen har gått 12600 mil men tänkt byta olja o filter även bensinfilter. Började med att när jag satte dit nya oljefiltret så trillade gummipackningen ur filtret utan att jag såg det, så när jag startade bilen för att få oljetryck så rann mycket olja ut. Hittade iaf packningen och fick dit allt och fick i lite för mycket olja typ en liter. Så tömde ut lite och provstartade och bilen gick bra. Körde inte länge utan olja. Sen skulle jag byta bensinfilter och det gick bra bilen startade och gick kanon efter detta med. Men efter att ha städat av uppfarten med all olja så skulle jag åka o kasta detta samt provköra bilen ordentligt men jag hann bara starta bilen o lägger foten på gasen och det händer ingenting. reagerar knappt inget på gas. Gick bra på tomgång men inte att varva. Pilla lite på slangar och byte ut några slangar men ingen skillnad. Tog bort luftslangen från ventilkåpan och då gick det att varva lite men gick skitilla. Men det vart mörkt ute så fortsatte dagen efter och då startar inte bilen alls. Tycker det är lite konstigt iaf. Är tacksam för alla svar bara att fråga om det är nått jag har missat mvh Jakowlev 🙂
    Glömde skriva att när jag kollade olje nivån så luktade det bensin om oljan oxå.och oljan har blivit lite grå.

sebbo
    Deltagare

låter som en toppackning alt kolvring/ar.

jakowlev
    Deltagare

Ajdå det låter jobbigt 🙁 är det dyrt att lämna in bilen o få det fixat? Eller är det skroten som väntar. Har ingen tid till att skruva själv.

sebbo
    Deltagare

Innan jag/vi målar fan på väggen så skulle det vara bra med fler kommentarer.
    Men en toppackning är rätt så stort ingrepp, det innefattar bla att man måste plana toppen och det är rätt mkt jobb då allt ner till toppen måste monteras bort, det skulle nog kosta en vacker slant.
    Att byta kolvringar är ännu dyrare, då är det mer eller mindre en motorrenovering som väntar beroende på hur mkt skada den/de trasiga ringarna gjort.

Det som är varför jag inte riktigt kan avgöra kolvring alt toppackning är att du säger att oljan blivit mjölkig? Det brukar vara ett tecken på vatten i oljan. Att den luktar SVAGT av bensin är ganska normalt så det behöver ju inte vara kolvringar som farit.

Att byta toppackning är inte jätte svårt att göra sj om man har lite skruvar vana, men man måste vara NOGA med arbetssätt och instruktioner om tex moment.
    Vars i Sverige bor du?

jakowlev
    Deltagare

Ok. Vi får hoppas på lite mer tips. Jag bor några mil utanför Örebro

jakowlev
    Deltagare

det får nog bli skroten för den gammle trotjänaren 🙁

joh900
    Deltagare

Lite mer felsökning än så tycker jag man kan göra innan det är dags för skroten, här kommer lite tips du kan börja med

Har du kollat upp alla tänddelar/vacuumslangar och liknande? Om det är lite vita strimmor i oljan så är det ingen fara, detta är troligen pga att du har startat bilen flera gånger utan att köra bilen, dvs kondens. Detta har jag märkt på mina bilar om jag bara t ex gör en kallstart för att köra ut i garaget för att sedan låta den stå några timmar för att sedan köra in igen.

Ta ur tändstiften och se hur dem ser ut, är de torra kan man misstänka att det saknas bränsle, är de blöta saknas troligen gnista.

Eftersom nu inte bilen startar alls så kan du börja med att plocka ur tändstiften, lägg dem mot t ex ventilkåpan och sätt dit tändkabeln. In i bilen och försök starta, har du gnista? Isåfall, bra. Kontrollera sedan om du har bränsle, ryck lös t ex en tändkabel och kör på startmotorn en kort stund (med stiften monterade tillbaka i motorn). Skruva sedan ur det stiftet och kolla så att det är blött och luktar bensin.

Är det en 16v eller 8v? Turbo eller inte?

Motorn går runt som vanligt? Låter inte som den går tungt eller ovanligt ”lätt”?

MVH

jakowlev
    Deltagare

Jag tog bort stiften och jag tycker att dom va oljiga men jag gjorde rent dom och då startade den men går jätte jätte illa. Det är 8v en 88:a ingen turbo. det låter helt normalt om motorn går inte tungt o inga missljud. Alla slangar är hela men det är ju om det är dålig gnista kanske eftersom stiften är blöta men om man gör rent dom så startar den. Eller kan det va nått fel så att den pumpar i för mycket bensin o surar ner bilen? Tack för svaret mvh Lennie

ab35j-jub
    Deltagare

Låter farligt likt problemet jag har med min, också en -88 8v utan turbo. Jag bytte till NGK Bp5 stift istället för sexor som det sitter original och nu går den att köra, går ibland på 3 cylindrar när man kört kortare sträckor och drar ca 2,5 L/mil.

Så testa byta till varmare stift och se om han går då är mitt tips 🙂

jakowlev
    Deltagare

Ska nog prova byta stiften. Vore ju riktigt bra om det funkade 🙂

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng