900Aero 1985 färg på instrumentbrädan.

Forum Modellspecifika forum OG900 900Aero 1985 färg på instrumentbrädan.

  • Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-21 19:23 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18841
    saabcustom
    Deltagare

    Jo, så blev man då ägare till en ny og900 att ersätta den som jag fick hjälp att köra omkull med 😡

    Den nya 900 Aero -85 har en vinröd plychinredning och så långt är allt som det brukar. Vad jag aldrig sett förut, trots att jag sett åtskilliga og900, är att även instrumentbrädan och dess överdel är vinröd ! Detta måste vara ovanligt, eller ? Nån som vet ? ALLA og900 som jag sett hittills har varis svarta och sen har man kunna köpa ”iläggsdelar” till instrumentbrädan, som tillbehör (ädelträ bl.a. tror jag).

    Jag vet inte om jag tycker det är såvärst snyggt, risk finns att jag sätter dit en svart istället (men sparar naturligtvis den röda).

    Nå som sagt, finns det fler originalfärger än svart ? Vinröd verkar ju funnits. Det kanske fanns andra oxo ??

    / Kenth

    #129001
    Lustgasen
    Moderator

    Plych i en 900 aero lät ovanligt, men antar man kunde få det också,annars var ju skinn standard?

    Va? inte sett annan färg på instrument bräda?
    Ska inte säga alla,men många 900or med oxblodsskinn-inredning har den färgen på instrumentbräda. Särskilt -89 Specialen, där har väl ALLA vinröd instrumentbräda?

    Annat än svart och rött finns inte.

    Saab 900 TurboS Cabriolet -91

    Sekreterare i Svenska Saabklubben

    #129004
    saabcustom
    Deltagare

    Tackar, då kan jag sova lugnare 😉

    Sonens 900Aero -84 har skinn (oxblod) och helsvart instrumentbräda.
    Min ”nya” 900Aero -85 har plysch och det är jag faktiskt lite glad över. Det är inte så halkigt som skinn 🙂

    Och, jo, det är en äkta Aero, åtminstonne enligt reg-beviset. Den har servostyrning, elsoltak, elspeglar, elhissar och öppningsbara bakre sidorutor så det stämmer ju så långt. Dessutom har framstolarna ”tidningsficka” sytt bakpå ryggstödet. Det är väl iallafall inte standard ? Det har jag nog bara sett på läderklädda stolar…

    mvh / Kenth

    #129028
    henrikg
    Deltagare

    Saab introducerade oxblodsröd instrumentpanel på 900 Aero MY85! (På de bilar med röd inredning förstås ;)) Och den satt bara på aeron, ej på vanliga turbo, 900i osv. Har även bevis iform av utskick ifrån Saab om modellår 85 ;)Den kom senare att även sitta på vissa specialmodeller t.ex. 900 Jubileum -88 samt 900 T8 Special -89 (som iofs byggdes över 700 st av till enbart Sverige).

    Bild ifrån min T8 Special:

    Tidningsficka finns vad jag vet på alla skinninredningarna, men även på ”lyxplysch” inredningarna som satt på 900 Aero original, dvs de plysch inredningarna som har samma design som skinnstolarna fast plysch! Aeron hade faktiskt inte skinn som standard som många tror, men den hade alltid minst den lyxigaste plyschen 🙂

    #129052
    magnus m
    Deltagare

    Hej

    Med den utrustningen verkar det vara en äkta aero. Om den har ett chassinr som börjar på AT35 är det en ”äkta”. Vad beträffar utrustning fanns det bara två extra utrustningar att beställa till dem: AC och skinnklädsel, resten var std.

    Jag tycker att det är urläckert med röd instrumentpanel. Om den är hel skulle jag behålla den.
    Vore kul att se någon bild på underverket! 🙂
    Mvh / Magnus

    #129145
    saabaero
    Deltagare

    En röd sprickfri instrumentpanel är inte helt lätt att hitta idag 🙁

    Någon som hart en uppfattning ifall röda är mer sprickbenägna än svarta ?
    Hur gör man för att dom inte ska spricka ?

    #129169
    henrikg
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    En röd sprickfri instrumentpanel är inte helt lätt att hitta idag 🙁

    Någon som hart en uppfattning ifall röda är mer sprickbenägna än svarta ?
    Hur gör man för att dom inte ska spricka ?

    Tror nog att dom är lika dåliga, med tanke på att jag letade igenom 15 bilar på skroten, alla gått lite mer än 20.000 och endast en var sprickfri (alla svarta) gör väl att oddsen att hitta en bra röd är ganska liten.

    Det är UV-strålningen som knäcker dom, ett sätt är att göra som jag, köpa ett skydd och lägga på, se på bilden ovan 🙂 Köpte på Ebay ifrån Florida ett formanpassatskydd..

    Mvh
    Henrik

    #129176
    walle
    Deltagare

    jag hittade en i dag efter lite letande så det är inga problem om man vet var man ska leta.

    #129179
    stefan
    Deltagare

    värt att notera är ju att det idag finns mycket bra färger genom specialister så det går att måla i vilken kulör man vill ha utan att det syns.
    Instrumenbrädor som reservdel från USA/GM finns oftast bara i en kulör så där får man måla om man måste.

    #129180
    stenling
    Deltagare

    Har också en T8 Special med tillhörande sprucken instrumentbräda 🙂 Kan inte direkt säga om jag tror att de röda är mer känsliga men jag har haft rätt många 900:or alla med svarta brädor som inte haft några defekter. Både rött och svart är iaf enligt mig grymt snyggt, älskar verkligen inredningen i dessa vagnar, känns tidlösa på något sätt.

    #129194
    henrikg
    Deltagare
    Stefan wrote:
    värt att notera är ju att det idag finns mycket bra färger genom specialister så det går att måla i vilken kulör man vill ha utan att det syns.
    Instrumenbrädor som reservdel från USA/GM finns oftast bara i en kulör så där får man måla om man måste.

    Jo det är sant, hittade en firma utanför Sthlm som kunde åta sig att färga om min svarta till röd, dom ville väl ha i storleksordningen 3000kr, lite saftigt kanske om man inte är i väldigt stort behov av en 🙂

    #129201
    henrikg
    Deltagare

    Sen om man vill hitta rätt ”tidålder” på brädan så blir det ju ännu svårare. När kom den tjocka instrumentbrädan? Jag tror det var MY86 eller MY87. Den äldre smalare tycker jag faktiskt är snyggare..

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng