900c växellådsmärkning

Forum Modellspecifika forum OG900 900c växellådsmärkning

• Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-13 14:00 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    lellel
    Deltagare

Dags för växellådsbyte på en 900c/88. Nuvarande låda är märkt med GM 456 10 och jag undrar om jag kan använda en som är märkt GM 456 12 (råkade nämligen snubbla över en sådan). Jag undrar vad som är skillnaden mellan dessa – är det stegningen och/eller totalutväxlingen eller något annat av betydelse.
    Drivs hastighetsmätaren av utgående drivaxel?
    Finns det andra saker att tänka på vid bytet?

/LennartL

kaparn
    Deltagare

Jag har ingen koll på markeringarna på lådorna men jag har en gång gjort misstaget att montera en låda från -87 i en bil från -88 och upptäckte då att -88:an har grövre drivaxlar och knutar, flyttade då över handgranaterna (knuthållarna) från -88:ans låda bara för att upptäcka att hastighetsmätaren inte fungerade eftersom drevet till givaren var annorlunda.

Du bör alltså inte montera en låda som är äldre än -88.
    Men Matthias R är guru på 900 och nog den som är bäst skickad att svara på denna fråga

lovet
    Deltagare

De 2 sista nuffrorna står för utvecklingskedet på växellådan, dvs ju högre nummer desto mer ”utvecklad” låda.
    Om man tar hela numret GM 456 10 så står GM för ”Gearbox Manual” 4 står för Utförande (motorkombination) 5 står för antalet växlar, 6 står för vilken Primärväxel som finns i lådan (i detta fall 0,84)samt då 10 för utvecklingsskede.

lellel
    Deltagare

Kan man läsa ut något om stegningen i lådan av detta?
    Kan 456 12 direkt ersätta 456 10 utan någon åtgärd?
    Fungerar h-mätardrivningen lika?

/LelleL

lovet
    Deltagare

Enl mina tabeller så är utväxlingarna olika på dessa lådor, det enda som är exakt lika är primärväxlarna.
    Men om man jämför hastigheterna vid 1000rpm på motorn över de olika växlarna så skiljer det endast några få tiondelar av km/h,456 10 lådan något lägre växlad .
    Eftersom 456 12 lådan inte kom förrän -89 så skall den passa rakt av i din -88.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng