900==>husbil

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900==>husbil

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900==>husbil

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juli 1, 2005 at 13:10 #13552

      Hej !

      Är det nån som vet vem som tillverkade /vad den hette ??

      Allså den låda man satt dit på 900:or isället för bakluckan så att den blir
      husbil

      MVH

        juli 1, 2005 at 14:32 #90898

        Sök på “Toppola” med tex Google, så hittar hittar du en del information.

          juli 1, 2005 at 16:42 #90899

          Hej!
          Är det Toppolacampern Du är ute efter så kommer lite info här.
          Bolaget som tillverkade Toppolan hette Scando de sista åren, Emico de första åren. De var placerade utanför Landskrona. Bolaget är nedlagt sedan mitten av 90-talet. Tyvärr lades även bolagets hemsida ned för ett tag sedan. De hann allt som allt tillverka ca 300 stycken. De flesta till og900 samt Ford Sierra, Scorpio, några till 9000 cc samt till pick-upbilar (en del exporterades utomlands). De fanns i tre versoner. Sport, Continental och Scandinavia. Sport var utrustad med säng och garderober. Continental hade dessutom köksutrustning men saknade värmeanläggning. Scandinavia hade samma utrustning som Continental men hade även en Vallasvärmare och kunde följdakligen användas även under vinterhalvåret. En rolig sak är att de hann tillverka 5 st Toppolaboxar till ng900/og9-3 (mycket ovanliga).
          Tyvärr är det rätt svårt att hitta en sådan om man skall köpa en.
          De man hittar på utställningar är aldrig till salu. De som har en verkar hålla på dom. Ett av problemen är att de räknas som takbox och därför ej registreras någonstans (går ej att söka efter i register). Någon gång per år brukar det dyka upp någon i annonser, dock ovanligt och de verkar gå åt fort. Det tog ett tag innan jag hittade min.
          De är hejdlöst roliga, väcker uppmärksamhet, otroligt uppskattade av mina barn samt förvånansvärt rymliga.
          Hoppas att detta gav dig lite svar… 🙂

            juli 1, 2005 at 17:44 #90900

            Lite tillägg: Att man tillverkade dom till Sierrorna, ja men inte till Scorpio och mig veterligen var det bara till Saab 9000, inte till cc:en. Antalet gjorda till pickuper var fem stycken. Har själv aldrig sett någon Toppola på varken Sierrorna eller 9000, däremot på en pickup och
            givetvis på Saab 99 cc, 900 och 9-3.
            Tyvärr är efterfrågan större än tillgången, så det är bara att hugga till när det annonseras en. Har du ingen bil får du köpa den senare.
            Till internationella Saab-träffen i Ljungbyhed 2006 ska vi försöka slå rekord i antalet Toppola på ett och samma möte.
            Mvh Ulf Stenson

              juli 1, 2005 at 18:54 #90901

              [image]http://www.akesson-motorsport.se/pics/saabfestival05/festival05_17.jpg[/image]

              En av de få Toppola till 9-3. Bilden tog jag på Saabfestivalen

              /B


              Bengt Åkesson
              bengt@akesson-motorsport.se
              Facebook

                juli 3, 2005 at 16:32 #90902

                Måste rätta mig själv. Toppolan gjordes visst till Scorpion också. Hur fick jag så reda på det ?
                Jo, här är följande lilla historia:
                Eftersom det var Landskronafestival denna helg beslöt jag mig för att köra in på lördagseftermiddagen med 900:an med Toppolan på för att kunna njuta av god mat och alkoholhaltiga drycker och med Peters (tillverkaren av Toppolan ) ord ringande i öronen: Istället för att bo på campingplats, kör ner till småbåtshamnen och parkera/sov där. Sagt och gjort ! Kvällen och natten förflöt med god musik,mat dryck och vackra damer. På morgonen när jag satt och åt frukost kom granndamen som bodde i husbil och sa : Igår kväll kom där några män förbi och tittade på Toppolan och den ene sa att han hade gjort den ! – Dom sitter nere i hamnen i en av katamaranerna !
                Då visste jag genast att det var Peter. Snabbt ner och mycket riktigt där satt han.
                Där fick jag så bekräftat om Scorpion och att det bara var till Saab 9000 man gjorde Toppola till.
                Jag fick också veta man gjorde ca 30 skåp till Fordarna varav en såldes i Sverige , tre till Danmark,
                några till England och de flesta till Tyskland. Då förstår jag också varför jag inte har sett något skåp på Ford i Sverige.

                Ulf

                  juli 3, 2005 at 18:02 #90903

                  Här verkar det finnas en hel del info:
                  http://hem.passagen.se/scarlot/toppola/

                  /Tobias

                    juli 3, 2005 at 19:45 #90904

                    Här är en till salu ….
                    http://www.blocket.se/view/5460650.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.