900i 2.1 -92 Justera tändning?

Forum Modellspecifika forum OG900 900i 2.1 -92 Justera tändning?

• Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-29 07:03 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    sne4
    Deltagare

Då var jag med gammelsaab, en liten pärla med fortfarande hela dörrar, mycket lindrig fläcktyfus på tröskellådorna och nyss fyllda 15000 mil.
    Jag har börjat pyssla om den och gå igenom den så smått. MEN, jag vet inte riktigt hur elektroniken fungerar i den här, så jag hoppas någon med koll kan bespara mig en hel del letande här:
    Tändförställningen står på c:a 14 grader vid tomgång och c:a 24 grader vid högt varvtal.

1.Är detta bra värden(varm motor, alla vacuumslangar sitter där de satt(har inte hunnit ägna dem någon uppmärksamhet ännu)?
    -Rent spontant så känns den mindre varvvillig(som om den vore lågtänd eller hade en slut kamaxel) än vad jag kommer ihåg dem som, men det var ju några år sedan jag senast rattade en.
    Motorn verkar dock gå ok, men första tanken hamnade på 0.9 i snitt(snålkörning), vilket var någon deciliter mer än jag trott, men få väl vara godkänt.

2 Tändfördelarn ger ingen effekt vid rotering, beror detta på att elektroniken bestämmer helt, eller är den i ”limpmode” som begränsar tändhöjningen?

3. Ngn givare som kan spöka?
    t.ex kylvattentemp el liknande(ingen check engine lamp på)?
    -jag ska börja titta på vacuumslangarna härnäst då tändökningen inte var speciellt mycket, men om någon kunde ge en kort genomgång av hur tändförställningsbegränsning(EZK) och hur systemet skall ställas in på bästa sätt så vore jag tacksam

morsole
    Deltagare

Vevaxelgivaren ger signalen som styr tändningen; du har ingen givare i fördelaren i sig, det enda den gör är att överföra gnistan till rätt stift vid rätt tid; den behöver bara stå så pass att rotorn ”täcker” området till rätt stift när den snurrar.

Du kan göra om så du kan ändra tändningen så den blir ”ställbar” , men då måste du byta till en turbofördelare där givaren sitter i fördelaren; DÅ kan du ställa tändningen manuellt.

Har gjort det på ett par bilar vid konvertering till etanoldrift, som gör den starkare och ökar vridet.

Annars har du en av Saabs bästa motorer här; den är skottsäker och går och går utan mankemang, i många många mil!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

sne4
    Deltagare

@morsole wrote:

Vevaxelgivaren ger signalen som styr tändningen; du har ingen givare i fördelaren i sig, det enda den gör är att överföra gnistan till rätt stift vid rätt tid; den behöver bara stå så pass att rotorn ”täcker” området till rätt stift när den snurrar.

Du kan göra om så du kan ändra tändningen så den blir ”ställbar” , men då måste du byta till en turbofördelare där givaren sitter i fördelaren; DÅ kan du ställa tändningen manuellt.

Har gjort det på ett par bilar vid konvertering till etanoldrift, som gör den starkare och ökar vridet.

Annars har du en av Saabs bästa motorer här; den är skottsäker och går och går utan mankemang, i många många mil!

Mvh Johannes

Tackar, vet du vad original tändförställning ska vara vid tomgång resp något högre varvtal?
    -Jag är mest ute efter om det är någon givare som håller igen tändökningen el. liknande.
    -Om jag kommer ihåg rätt, så brukade tändinställningen i de flesta gamla bilar ligga på c:a 16-17 grader vid tomgång och pluggat vacuum.

morsole
    Deltagare

Tändningen styrs av EZK enheten som sitter i vä hjulhus fram.

Den kan du inte påverka genom något annat än att flytta givaren, vilket nog är lättare med en fördelare där det gör skillnad när du vrider…

Så om du inte vill ner bakom remhjulet på veven och flytta givaren där så…

Eftersom man inte normalt ställer tändningen på dessa vagnar så har jag aldrig brytt mig om att ta reda på vad som gäller; men det borde väl stå i VHB?

Om du inte har så köp på Svenska Saabklubben för 195 kr. Då får du 5000 sidor med mycket givande läsning – och lösningar!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

joh900
    Deltagare

@morsole wrote:

Mvh Johannes

Hur bygger man om detta bäst och snyggast utan och behöva slakta allt för mycket i bilens elsystem? Min 900 cab har EZK och E85 i den vore ju lite kul och prova.

MVH

saabaero
    Deltagare

EZK reglerar tändnignen utifrån förprogrammerade värden beroende på varvtal och belastning.
    Om det indikeras spikningar kommer EZK att backa tändningen tills det slutar spika.
    Under uppvärmningsfasen backas tändningen för att snabbt tända katen.

En sak man kan göra för att kontrollera funktionen är att koppla in en spikdiod som blinkar när det registreras spikningar.
    Fungerar prylarna som dom ska kommer diaoden att blinka ibland.
    Under uppvärmningsfasen blinkar den inte alls.

@Sne4 wrote:

Då var jag med gammelsaab, en liten pärla med fortfarande hela dörrar, mycket lindrig fläcktyfus på tröskellådorna och nyss fyllda 15000 mil.
    Jag har börjat pyssla om den och gå igenom den så smått. MEN, jag vet inte riktigt hur elektroniken fungerar i den här, så jag hoppas någon med koll kan bespara mig en hel del letande här:
    Tändförställningen står på c:a 14 grader vid tomgång och c:a 24 grader vid högt varvtal.

1.Är detta bra värden(varm motor, alla vacuumslangar sitter där de satt(har inte hunnit ägna dem någon uppmärksamhet ännu)?
    -Rent spontant så känns den mindre varvvillig(som om den vore lågtänd eller hade en slut kamaxel) än vad jag kommer ihåg dem som, men det var ju några år sedan jag senast rattade en.
    Motorn verkar dock gå ok, men första tanken hamnade på 0.9 i snitt(snålkörning), vilket var någon deciliter mer än jag trott, men få väl vara godkänt.

Jag hade precis samma känsla när det gäller en 9000i med samma tändsystem.
    Den känns precis som du beskriver.
    Efter kontroll med spikdiod kom jag fram till att det nog funkar trots allt.

Istället för att flytta givaren hittade jag en EZK box från en bil utan kat som är optimerad för 96 oktan istället.
    Blev väl ingen märkbar skillnad direkt men dioden blinkar oftare så helt klart är tändningen lite mer aggresiv.

Provade även med org boxen att tanka 98oktan men det gjorde inget på bränsleförbrukningen.

Vår 9000 blir märkbart snålare om den får gå lite längre sträckor mot normalt. Brukar skilja ca 2dl/mil

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng