900i 88-B. Aningen ryckig gång !?

Forum Modellspecifika forum OG900 900i 88-B. Aningen ryckig gång !?

• Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-20 12:34 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    saab-sson
    Deltagare

Vet någon om /varför dessa motorer (8-v) tenderar att rycka vid lite lägre varv ? Eller är det bara mitt ex ? Har provat oktan booster och att dra ur motorn med lite ”rally-körning”. Tacksam för tips, erfarenheter och ideér. Motorn är i bra skick. Har varit gubbkörd förut (och riskerar väl att bli det igen, av mig)

mats a
    Deltagare

Jag ägde en gång en 900T -84 med ryckig gång. Jag kollade turboklubbens forum och där fanns det en FAQ-avdelning med en lång lista på fel som gav ryckig gång. Tjyvluft var en anledning. Fram med startgasen!

rallysaaben
    Deltagare

Har du kollat slitage på rotor, fördelarlock, tändstift osv? Jag skruvar inte på 900 så jag är inte så hemma på den motorn men det finns ju vissa saker man får kolla av först och främst,(oavsett motormodell) som tex tändningen och sen bränslet, om det är en -88b så lär du ha katalysator på den och då kanske du har en lambdasond eller liknande som krånglar. Vid gubbkörning tenderar motorn också att sota igen eftersom den då aldrig får blåsa ur sig ordentligt.

/Anders

pelleturbo
    Deltagare

kolla så att co-halten inte är för låg ska helst på max värdet av vad som rekommenderas,sen tändstift och elektrådavstånd på dessa är en viktig sak.Kolla också egr-ventilen om där sitter någon så inte den jävlas.

matthias r
    Deltagare

Antar att vi pratar 8V med den gamla mekaniska insprutningen, eller?

Tändkablarna är ofta en mycket avgörande faktor, det är viktigt att de är av rätt sort
    d v s avsedda för brytarlöst tändsystem. Det är enkelt att lokalisera överslag; ställ dig i mörka natten och titta på den gående motorn. Överslagsgnistbildning syns direkt.

Ganska vanligt också är att bränslemängdmätarens skiva inte är helt i läge med sitt säte (justeringssak om inte skivan är skadad). Då kan man får ryck vid gaspådrag, men ofta åtföljs det här felet även av andra symptom som lätt att slå igen stift samt startsvårigheter vid varm motor.

Sedan kan det vara skit i insprutarna. Prova med insprutningsrengöring, hjälper det inte kan du ta loss insprutarna och tvätta dem i fotogen.

En sådan jättebasic grej som luftfiltret kan spela in, är det helt igentäppt för att det löpt på lång övertid påverkar det såväl tomgång som gaspådrag.

saab-sson
    Deltagare

Tack för alla snabba svar. Ska försöka ta i tu med bilen och tipsen snarast.
    /mvh,
    Mike

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng