900S Avgassystem/ Trimm

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900S Avgassystem/ Trimm

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900S Avgassystem/ Trimm

  • Författare
    Inlägg
    • december 1, 2011 at 19:37 #4577

      Mitt avgassystem på min 900S (LTT) aut -93 så ihoplappat att ett nytt behöver inköpas. Ser att Speedparts har 2.5″ och 3″ varianter så jag funderar vad som kan vara läpligt till min bil.
      Jag tänker låta Raka rör eller Ferita bygga ett rostfritt system åt mig som ev. ska kompletteras med en trimmsats från Speedparts.
      Vilka erfarenheter har ni av 2.5″ respektive 3″ Vill inte ha onödigt bullrigt men ändå ett system som låter motorn andas.

        december 1, 2011 at 21:12 #35670

        Frågan är om det är lönt med rostfritt?, tycker dagens avgassystem håller 10+ år ändå…?

          december 2, 2011 at 07:10 #35685

          Ska du trimma så du har behov av 3″ system är det valet givet, men det behövs ganska mycket effekt för att 2,5″ i bakre delen ska bli en strypning. Med SP trimsats behöver du inte grövre än 2,5″. Satsa hellre lite pengar/jobb på en batteriböj som brukar ge ca 10hk.
          Annars ska du välja 2,5″ som är mer komfortabelt och betydligt enklare att få på plats utan att det slår i karossen.

            december 6, 2011 at 18:35 #35877

            Har kollat med Ferrita och det såg att bli lite väl dyrt då de inte hade något sportsystem i produktion. Funderar därför på Simons system, men blir lite rådvill.

            Utseende mässigt är det systemet ovan jag vill ha men enligt Simons kundtjänst passar det bara tom -88.
            Enligt dem är det systemet nedan jag bör använda men då fattas ju det främre röret.

            Nu är frågan till er som skruvat 900 OG mer än mig.

            Går det att ta detta system som är detsamma som översta bilden och ersätt rör 061-2 med ett rakt rör som man flänsar för catten eller är det något jag missat? Tycker att golvet på min 4 dörrats 900 -86 ser lika ut som den från -93.

              december 6, 2011 at 20:25 #35893

              @ingemargavle wrote:

              Går det att ta detta system som är detsamma som översta bilden och ersätt rör 061-2 med ett rakt rör som man flänsar för catten eller är det något jag missat? Tycker att golvet på min 4 dörrats 900 -86 ser lika ut som den från -93.

              Helt rätt uppfattat av dig.
              Så länge du kör med originalkat så funkar det bra med en dämpare.
              Får du för dig att montera en racekat så blir ljudnivån på en jobbigt hög nivå med bara en dämpare.
              Systemet på den övre bilden är f.ö komplett med framröret så det är väl en halvsats av det du behöver (om det nu finns) .

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.