-91 S. vad och hur laddar ?

Forum Modellspecifika forum OG900 -91 S. vad och hur laddar ?

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-28 21:41 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6927
    Jonas Åberg
    Moderator

    Tycker att min S går väldigt bra för att vara en 145hk bil.
    Något skumt är det, de förstod jag eftersom det sitter laddluftskylare.

    Kopplade in en laddtrycksmätare i dag och körde en runda.

    Den visade väldigt snabbt 0,5 bar och vid ca 3500 så ökade det till 0.7bar och stannade där till varvstopp. (kunde inte hjälpa det var för koncentrerad på laddet.

    Hur ska den ladda org?
    Är den bara uppskruvad eller der finns chip? Den går bättre än min T16

    #50016
    jimbo
    Deltagare

    laddar den 0,7 är tryckvakten uppskruvad och det sitter nog ett bränslechipp i den.
    sitter det pusventil eller är WG skruvad max??

    #50029
    turbocab
    Deltagare

    En S 1991 behöver inget chip för att ladda 0,7 bar, det är samma mjukvara som en fulltryckare. Kika på lilla gummislangen som går mellan turbon och waste-gate tryckklockan. Är den homogen? Då är nog bara waste-gate stången kortad, ett enkelt och effektivt sätt att trimma. Sitter det nåt på slangen, ett t-stycke, eller om den är spräckt tex så kan bilen ladda på som fan!

    Din Fullturbo skall ju dock gå bättre, skruva några varv på den Waste-gate stången också, korta den. Ett enkelt sätt att återfå svunna hästar i en FTT. Det är skitmånga dylika som rullar omkring med jättenöjda ägare men alldeles för dåligt tryck. Jag har aldrig köpt en en enda 900 T16 ( Typ 10st på 10 år nu) som haft tillräckligt tryck från början, några varv brukar lösa det. Självklart skall alla gummislangar vara okey, APC lira mm, men det ser jag som självklarheter vid all felsökning. Tändningen kan stå fel också på bilar man köper, också mkt vanligt och kan kosta hästar!

    #50038
    saabaero
    Deltagare

    Passa även på att kolla så bypassventilen är hel på fulltryckaren.
    Har aldrig köpt en gammal turbobil där bypassventilen varit hel :wrench

    #50043
    Jonas Åberg
    Moderator

    @hawtai wrote:

    laddar den 0,7 är tryckvakten uppskruvad och det sitter nog ett bränslechipp i den.
    sitter det pusventil eller är WG skruvad max??

    Vet inte om den är skruvad, ska kolla och jämföra med en annan S snurra som ligger (köpte hela paketet när ”grenröret” sprack på Fulltruckaren)

    Tror du menar pysventil och de sitter där inte.

    #50046
    Jonas Åberg
    Moderator

    @Turbocab wrote:

    En S 1991 behöver inget chip för att ladda 0,7 bar, det är samma mjukvara som en fulltryckare. Kika på lilla gummislangen som går mellan turbon och waste-gate tryckklockan. Är den homogen? Då är nog bara waste-gate stången kortad, ett enkelt och effektivt sätt att trimma. Sitter det nåt på slangen, ett t-stycke, eller om den är spräckt tex så kan bilen ladda på som fan!

    Din Fullturbo skall ju dock gå bättre, skruva några varv på den Waste-gate stången också, korta den. Ett enkelt sätt att återfå svunna hästar i en FTT. Det är skitmånga dylika som rullar omkring med jättenöjda ägare men alldeles för dåligt tryck. Jag har aldrig köpt en en enda 900 T16 ( Typ 10st på 10 år nu) som haft tillräckligt tryck från början, några varv brukar lösa det. Självklart skall alla gummislangar vara okey, APC lira mm, men det ser jag som självklarheter vid all felsökning. Tändningen kan stå fel också på bilar man köper, också mkt vanligt och kan kosta hästar!

    Har ställt grund laddet då det var för lågt. sen laddade den 0,80 -0,85 och om man skaftar på från låga varv tom 0,9 – 1,0. Men på den håller inte laddet upp till 5500 det sjunker och de gör inte S:en.
    Jag kopplade in STORA LADDTRYCKSMÄTAREN i dag (SAAB test mätare) och det visade sig att den laddade 0,8) Har en liten Speedparts mätare som är graderad till 2,5 så den är lite svårläst.

    Gummislangar bytade, tändning kollad många ggr. nya kolvringar och lager ja de mesta är bytt. Har även testat med olika knacksensorer och magnetventiler. ska skaffa en annan box oxå (moddad).

    Passar på att frågar ska magnetventilen smattra så http://www.youtube.com/watch?v=e2RIyh_cbUY

    OBS! innan ni gnäller den varvar inte 7000rpm det är nålen som studsar upp så när man leker med gasen, gasar man försiktigare upp så bryter den på varvstopp. Så slipper vi kanske den diskussionen.( jag jävlades med en snackare som ..De tar vi en annan gång)

    #50048
    Jonas Åberg
    Moderator

    @SaabAero wrote:

    Passa även på att kolla så bypassventilen är hel på fulltryckaren.
    Har aldrig köpt en gammal turbobil där bypassventilen varit hel :wrench

    De var den inte innan den är oxå bytad. men de lät coolt när man släppte på gasen. ( hyr skriver man ljud?) typ Tji Tjii Tjii Tjiiiiii Tjjjjjjjiiiiiiiiiii
    i stället för Pshhhhhhiiiiiiiiiiiiiiiiii :ROLF

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng