95:an kokar fortfarande

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 95:an kokar fortfarande

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2004-09-25 23:29.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10987

    anonymous
    Deltagare

    Nu är det klart efter både lite 😡 och :confused: . Men det gick mycket tack vare hjälpen på sidan och en kompis som kan bra mycket mer bil än mig. Tack för alla tipps och nu över till mitt nya delikata problem. Pumpen är bytt med nya packningar till både pump-hus eller vad det heter och till pump. NYA PROBLEMET bilj-vlnnnnn 😡 har precis samma fel som förut. På tomgång, fin värme, fin temp, även om man varvar ganska hårt sen ger man sig ut och kör i ca 1-3min och bilen får ett enormt tryck och i princip allt vatten sticker iväg på en sekund eller två. Kör jag utan trycklock till ”plastburken” blir det bättre, då kan jag nästan köra i 20min 🙂 Nu vet jag inte om en enda av de nya packningarna finns kvar efter gårdagens över-trycks-festival men, men förutsatt att det är OK. Vad ska jag göra nu? finns det ngt att göra? Inga synliga läckage, värme perfekt tills man kör, då efter ett tag försvinner den och motorn tock kokar.

    #77371

    jean
    Deltagare

    Jag vet inte men en idé är ju att en eller flera topplockspackningar har gett sig och kompressionen går rakt ut i kylsystemet.. Det har hänt mig ett otal gånger på alla möjliga bilar, lika tråkigt varje gång för övrigt. En av min allra första bilar betedde sig på det här viset och i ungdomlig entusiasm körde jag rätt länge med detta innan toppen slutligen sprack.. På en av de sista resorna med den bilen gjorde jag av med 16 liter vatten från Örebro till Västerås (10 mil)… Vattenstopp varje kvart.

    #77372

    lelle f
    Deltagare

    Tror oxå att nån topplockspackning gått på lunch.
    Man brukar kunna känna avgaslukt från ”plastburken” .

    #77373

    anonymous
    Deltagare

    Om man köper en sotningssats, är det i sådana som det ingår topplockspackningar? Som du märker är jag inget vidare kunnig på bil. Har haft körkort i 2-3 veckor och ägt min Saab i 6-7veckor

    #77374

    jean
    Deltagare

    Ja, i en sotningssats ingår normalt topplockspackning/ar. Två stycken i V4-fallet, en till varje sida.

    #77375

    anonymous
    Deltagare

    Är det nödvändigt att byta topplock i samma veva som jag byter topplockspackningar om jag får tag i några?

    #77376

    anonymous
    Deltagare

    Känner mig helt kass men har lagt in en bytes annons på sidan. Tror inte jag fixar att byta topplock o packningar. Funderar på att byta min gröna härliga 95:a mot en en 99: el 96:a bara den är fin och fullt fungerande. MIn 95:a är väldigt fin invändigt i princip alltorginal och helt OK utvändigt lite rost i skärmkanter och så men inget som är igenomrostat, besiktigad. Invändigt finns inte en rostgnutta under mattor och dylikt. Ja, nog om det ni kan kolla bilen med en gammal annonslänk på denna SAAB-sida under köp och sälg 95:a

    #77377

    chriss
    Deltagare

    testat att ha igång bilen men öppet vatten system för att lufta ur systemet? hade en del bekmmer på min 99 o detta fungerade galant.
    så fort bilen kom upp i värme öppnades termostaten o swich försvan allt vatten ner i motorn o massa luft kom upp,….

    #77378

    stefan
    Deltagare

    är packningarna aldrig bytta så är det väl med all sannolikhet bara dom som är dåliga. Rsiken om den har kokat mycket är väl att någon topp spruckit men har den inte körts kokande så kanske de har klarat sig. Jag förstår att det är besvärligt om man inte kan men har du ingen skruvarglad bekant då? Alternativet att sälja den löser ju inget för har du Murphy med dig så går säkert toppackningarna på nästa bil du köper också………..En 95a som är relativt rostfri skulle nog jag hålla i extra hårt för mekaiska delar går alltid att laga till skillnad mot rost som tenderar att bli oändligt till slut.

    #77379

    anonymous
    Deltagare

    Jo visst! JAg har testat att lufta systemet och det såg skit bra ut till en början, det hostade ut lite luft, lite vatten, lite mer vatten, lite mindre vatten, lite mer osv i en 15-20min medans jag fyllde på nytt under tiden med tomgången på. Värmen flödade fint i förarhytten och allt verkade frid och fröjd. Jag körde iväg en 10-15 min sen koka det utav bara fn. Pumpen är bytt, systemet läcker inte, när den går på tomgång kommer värmen direkt, ja efter att motorn blivit varm. Men det verkar som det blir ett kopiöst övertryck när man bara kör iväg. Till en början rullade det på bra i stadstrafik det var för en ca 3 veckor sedan. Sen körde jag från Eskilstuna- Norrköping och då kokade det var 3:dje mil ungefär så fort man kom över 70km/h i ca 15min. Efter den resan och en ca 5-8 liter kylarvättska har det bara varit kattastrof. Vi pratar om 3-5min körning sen är det kört såvida man inte smygkör. Det är bara att ta till sig alla goda råd och inse att jag måste byta packningar och ev toppar. Hur jag nu gör det. Verkar som en kompis kommer hjälpa mig.

    #77380

    anonymous
    Deltagare

    Tack för all hjälp i alla fall. Detta är ju en kanonsida med bra folk som kommer med bra tipps.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng