96 2-takt
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 96 2-takt
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 96 2-takt
- Detta ämne har 21 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2005-01-11 17:06 av saab-gamen.
-
FörfattareInlägg
-
januari 4, 2005 at 14:11 #11271
Hej alla saab vänner!
Jag funderar på att köpa en 96 2-takt långnos.
Vilka är fördelarna?januari 4, 2005 at 15:13 #78974Själv så tycker jag långnosarna är snyggare,men jag var EJ ute efter att tjafsa om vilka som är snyggast och inte, utan jag vill veta vilka skillnad det är mellan t.ex motorerna!!!
MVHDå får du väl skriva det då…
En V4 är ju starkare och snabbare medan en tvåtakt kanske är lite ettrigare i motorkaraktären. Smaksak.
Slabba med olja får du ju, men med V4 gäller ju blyersättning så en extra flaska av nånting är det ju alltid.
Beroende på körstil växlar bränsleförbrukningen. För V4 stiger den (i alla fall i min) rätt hårt om man kör över 110 km/h, detsamma lär gälla tvåtaktare fast då går det åt ännu mer.
Mvh Petter
januari 5, 2005 at 08:23 #78977En viktig skillnad är karisman. Det är två helt olika bilar att köra. 2T är inte lika framtung som V4 och har därmed ännu bättre väghållning. Sen är ju motorn i en 2T betydligt enklare och mer lättmekad än V4. Skall du åka långt, bekvämt och kunna gasa lite mer så skulle jag nog rekommendera V4. De modernare V4:orna har ju dessutom rullbälten och bekvämare stolar.
Men som antyddes tidigare så kan ju smaken vara olika.
Personligen gillar jag trubbis 2T och tidiga V4or bäst.
Oavsett vad du väljer kommer du att gilla 96:an
///Haraldjanuari 5, 2005 at 18:56 #78978Tack 4-ever, jag har en 96 -77, går som en klocka förutom att avgaspackningen är blåst.
Njaaa Uffe. Faktum är att den trubbnos jag har nu, är samma bil som jag började min tvåtaktskarriär med 1991, blott 20 år gammal. Jag äger den nu för andra gången, kan man säga! Så om vi ska vara fullständigt korrekta så var långnosen ett “mellanspel” bara…
Men jag skulle gärna ha en långnos till. Mest därför att man skulle kunna byta sin trubb rakt av mot en lite finare långnos… (nån som är intresserad??)
januari 8, 2005 at 20:39 #78984Vilken packning syftar du på när du skriver “avgaspackningen”? Grenrörspackningen(arna) eller någon av dem mellan grenrör och främre ljuddämparens rör?
Mvh Petter
Jag syftar på den mellan grenrör och främre ljuddämparens rör. -_-
januari 9, 2005 at 23:03 #78985Långnostvåtaktaren är åkmässigt allra bästa gammelsaaben! Inte på någon punkt underlägsen V4:an som långfärdsbil. Är maskineriet kurant marschar man utan att bilen känns ansträngd 115-120 km/h. Det metalliska råa (ibland höga )ljudet som hörs i V4:an i vissa farter existerar inte i den äldre släktingen, här hörs bara ett ljuvt susande från framdelen. Bränsleåtgången om allt är som det ska långt under litern även i de farter vi pratar om. Min klara favorit, alla kategorier Trollhättingar.
Värmen på vintern håller modern standard, likaså förmågan att hålla normal motortemp även extremt heta sommardagar.
Gillar V4 och kortnäsorna skarpt också, men de är helt andra karaktärer…/ Matte R
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.