96 2-takt

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 4, 2005 at 14:11 #11271

      Hej alla saab vänner!
      Jag funderar på att köpa en 96 2-takt långnos.
      Vilka är fördelarna?

        januari 4, 2005 at 15:07 #78972

        Jämfört med vad? En trubbnos är mycket snyggare, men lite dyrare. Annars vet jag inte…

          januari 4, 2005 at 15:09 #78973

          Jämfört med fyrtaktare.

            januari 4, 2005 at 15:13 #78974

            Själv så tycker jag långnosarna är snyggare,men jag var EJ ute efter att tjafsa om vilka som är snyggast och inte, utan jag vill veta vilka skillnad det är mellan t.ex motorerna!!!
            MVH

              januari 4, 2005 at 15:43 #78975

              Då får du väl skriva det då…

              En V4 är ju starkare och snabbare medan en tvåtakt kanske är lite ettrigare i motorkaraktären. Smaksak.

              Slabba med olja får du ju, men med V4 gäller ju blyersättning så en extra flaska av nånting är det ju alltid.

              Beroende på körstil växlar bränsleförbrukningen. För V4 stiger den (i alla fall i min) rätt hårt om man kör över 110 km/h, detsamma lär gälla tvåtaktare fast då går det åt ännu mer.

              Mvh Petter

                januari 4, 2005 at 16:30 #78976

                Tack för hjälpen, enor och Petter! :tumme:

                  januari 5, 2005 at 08:23 #78977

                  En viktig skillnad är karisman. Det är två helt olika bilar att köra. 2T är inte lika framtung som V4 och har därmed ännu bättre väghållning. Sen är ju motorn i en 2T betydligt enklare och mer lättmekad än V4. Skall du åka långt, bekvämt och kunna gasa lite mer så skulle jag nog rekommendera V4. De modernare V4:orna har ju dessutom rullbälten och bekvämare stolar.
                  Men som antyddes tidigare så kan ju smaken vara olika.
                  Personligen gillar jag trubbis 2T och tidiga V4or bäst.
                  Oavsett vad du väljer kommer du att gilla 96:an
                  ///Harald

                    januari 5, 2005 at 18:56 #78978

                    Tack 4-ever, jag har en 96 -77, går som en klocka förutom att avgaspackningen är blåst.

                      januari 5, 2005 at 19:55 #78979

                      Vilken packning syftar du på när du skriver “avgaspackningen”? Grenrörspackningen(arna) eller någon av dem mellan grenrör och främre ljuddämparens rör?

                      Mvh Petter

                        januari 5, 2005 at 20:52 #78980

                        finns det nån bättre bil än långnos 2-t?Enor som började karriären i en, köpte sen en trubbis så han är ju förtappad själ

                          januari 6, 2005 at 01:47 #78981

                          Njaaa Uffe. Faktum är att den trubbnos jag har nu, är samma bil som jag började min tvåtaktskarriär med 1991, blott 20 år gammal. Jag äger den nu för andra gången, kan man säga! Så om vi ska vara fullständigt korrekta så var långnosen ett “mellanspel” bara…

                          Men jag skulle gärna ha en långnos till. Mest därför att man skulle kunna byta sin trubb rakt av mot en lite finare långnos… (nån som är intresserad??)

                            januari 7, 2005 at 15:57 #78982

                            Hej, funderar lite också på en 93, är det en bra vinterbil?

                              januari 7, 2005 at 21:32 #78983

                              93:an är enligt reklamen “Varm & go som en yllevante” Direkt saxat ur reklamen 1957. Nåja instrumentpanelen blir varm men annar så är det inte mycket till värme. Väghållningsmässigt är det samma som på Kortnos 96 = förträffligt!

                              /Fredrik

                                januari 8, 2005 at 20:39 #78984

                                Vilken packning syftar du på när du skriver “avgaspackningen”? Grenrörspackningen(arna) eller någon av dem mellan grenrör och främre ljuddämparens rör?

                                Mvh Petter

                                Jag syftar på den mellan grenrör och främre ljuddämparens rör. -_-

                                  januari 9, 2005 at 23:03 #78985

                                  Långnostvåtaktaren är åkmässigt allra bästa gammelsaaben! Inte på någon punkt underlägsen V4:an som långfärdsbil. Är maskineriet kurant marschar man utan att bilen känns ansträngd 115-120 km/h. Det metalliska råa (ibland höga )ljudet som hörs i V4:an i vissa farter existerar inte i den äldre släktingen, här hörs bara ett ljuvt susande från framdelen. Bränsleåtgången om allt är som det ska långt under litern även i de farter vi pratar om. Min klara favorit, alla kategorier Trollhättingar.

                                  Värmen på vintern håller modern standard, likaså förmågan att hålla normal motortemp även extremt heta sommardagar.

                                  Gillar V4 och kortnäsorna skarpt också, men de är helt andra karaktärer…/ Matte R

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.