96 Sahara – Bak- eller fyrhjulsdrift med saabdelar?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 96 Sahara – Bak- eller fyrhjulsdrift med saabdelar?

Detta ämne innehåller 16 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-11-26 21:55.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #420182
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    (EDIT: Äsch, denna tråd skulle ju placerats i TT-avdelningen och det verkar inte gå att rätta till i efterhand. )

    Tjo! Ännu en vild fundering från Saab-Frankenstein-John: Är det fler än jag som funderat på om man relativt enkelt kan ordna drivning på bakaxeln genom att i mesta möjliga mån använda originaldelar? Inte helt olikt Citroën 2CV Sahara alltså. Tanken är inte speciellt seriöst menad, och att bygga en fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven 96:a för lagligt gatbruk blir knappast ett ”enkelt” projekt, men det ÄR ju kul att spåna… 🙂

    Den mest tilltalande varianten är att behålla den stela bakaxeln, men byta ut spindeltapparna mot framvagnens lagerhus och i dessa montera tvåtaktarens främre trummor ihop med bakaxelns sköldar. (för handbromsens skull) Kan det kanske gå att anpassa 96-trummor till att funka ihop med V4:ns nav och drivaxlar? Jag förmodar att det blir tight mot reservhjulsbaljans sidoväggar, men ska det ändå ligga en V4 eller TT växellåda mellan bakhjulen får ju bränsletanken ändå flytta på sig, och det är ju relativt enkla plåtformer det handlar om att modifiera.

    Jadå, det har redan slagit mig att beroende på hur man vänder motor/transaxel kommer endera av prylarna att krocka med bakaxeln. Så som jag tänker mig konceptet behövs därför en mellanaxel med kedjedrev eller kuggrem så att motorn kan placeras snett bakom växellådan. Ett sådant bygge med fyrhjulsdrift och två trimmade tvåtaktare borde ge ganska schyssta prestanda, och dessutom bli en rolig best att leka med på frusna sjöar. Sannolikheten att man lyckas halta sig hem ökar också, -om den ena motorn skär ihop har man fortfarande den andra kvar. 🙂

    Hur koppling, växelspakar och gasvajrar ska länkas ihop återstår att fundera på. Om båda motorerna förses med en liten servomotor som flyttar en stoppplack via en varvtalsmätande styrbox och länkaget görs fjädrande slipper man risken att den ena motorn övervarvar om ena kopplingen eller hjulsaxeln slirar mer än den andra.

    • Detta ämne redigerades 2 veckor, 2 dagar sedan av .
    #420185
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Haha, härlig idé! Det borde väl gå att kolla upp hur Citroën byggde sin, den funkade ju bevisligen, så galen den var.😛

    #420295
    Profilbild på sonettlll
    sonettlll
    Deltagare

    Hej John, tvåmotoriga bilar fungerar i praktiken, långt före Citroens Sahara byggde Rune Eklund från Film en tvåmotorig Citroen för isbanetävlingar
    på 60-talet. Han fick bara köra det avslutande sk, rövarheatet med den, men den var oslagbar. Jag har sett den själv på Filmsjön.
    Bilen lär finnas kvar. Han kan inte haft någon avancerad teknik för att synka motorerna o växellådorna. Tänk fritt,,, bygg vilt… Mats

    #420315
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    För sex sju år sedan träffade jag på en tokgubbe i Knivsta, med villa och jättegarage precis på kanten av samhället, och en massa kul bilar samt en hel jäkla helikopter på gården. Bland de finare bilarna syntes en Citroën SM i prima skick. Utanför staketet stod en rutten Citroën DS-padda och skämdes. Vid en närmare titt visade den sig ha en extra motor i baksätet. Gubben hade visst busat något slags bantävling med den bilen. Känns som att det skulle kunna vara samma bil och samma gubbe som du nämnde Mats. När jag åkt förbi på senare år har det sett ut att vara ny ägare på fastigheten. Minns jag rätt var gubben ganska till åren.

    #420316
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Från Wikipedia: ”Between 1958 and 1971, Citroën built 694 Saharas” DS-cittran jag såg var nog snarare byggd på 70- eller 80-talet av skicket och hanteringen att döma.

    #420317
    Profilbild på sonettlll
    sonettlll
    Deltagare

    Hej John. Ja det är samma gubbe. Googla Rune Eklund Knivsta, så får du upp en artikel i UNT.se om honom, med helikopter , tvåmotorig cittra osv.
    men den måste varit byggd sent 60-tal.
    Kapa loss en hel 96-framände och svetsa in i bak på en 96-a så är det klart, kunde Renault serietillverka en mittmotor R5a så kan det inte vara omöjligt.
    Mats

    #420325
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Renault 5 med mittmotor var definitivt en cool liten bil! Att sätta en komplett frontdel där bak har gjorts förut på en Saab. Tror det var på 80-talet eller i början av 90-talet som Bilsport visade en amatörbyggd sportbil baserad på…..Saab 900 vill jag minnas. Där var det just en extra frontdel insvetsad baktill. Att få frontens upphängning i stället för den stela axeln där bak skulle förmodligen ge väldigt bra väghållning, men då är man helt klart inne på ganska stora ombyggnader, men förmodligen också närmare klassningen Amatörbyggt fordon än Ombyggt. Till en busbil att köra på en hemlig skogssjö är det ju bara att frankensteina vilt, och för lite fräckare gatbruk finns ju alltid möjligheten att bryta lagen och låna identiteten av en laglig bil, men då gäller det verkligen att göra fusket gediget med chassinummer och allt.

    Jag tänker att om original bakaxel behålles, och även reservhjulsbaljan i sådan grad att man tydligt känner igen dess grundkonstruktion, så hamnar bygget betydligt närmare Ombyggd än Amatörbyggt. Chansen att lyckas slinka igenom en vanlig kontrollbesiktning är också högre, om man kostar på sig att vartannat år plocka ur motor/växellåda/drivaxlar. Om drivknutarna byts mot ett par där ”klumpen” svarvats bort och hålen för drivaxlarna in i reservhjulsbaljan täcks, är det nog stor chans att buset inte upptäcks.

    Hur viktiga är ”fångbanden” för bakaxeln? Med axeltapparna utbytta mot framändens lagerhus får konstruktionen förlita sig på att stötdämparna tar på sig uppgiften att hindra axeln från att fjädra ut för långt. -Men så är det ju på de flesta andra bilar, så varför hade just 96:orna dessa fångband? Hade man kanske en typ av stötdämpare som inte fick utsättas för den sortens krafter, eller är det bara att slaglängden är större än den rörelsefrihet man faktiskt ville ha?

    #420387
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Har inte kunnat släppa idén om att (att åtminstone teoretiskt) bygga om den stela bakaxeln för drivknutar. Efter en stunds pusslande med Photoshop tycker jag det ser ut att finnas åtminstone EN möjlig väg att gå utan att blanda in främmande delar:

    Lagerhus, drivaxel och nav/fläns från V4. Navet svarvas ner en aning där flänsen har störs diameter så att en bakbromstrumma med bortsvarvat nav passar över flänsen. Trumman svarvas alltså upp så stort att den får samma diameter som centrumhålet på en fälg och på så vis styr mot V4-navets fläns. Trumman kommer alltså klämmas mellan V4-navet och fälgen och eftersom den inte ska ”bära” hjulet utan bara ta emot bromskrafterna behövs inte insidans förstärkningar kring hålen för hjulbultarna. Det ser ut som att bakre bromsskölden skulle kunna passa ganska precis mot V4:ans lagerhus, möjligen med en tunnare distansbricka.

    Nu när jag kollat närmare på delarna tycker jag det ser ut som att lagerhuset till kortnosens framhjulsupphängning skiljer ganska mycket från V4:ans och det är ju lättare att få tag på V4-delar att offra på ett eventuellt leksaksprojekt.

    96-baktrumma-på-skivbromsnav

    Bilagor:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #420390
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    96-baktrumma-på-skivbromsnav-utan-drivknut

    Besiktningsutförandet med mestadels bortsvarvad drivknut borde kunna se ut ungefär så här. Vill man vara riktigt ”snygg” svarvar man till ett lock att pressa i i stället för drivknutens packbox och på så sätt döljs den roterande stumpen.

    Nästa utmaning blir att hitta på en lösning för bakfjädern vars nedre kopp måste flyttas upp någon halv decimeter på något slags hylla/konsol. Alternativt måste den flyttas framför eller bakom drivknuten, vilket troligen innebär större ändringar i innerskärmarna. Om man kortar av den långa pinnen för genomslagsgummit och monterar en kortare med fastare fjäder kanske ombyggnaden kan klaras utan att behöva bygga om själva hjulhuset? I annat fall får man flytta upp hela fjädern i motsvarande grad in i bagageutrymmet, vilket så klart blir svårt att dölja för bilprovarna. En ombyggnad till luftfjädring kan ju annars vara ett legitimt svepskäl att hacka i de delarna.

    En högst väsentlig fråga är också hur pass svetsbart V4:ans lagerhus är. Jag antar det är smidda och ganska sega saker, långt från den sprödare kvalitet av gjutgods man hittar i t.ex. topplock, och då antar jag det också är svetsbart på samma sätt som klumpen som håller bakhjulets axeltapp. Slutligen gäller det att få rätt vinklar när man kapar bort ”originalklumpen” och ersätter den med framvagnens lagerhus, men det borde gå att fixa ganska enkelt genom att börja med tillverkningen av en jigg direkt på bakaxeln innan man kapar sönder något. Om man skruvar fast en fälg med en distansbricka motsvarande den modifierade baktrummans tjocklek på trumman och sedan svetsar fälgen stadigt mot bakaxelröret (och noga tänker på det där med värmespänningar) borde det sedan gå att kapa bort originaldelarna och sedan få de nya delarna i nästan exakt rätt läge.

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 2 dagar sedan av .
    Bilagor:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #420398
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Vore det inte enklare att utgå från en 95:a, skära bort bagagegolvet å så trycka in en hel framdel där? Känns som det skulle bli bra mycket mindre jobb att satsa på att regga den som ombyggt/amatörbyggt istället för att ha en massa anpassningar för att lura besiktningen.

    #420405
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Jag gillar idén med framvagn bak, och rent tekniskt vore det både rationellt och enkelt, men…

    Amatörbyggt är verkligen tungt att ta sig igenom, och dyrt. Troligen blir det en massa annat som måste ändras också, som att belysningen ska uppgraderas med E-märkningar enligt konstens regler, och så en massa krångel med avgascertifiering m.m. = glöm tvåtakt. Fast det kanske finns möjligheter till diverse dispenser? Jag har trots allt sett ”A-fordsrod” som jag trott varit Ombyggd men visat sig vara Amatörbyggd. Det mest skrämmande är dock att det blir så stor och seriöst, medan jag är en quickfix-älskare. Dessutom har jag sedan länge sett en stor tjusning i att fuska med fordon, vilket utan tvekan är en ädel konstform! 🙂 OBS! Att fuska med tattar-fix som Plastic Padding i styrlederna är INTE en ädel konstform, bara dumt och farligt.

    #420427
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Plastic Padding i styrlederna?!

    #420451
    Profilbild på sonettlll
    sonettlll
    Deltagare

    Hej John. v4ans lagerhus är fullt svetsbart, SAAB sålde förstärkta lagerhus för rally, det var ett påsvetsat bockat plattjärn.
    Det borde vara ganska enkelt att göra en fixtur för att ersätta bakaxelns axeltapp med framlagerhus.
    Gör en fixtur där två kompletta drivpaket monteras med navens fälgyta med rätt bredd, noll toe in, noll camber som en bakaxel ska vara.
    Kapa bort tillräckligt på bakaxeln för att få axelcentrum rätt, svetsa axeln mot lagerhusen där främre fästena för bromsok sitter,
    Värm och vik ned övre fästet till spindelleden som fäste till fjädern. Sedan är det bara resten kvar… Mats

    #420461
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Plastic Padding i styrlederna?!

    Jupp! Gammalt tattartrick en f.d. granne med bilverkstad berättat om. Killen fuskade och slarvade en hel del, men SÅ långt gick han INTE. Tror däremot han fick in en kundbil som inte hade hunnit rulla så långt från en synnerligen oseriös bilhandlare. =:-o

    #420462
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Härlig crazy-entusiasm Mats! Livet blir roligare när man tänker utanför lådan. 🙂 Om det sedan blir seriösa projekt av idéerna är inte alltid det viktigaste. Just detta att få drivning på bakaxeln är just nu två olika fantasiprojekt i min skalle, -det ena som ett sätt att få dubbla effekten i en rejsig ratroddad kortnos, en slags fortsättning på min roddifiering av Spökplumpen. Det andra projektet är inom ramarna för ecodriving där en mindre motor på 10-15hk driver via bakhjulen och precis räcker till att hålla jämn fart på landsvägen i stället för att som jag gjort i två år nu starta och stoppa motorn en gång i minuten, 3000 mil om året… 🙂 I båda fallen skulle extramotorn dessutom lösa upp min urgamla ångest för risken att inte kunna fixa ett motorstopp längs vägen och behöva svälja skammen att ringa efter en bärgare.

    Men… behövde verkligen lagerhusen förstärkas för rally? Hur/var exakt?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.