96 Sahara – Bak- eller fyrhjulsdrift med saabdelar?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 96 Sahara – Bak- eller fyrhjulsdrift med saabdelar?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 96 Sahara – Bak- eller fyrhjulsdrift med saabdelar?

Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 26, 2016 at 08:57 #420465

      Hej John, Den övre delen mellan spindelhus och styrarm ville vrida sig med toe ut som resultat, hoppa högt och bromsa eller nudda något
      för hårt med hjulet, man lade ett plattjärn uppe på fästet till styrarmen, bockade ned ändarna till övre fästena för bromsoken,
      SAAB klassade in den förstärkningen och sålde färdiga,
      ECOmotor där bak,,, låter som du behöver en liten kubotadiesel på en SAABlåda där bak, med frihjul på båda spelar det ingen roll om en eller
      båda går. Är drivpaketet i en EUmopedbil för klent för att hålla farten? Dom går vansinnigt billigt. Du behöver ju inte kraft till att axa bara hålla farten.
      Variatordrivningen stjäl kraft, SAABlådan är bättre. Mats

        november 26, 2016 at 21:55 #420473

        Har sedan många år en arbetslös Kubota ZB600 i fint skick. En mopedbilsdiesel brukar väl vara på omkring 450cc och ställas ner i maxvarvet så de bara ger 4-5 hk. Min motor ska ge 12hk vid maxvarvet 3200, men det är under industrispec och jag antar att ytterligare några kusar kan lockas fram om pumpen ställs upp något. En Saab 96 i 70-80 km/h borde klara sig på gott och väl under 20hk, troligen omkring 15. Tanken är att när den lilla dieseln inte räcker till så pytsar jag i lite extra stötvis med V4:n. Egentligen precis så som jag kört de senaste två åren, men utan en lite hjälpmotor blir det ju en faslig massa cykler… Till så lite effekt som dieseln ger tror jag en saablåda ger ganska stora förluster och då har jag funderat på att i stället testa friktionsdrivning med dieseln via ett litet däck mot ena bakhjulet. En enkel kedjetransmission eller kuggrem på ca 2-4:1 ger minimala förluster och hela drivaggregatet kan tas i bagageutrymmet som last. 🙂

        Fördelen med saablåda, ombyggd bakaxel och drivaxlar är att man kan överföra MYCKET mer vridmoment, och dessutom få en fyrhjulsdriven bil till vintern. En sjusitsig 95:a med dragkrok skulle vara en underbar bruksbil för en bilberoende lantis som jag. 🙂

        Till en tänkt busbil (kortnosreplika) med tvåtaktare i nosen skulle det vara väldigt trevligt med en extra TT där bak och då handlar det ju om större krafter än den lilla Kubotan ger. Även här har jag lekt med tanken om friktionsdrivning däck mot däck, men även när gummit är torrt tror jag det lätt spinner loss på lägsta växeln och slitaget blir nog stort om man kör omkring så längre sträckor. Ihop med dubbdäck blir det nog mycket gummimjöl…

        “Saharasaaben” vore helt enkelt en schysst sak, både för en vintervärdig nyttobil och till ett busigt gatumonster.

      Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.