96 TT, 1:ans växel hoppar ur . Pinsamt i stan

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 96 TT, 1:ans växel hoppar ur . Pinsamt i stan

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-06 22:01 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18377
    greven
    Deltagare

    Vid flera tillfällen den senaste tiden har jag haft problem i stadskörning med trubbnosen (3vxl). Jag står stilla vid t.ex. ett trafikljus med växeln i friläge. Lägger i 1:an och släpper upp kopplingen och upptäcker att växeln ej ligger i. I uppförsbacke, så rullar naturligtvis bilen bakåt och i stan har man i princip alltid bilar bakom. Jag gör då om proceduren och chansar, vilket hittills gått bra. Men, det var mkt nära att jag backade in i bakomvarande bil idag. På Långholmsträffen fick jag tipset att kicka till frihjulsspaken. Det har jag gjort, men tyvärr har det inte hjälpt. Det märkliga är att jag känner att ”det kuggar i”, men likförbannat ligger friläget i när jag släpper upp kopplingen. I övrigt känns växellådan alldeles utmärkt. Dessutom är den nypåfylld. Någon som känner igen fenomenet ?

    #125007
    Dajje
    Deltagare

    Hej!

    Justera upp kopplingen på golvet under motorn. Har vart med om det där på flera bilar.

    MVH David

    #125027
    greven
    Deltagare

    Justera upp ? Menar du att jag ska justera den så att den kopplar ur tidigare/lättare ? Läget nu är att det är lite svårt att få i framförallt 1:an och backen utan en del bök och ocivilserat skrapande. Detta händer dock bara när bilen är ordentligt varmkörd och bara ibland. Det är även då som 1:an tydligen inte ligger i, trots att det känns så. Jag får alltså lägga i 1:an flera gånger innan växeln verkligen ligger i. Det känns och låter (lätt skrap) som jag fått i växeln, men när jag släpper upp kopplingen ligger den i friläge lik förbannat. Känns mkt skumt, tycker jag.

    #125028
    greven
    Deltagare

    Justera upp ? Menar du att jag ska justera den så att den kopplar ur tidigare/lättare ? Läget nu är att det är lite svårt att få i framförallt 1:an och backen utan en del bök och ocivilserat skrapande. Detta händer dock bara när bilen är ordentligt varmkörd och bara ibland. Det är även då som 1:an tydligen inte ligger i, trots att det känns så. Jag får alltså lägga i 1:an flera gånger innan växeln verkligen ligger i. Det känns och låter (lätt skrap) som jag fått i växeln, men när jag släpper upp kopplingen ligger den i friläge lik förbannat. Känns mkt skumt, tycker jag.

    #125036
    matthias r
    Deltagare

    Det är frihjulet som slirar. Börja med att tvätta ur lådan med fotogen, det hjälper i många fall. Finns en tråd om proceduren;
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=10087&Number=58188#Post58188

    Eftersom din låda har det starkare 6-rullars frihjulet, är sannolikheten stor att det räcker med en rengöring.

    #125039
    Per-Erik
    Deltagare
    Matthias R wrote:
    Det är frihjulet som slirar. Börja med att tvätta ur lådan med fotogen, det hjälper i många fall.

    ..har haft exakt samma problem med en V4:a jag hade, och det var mycket riktigt frihjulet som strulade. Det kunde även hända efter att man fått rull på bilen och skulle ge lite mer gas – PANG… SURR… – inte så kul, och mycket pinsamt och irriterande…

    #125043
    greven
    Deltagare

    Då tackar man för hjälpen. Jag blir lite irriterad på att jag inte fixade detta när jag lät meken byta växellådsolja. Ett av problemen är ju att jag inte har någonstans att fixa med bilen. Finns tvättplatta i garaget, men det är som sagt mekförbud, så jag måste anlita andra. Det andra problemet är att jag saknar kunskap och det tredje är att jag saknar verktyg. Och ändå väljer jag att ha en sån här bil. Tycker nog det är värt det iaf.

    #125045
    stefan w
    Deltagare

    Du har valt helt rätt bil, kunskapen den kommer med tiden och appropå verktygen så behövs det inte speciellt mycket verktyg och de kommer också med tiden. :jobbar: synd att du saknar plats men hoppas att det också löser sig.

    Jag skjöljde mina lådor med diesel, det fungerar okså om du inte får tag på fotogen. Jag körde dessutom en skjöljning med motorolja för att skjölja bort dieseln innan jag slog i växellådsoljan, gör du som Matte R skrev och byter oljan igen efter några mil så behövs nog inte motoroljeskjöljningen alls 🙂

    #125048
    jambo
    Deltagare

    Hello,

    Angående frihjulet så har jag också ett irriterande problem, när jag ger gaspådrag så ”rycker” det till när växeln går i, vidare så skrapar det ibland på 3:an växel, inte allt för störande, men inte bra.
    Har bytt olja nyligen i lådan, har justerat koppling enligt bok, samt kollat, justerat växelväljare/spak, och inga problem där.

    Bilen har varit avställd i 20 år, kan det kanske hjälpa med en fotogentvätt ?

    Ideer eller andra tips mottages med tacksamhet,

    Mvh

    #125076
    greven
    Deltagare

    Återigen ! Tack för tipsen och hoppas att mina problembeskrivningar också kan hjälpa andra. Har nu kört min Citroen C5 (vardagsbilen) ett par dar, men ska göra vad jag kan för att följa tipsen här och se vad det ger för resultat. Utöver dettta har jag kört ca 5 mil med trubbnosen idag, dock ej i stan. Måste säga att kontrasterna mellan den ultramoderna Citroenen och gammelsaaben är slående. Men, det är det som gör det så fantastiskt roligt !

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng