96/64: Hjälp med koppling och tomgång

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT 96/64: Hjälp med koppling och tomgång

• Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-02-11 20:06 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    pal jarness
    Deltagare

Hej!

Någon som har tips på en bra saabmedmänniska i stockholmstrakten (jag bor i Täby) som mot betalning kan hjälpa mig med kopplingen på min 96/64:a. Det hugger och har sig…kanske olja på lamellen eller så. Behöver även hjälp med att få till en stabil tomgång. Nu tjuvstannar den lite titt som tätt.

Min bil är för övrigt i toppskick så det är ingen ”buske” man skall hugga tag i.

Mvh,

Pål
    pjarness@bostream.nu

pal jarness
    Deltagare

Otroligt att det inte finns någon som känner till någon i stockholmstrakten som kan hjälpa mig. Det måste väl åtminstonde finnas några i trakten som kör två-takt! Eller?

enor
    Deltagare

Huggande koppling på tvåtaktarna beror ofta på trasig tryckplatta – fjädrarna havererar. Ditt andra problem beror med stor sannolikhet på tjuvluft nånstans… kanske insugspackningen, kanske förgasarfoten, kanske sitter de två förgasarhalvorna inte riktigt ihop, kanske är det glapp i spjällaxeln.

Tror alldeles säkert du kommer att hitta nån trevlig stockholmare som kan assistera dig, det finns gott om dom här!

matthias r
    Deltagare

Det händer väldigt sällan på en standard otrimmad 2-t, Magnus! Först när det blir mer effektuttag ur motorn är det lite mer vanligt förekommande att sånt här inträffar.
    Har du korrekt kopplingsspel? Kolla det först. Du justerar det enkelt med sexkantsfattningen på kopplingswiren.

Tryckplattan på tvåtaktarna är justerbar, det är viktigt att det mått som står i verkstadshandboken beträffande anliggningsringens avstånd i fh till tryckplattestommen är riktigt. Det justeras med skruvar på de tre fjäderarmarna. Det är vanligt att måttet ändrats sig med åren och milen och då kan du få hugg eller dålig urkopplingseffekt som symptom.

Motorn måste ur för detta arbetsmoment. Men det är så enkelt att när du väl varit med och sett hur det görs en gång, så reder du ut nästa motorlyft själv, om det så är i beckmörker på en kall hyreshusparkering! Kolla dock noga, efter motorn lyfts ur, att det inte är oljeläckage från en dålig packbox på ingående axeln i växellådan som är boven i dramat; skvätter det upp olja på lamellen får du de hugg-symptom du beskriver.

Kom igen nu! Någon vill väl hjälpa en 2-taktsfrände och tillika få skruva på en riktigt fräsch-64a!

mvh Matte, född 08, hade gärna hjälpt till om jag fortfarande varit det…

enor
    Deltagare
    Matthias R wrote:
    Det händer väldigt sällan på en standard otrimmad 2-t, Magnus! Först när det blir mer effektuttag ur motorn är det lite mer vanligt förekommande att sånt här inträffar.

Jaaassså. Det hände då min otrimmade 62:a i alla fall, något som föranledde mitt hittills snabbaste motor-ur-och-tillbaka-in-jobb hemma hos broder Kent i Upphärad. 45 minuter tog det, och då gick ändå en hel del tid åt att till att konversera med Janne2takt som kikade över… 🙂

/Magnus

matthias r
    Deltagare

SS, väldigt sällan! Du hade väl vässad osis… men 45 minuter med taktiksnack är rätt OK!
    (erkännes, slagen med 5 minuter….)

pal jarness
    Deltagare

Tack enor (Magnus?) och Matthias! Nu börjar det likna något! Jag har nu fått tag på tryckplatta, packbox till lamellaxeln, lamellcentrum och snart skall även ett urtrampningslager finns på hyllan. Jag har även lyckats övertala en mekaniker av gamla skolan att ta sig an lyftet. Spännande att se hur det slutar!

Vilket mått gäller för anliggningsringens avstånd i fh till tryckplattestommen? Jag får leta reda på en vh-bok men det kan ju ta sin tid. Någon som kan avståndet?

Jag har testat med kopplingsspelet men det blir vare sig bättre eller sämre. Just nu är teroin p-boxen…den teoring stärks av att bilen faktiskt droppar olja…

Jag har bytt motor på V4-or ett par gånger…ute mitt i vintern med 2″*4″ som motorlyft. Det går det med men nu vill jag att det skall bli rätt och bra till våren och inte ett projekt som flyter ut över garagegolvet…det blir ju lätt så när man börjar.

Som sagt – spännande att se hur det blir!

Mvh,

Pål

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng