99 airflow på 900

Forum Modellspecifika forum OG900 99 airflow på 900

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-30 09:13.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

M.Broberg
    Deltagare

vad skiljer mellan 99ans airflow och 900ans? lyckas fan inte lista ut det…

är trubbnos 900an jag syftar på då.

plankan
    Deltagare

@M.broberg wrote:

Ja broberg…….

Nu vet jeg inte vad du syftar på här,men om vi säger så här:

saab 99:

Längd: 436 cm
    Bredd: 168 cm
    Hjulbas: 247 cm

Saab 900:

Längd: 474 cm (trubb) 468 cm MY 87 ->
    Bredd: 169 cm
    Hjulbas: 252 cm

Så kanske det kan vara till lite hjälp 🙄

M.Broberg
    Deltagare

@plankan wrote:

@M.broberg wrote:

Ja broberg…….

Nu vet jeg inte vad du syftar på här,men om vi säger så här:

saab 99:

Längd: 436 cm
    Bredd: 168 cm
    Hjulbas: 247 cm

Saab 900:

Längd: 474 cm (trubb) 468 cm MY 87 ->
    Bredd: 169 cm
    Hjulbas: 252 cm

Så kanske det kan vara till lite hjälp 🙄

jag vill ha airflow på min 900a, men finns aldrig några 900a airflow till salu, däremot ofta 99 airflow till salu… så då undrar jag vad som skiljer dom åt, hur mkt om ens något behöver moddas för att få det att passa.

Ståhlbom
    Deltagare

@M.broberg wrote:

jag vill ha airflow på min 900a, men finns aldrig några 900a airflow till salu, däremot ofta 99 airflow till salu… så då undrar jag vad som skiljer dom åt, hur mkt om ens något behöver moddas för att få det att passa.

Här ser du Airflow på både 99 (Sedan) och 900 (3 och 5 dörrars):

bixprotman
    Deltagare

@Ståhlbom wrote:

@M.broberg wrote:

Här ser du Airflow på både 99 (Sedan) och 900 (3 och 5 dörrars):

dom är slut till 900:a. finnns kanske någon enstaka del kvar 🙁

Ståhlbom
    Deltagare

@bixprotman wrote:

dom är slut till 900:a. finnns kanske någon enstaka del kvar 🙁

Jo vet, 99 klubben skrev året 2004 att företaget upphörde med produktionen: http://www.saab99klubben.com/airflow.htm

Jag ville bara visa visuellt skillnader mellan 99 och 900, ser ut att ingenting passar rakt av och Plankans måttuppgifter bekräftar att även hjulbasen skiljer vilket säger ju inte ens kjolar passar.
    Dock vad jag uppfattar det så är dörrar samma på 99/90/900 plåtmässigt.

Jag lyckades dock få tag i en uppsättning Airflow-kjolar för 4/5 dörrars 900, räddade liksom kjolpaketet från skroten för en risig T8 -82.
    Ibland har man tur. 😉

michelle
    Deltagare

Nu är jag inte 100 på det här (bara 99) men rent spontant så tror jag att ett airflow från en 99 cc skulle gå att modda för att passa på en 900cc. Sidokjolarna måste väl i alla fall passa rakt på. Att 900 har några cm längre hjulbas beror väl på
    att bakaxeln sitter längre bak än på 99:an? Vet inte om det beror på annorlunda länkarm eller annorlunda infästning.
    Jag tyckte att jag noterade det en gång när jag skulle testa hur olika fälgar såg ut på min nyinköpta och nysänkta 900. Det slog mig att bakhjulet inte satt mitt i hjulhuset utan förskjutet bakåt. Först blev jag orolig att bakaxeln var böjd eller nåt, men eftersom det var likadant på bägge sidor, så förstod jag väl att det skulle vara så. Det är särskilt tydligt på en sänkt bil att hjulet sitter lite närmare hjulhusets bakkant.
    Fronten är ju dock ganska mycket kortare på 99:an, men nog borde det gå att förlänga sidostyckena på ett snyggt sätt ändå.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng