99 felinställd

Forum Modellspecifika forum 90/99 99 felinställd

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-08 13:47.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22921

    turbotryck
    Deltagare

    Tjosan nosan! =D

    Jag köpte igår en 99’a gl från 82 som gått ca 14000 mil. Den hade en annan kam, portat topplock, ställt tändningen (?) samt enkelförgasare. Tror han sa något om att annat kamdrev men är inte säker. Han som hade bilen innan visst hur man fick en oldie att gå som fasen. Men nu är det också så att bilen inte går bra under 2300rpm, utan hackar sig. Den behöver varven för att gå rent.

    Men jag vill att bilen skall funka (kan vara slöare) men att man inte behöver dom sju helsikes varven för att det ska gå bra.

    Så vad tror ni man måste göra? Jag fick med dubbelförgasare med insug. Samt originaltoppen med kam. Bilen glödtänder också när man skall stänga av den. Beror detta på speciellt ställd tändning tro? Så vad behöver jag gör för att den ska gå rent på de lägre registret? Måste jag byta topplocket och hela faderullan?

    Tack i förhand för hjälpen // Emil

    #163446

    nkro
    Deltagare

    Finns lite gundinställningar.

    Du kan nolla kammen, dvs ställe den lika mkt öppen på ventilerna på avgas / insug på 4ans cylinder när motorn står på noll. Kan vara lite bökigt att hitta nollan exakt.

    Men det är möjligt med lite känsel och svetstråd genom tändstiftshållet.
    Lättast blir det att få motorn att gå runt när tändstiften är urplockade.

    Tändningen börjar du ställa orginal. Är toppen planad mkt fungerar det inte med95 oktan.

    Sen går det ställa om förgasaren. Några modeller har ställskruv under. Andra måste man justera sätet till bränslenålen. Nålen går det också att justera på.
    Kolla membranet i förgasaren så att det är helt . Fyll upp med förgasar eller servostyr olja i förgaseren under plastlocket. Kör hårt och kolla stiftens färg.

    Niklas

    #163447

    vinkel4
    Deltagare

    Börja med membranet, det är enkelt att kolla och är ett vanligt fel. Dessutom lätt och billigt att åtgärda. 🙂 Glödtändningen låter som att hög komp och låg oktan tycker jag.

    #163449

    turbotryck
    Deltagare
    Vinkel4 wrote:
    Börja med membranet, det är enkelt att kolla och är ett vanligt fel. Dessutom lätt och billigt att åtgärda. 🙂 Glödtändningen låter som att hög komp och låg oktan tycker jag.

    Ska kolla! 😀 Tackar! 🙂

    #163461

    morsole
    Deltagare

    Glödtändning låter som för sen tändningsinställning i förhållande till oktan och komp.
    När motorn inte längre glödtänder kan man avgöra om det är för dåligt bränsle.
    Jag har en motor som går mjukt som en katt med 2 mms planing på bränsle med 104 oktan.
    Så allt är relativt…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #163468

    turbotryck
    Deltagare

    Tack för alla svar! Uppskattas och tas tillvara på! Kollar upp allt. Man kan det vara så att den glödtänder pga för varma tändstift? Kanske behöver ett hårdare (kallare?)

    Kan fråga såhär med. Vad gör att bilen hackar under 2500 varv? borde den inte bara gå slött och inte ha någon ork? Men förstår att det har något med mina inställningar att göra. Så dum är jag faktiskt inte hihi 🙂

    MVH/ Turbotryck

    #163469

    turbotryck
    Deltagare
    nkro wrote:
    Finns lite gundinställningar.

    Du kan nolla kammen, dvs ställe den lika mkt öppen på ventilerna på avgas / insug på 4ans cylinder när motorn står på noll. Kan vara lite bökigt att hitta nollan exakt.

    Men det är möjligt med lite känsel och svetstråd genom tändstiftshållet.
    Lättast blir det att få motorn att gå runt när tändstiften är urplockade.

    Tändningen börjar du ställa orginal. Är toppen planad mkt fungerar det inte med95 oktan.

    Sen går det ställa om förgasaren. Några modeller har ställskruv under. Andra måste man justera sätet till bränslenålen. Nålen går det också att justera på.
    Kolla membranet i förgasaren så att det är helt . Fyll upp med förgasar eller servostyr olja i förgaseren under plastlocket. Kör hårt och kolla stiftens färg.

    Niklas

    Hmm. Du jag förstår inte riktigt hur du menar att man ska ställa ventilerna till samma öppning? Hur ställer man detta? :S? För en utbytt kamaxel gör väll så tiderna öppnar olika för insug / utblås? Jag har trimmat och grejat en hel del med 2 takt. Men är ny inom 4 taktare. så förstå min okunnighet 🙂 Men känner ändå att det är bättre att fråga först och skruva sen

    MVH / Turbotryck

    #163471

    vinkel4
    Deltagare
    Turbotryck wrote:
    Kan fråga såhär med. Vad gör att bilen hackar under 2500 varv? borde den inte bara gå slött och inte ha någon ork?

    MVH/ Turbotryck

    Ang. stiften har du rätt.
    Vad menar du med hackar?
    Om membranet är kass så orkar det inte lyfta trottlen i förgasaren och bilen blir slö… men rycker…. nja…
    Svårt att säga, men prova att lossa dom fyra stjärnskruvarna i locket på förgasaren och kolla om membranet är helt och att det är lagom med olja.
    Kolla även inställningen på tändningen om du har en stroboskoplampa.
    Ett membran å fyra stift och kablar kostar inte många kronor.
    Är det brytare på en 82:a???? I.s.f. kolla upp brytaravståndet och skicket på kontakten med.

    #163477

    nkro
    Deltagare

    Kamaxelsliparen, slipar kammen för en grundinställning.
    Vanligast är det samma nock avgas /insug. Då är tanken att både insug och avgas är lika mkt öppen när motorn är på noll.

    Detta kontrolleras genom att ställa motorn på noll. Vanligast är att man gör detta innan motorn monteras ihop med en mätklocka. Det blir lite svårt nu. Så kontroll mot svänghjulet och känna kolvtaket med en svetstråd får duga.
    Kolven är i topp under några grader (10?).

    Då får du plocka bort ventilkåpan, mäta på lyftarna. Detta görs med dubbla mätklockor.
    Men går bra med ett skjutmått, är lte svårt att komma åt.

    Justeringen görs på kamaxeldrevet. Som brukar ha uppslipade hål när det byts kammar.
    Se till att motorn är på noll. Lossa kamdrevet. Justera på kamxeln med en stor nyckel, dra åt. Se till att nolla motorn åt rätt håll, och att kedjan är sträckt.

    Det är mkt möjligt att detta inte stämmer om toppen är mkt planad och dåligt ihopmonterad.

    Niklas

    Niklas

    #163533

    turbotryck
    Deltagare

    Hej igen 🙂 Jag har pratat med min farbror och det blir sen till vinter att göra i ordning den till original i hans verkstad. Sen till sommaren byta upp mig till en 16 ventilare med turbo!

    Sen måste jag fråga en dum fråga. Men jag bor i Trollhättan där Saab tillverkas/des. Och jag undrar om det finns rikligt med bildelar och ”skruva av delar själv” bilar på skroten (Saab 99 då såklart). Någon som vet? Annars drar jag till de olika skrotarna nu i veckan och kollar.

    Hoppas alla haft en trevlig helg! // Turbotryck 🙂

    #163540

    phermansson
    Deltagare

    99or hittar man sällan på skrotarna tycker jag. Och rent generellt, när man söker på Bildelsbasen och Laga.se, så verkar det finnas ovanligt lite Saabdelar här omkring. Men samtidigt ser man mer Saab på vägarna ju närmare Trollhättan man kommer (kolla hur många du ser om du kikar runt på Överbys parkering när det är mycket folk 🙂 )
    Men delar är ändå oftast inga problem, finns ju några i klubben/på forumet som har mycket delar och gärna säljer.

    #164392

    turbotryck
    Deltagare

    Jag bumpar tråden en snabbis för en snabb fråga då 🙂

    Jag har ju årsmodell -82 utan varvräknare. Och min fråga är om dessa mätare på bilarna är elektroniska till bilens elsystem eller med vajer. Om det är med vajer. Var kopplas denna isåfall?

    Kan jag alltså montera en varvmätare från en bil -83 och framåt?

    MVH/ Emil

    #164397

    bengt
    Deltagare

    varvräknaren passar utan problem där du har en klocka i dag du behöver bara dra en extra kabel till tändspolen

    #164402

    William
    Deltagare

    jag hade en -84a för några år sedan och i den var kablarna fördragna till varvräknaren, så om du har tur så 😉

    #164413

    turbotryck
    Deltagare

    TACK ALLA!, för att ni tog er tid och besvarade mina kanske vissa konstiga och komplicerade frågor. Så hemst mycket tack tack 😀

    MVH/ Emil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.