99-kylare på Sonett III – sant?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99-kylare på Sonett III – sant?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99-kylare på Sonett III – sant?

  • Författare
    Inlägg
    • februari 21, 2009 at 09:49 #19609

      Är det sant att cellpaketet i sonettrean är detsamma som i tidiga 99:or? Följdfråga: Har 99:an någonsin varit utrustad med elfläkt – kanske Turbo:n?

      Därmed: Det finns ju små monteringshål för en elfläkt i kylaren. Är sonettreans kylare “förberedd” för en sådan 99-fläkt?

        februari 21, 2009 at 10:04 #136019

        Alla 99or har väl el-fläkt?

          februari 21, 2009 at 10:35 #136020

          På min 70:a är det elfläkt.Skulle vara konstigt om man körde med remdriven fläkt på senare modeller./Mats

            februari 21, 2009 at 11:15 #136021

            :blush: 😀 :blush: 😀

            Då har vi gjort det igen! Senast jag gjorde något liknande var när jag föreslog en 99-ägare att han kunde låna min trumbromsavdragare när han skulle renovera bromsarna. Jag vet inte vem som blev mest generad över förslaget.

            OK, OK, jag vet ingenting om 99. Jo, nu vet jag lite mer…

              februari 22, 2009 at 07:07 #136077

              Det er derfor man har dette eminente forum. Man lærer noe hver dag.
              Slikt som hvor sitter oljestikken på en tvåtakt 😀

              Been a Saab owner since 1987.
              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

              Today I have:
              1960 93F
              1967 96 Monte Carlo 850
              1975 96 V4
              1989 900i 8V 5 dørs
              1992 900S 5 dørs
              2009 9-3 SC tid

                februari 22, 2009 at 08:56 #136081

                Netop! Eller den rette durationen på en trimkam till totakteren…

                  februari 22, 2009 at 10:00 #136086

                  Jag tycker såna här småmissar är så jä**** sköna, man visar liksom att man är människa.

                  Som killen jag såg som inte kom in i bilen för att fjärrkontrollen inte funkade, att man kunde låsa upp med nyckeln existerade inte i hans värld..

                  En kompis hade en bil som slet däcken på i utkant av slitbanan. För att förlänga livet på däcken ville han vända däcken så den oslitna innerdelen kom utåt. Han skiftade hjulen mellan höger o vänster o sen var han nöjd…

                  Jag skulle göra en snabbkoll om det var luft i däcken på vår gamla grusbil, genom att slå på dem med nåt, man hör på sången i däcken om trycket är lika när de är tvillingmonterade. Det som var närmast till hands var en yxa, jag vände den såklart med plattdelen mot däcket och drämde självsäkert till….
                  Den studsade mot däcket, jag var inte beredd, och vassdelen högg hål i bränsletanken… :skull:

                  Hur det är med kylarfrågan kan jag tyvärr inte svara på mer än att de 99or jag sett också haft elfläkt.

                    februari 22, 2009 at 13:04 #136090

                    måste berätta en skön historia när jag läser detta,,,
                    en gång när jag skulle tömma bensin tanken på en gammal 900 som skulle till skrot…
                    den hade 40 liter i sig ca å det skulle ja ta ur till gräsklipparen
                    tog fram borr maskinen lat som jag var å borrade ett 10mm hål å vips så strömmade bensinen ur.
                    å hade jag tagit fram nån hink eller bensin dunk med tratt???? neeej!!!!!!!
                    fort som satan satte jag upp fingret i hålet å började gorma åt grannen att komma fort som satan..
                    sagt å gjort så sprang han allt vad han orkade han trodde att jag hade blivigt fast klämmd men när han kom fram så sa jag att gå in i garaget å leta upp 2 jeep dunkar med tratt å det gjorde han så allt gick perfeckt till slut mvh niklas….
                    _________________________

                      februari 22, 2009 at 15:59 #136099

                      Jo elfläkt ska det väl vara.

                      När jag nyss köpt min TT gick jag till garaget full av energi och skulle ge den en ordentlig service. Kolla stift och vatten, och naturligtvis kolla oljan. Stod en stund och glodde i motorummet och funderade var oljestickan satt innan jag insåg mitt hjärnsläpp… 🙂

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.