99 turbofrågor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99 turbofrågor

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99 turbofrågor

  • Författare
    Inlägg
    • april 11, 2002 at 00:21 #8478

      1) Har för mig att det satt pirellidäck som original på 1978-turbon. Vad hette de? Tillverkas likadana idag?

      2) Var kan man köpa däck och renovera fälgar till trevliga priser? Annars; har någon nya inkafälgar till salu?

        april 11, 2002 at 15:21 #63574

        Hejsan Erik!

        Jag tror att dom hette Cinturato eller något sådant. Dimensionen tror jag var 175/70-15. När 900 turbo 3-dörrars kom körde dom med 195/60-15 på samma fälgar. Jag letade själv efter Pirelli P6 som var original från 82, men fick ta Pirelli P3000, som är ungefär motsvarande idag. Det finns häftigare modeller från Pirelli, men dom har mer modernt mönster. Lycka till!!
        “Tobbe”

          april 11, 2002 at 16:56 #63576

          Tobbe,

          Vet du om man får Pirelli i 175/70 idag?

          mvh Terje

            april 11, 2002 at 18:23 #63577

            Hejsan Terje!

            Nej jag har inte en aning, men 185/65 vet jag finns. Du får kolla med däckhandlarna. Lycka till!!
            M.V.H “Tobbe”

              april 11, 2002 at 20:49 #63578

              Hej.

              Håller själv på med monteringen av min ny renoverade 99 T S -80 har sökt däck i 175/70-15
              men ingen tillverkare gör sådana idag. Det blir nog 185/65-15 för min del. På den engelska
              marknaden monterades även 195/60-15 på 99 turbon
              ialla fall 1980.

              MVH Michael

                april 12, 2002 at 01:02 #63579

                Michael,

                Jeg søkte _lenge_ etter 175/70 til Nittisexan og fant ett eneste: Avon CR6ZZ

                http://www.avonracing.com/tyres/default.htm – klikk på “Road Legal” under Car Tyres og scroll ned.

                Jeg har dog ikke kjøpt dem, fordi jeg er ikke såå charmert av mønsteret. De trenger dessuten å kjøres gode og varme for i sitte ordentlig og så er de dyre.

                På Nittinian synes jeg ellers at 186/65 passer aldeles perfekt til hverdags.

                mvh Terje

                  april 12, 2002 at 08:47 #63580

                  Tack för svar. Jag är dock inte särskilt kunnig på däck och undrar vad de olika siffrorna står för, ialla fall den “mittersta”. 70? 65?

                  Vilken dimension är snyggast?

                    april 12, 2002 at 10:18 #63581

                    tex 175/70 15
                    175=däcksbredd
                    70=däckshöjd/profil i %(70%) av däcksbredden
                    15=avsädd för 15″(tum)-fälj

                    tex 155 15 (std på 2T och V4)
                    155=brädd på däcket
                    tom/står inget=däckshöjd/profil saknas så vad jag har förstått så är den då ca 80%
                    15=avsädd för 15″(tum)-fälj.

                    Beräkning av rullningsdiameter:
                    Däcksbredd=B
                    %=profil i %
                    fjäljdiameter=Fj i tum
                    rullningsdiameter=D i mm
                    D=Fj*25,4+2*B*%/100

                    Om typ hastighetsmätare skall visa någolunda rätt så får ej rullnings-diametern(radien, omkretsen) skilja så mycket, om jag kommer ihog rätt så tillåter SBP +-5% på rullnings-diametern(radien, omkretsen.

                    Sen brukar det också stå en bokstav typ R, S, V, eller dylikt och det är en hastighetsklassning.

                    Div däcksfirmor på på nätet brukar ha lättförståliga program för att kolla rullningsradier mm och ha förtydlingar/tolk på av alla koder som står på däcken betyder.

                      april 12, 2002 at 11:56 #63582

                      En användbar sajt för däcksberäkningar: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

                        april 12, 2002 at 16:26 #63583

                        Saxat ur 99T originalbroschyren för 78:orna;

                        Däck: 175/70 HR15 Pirelli CN36

                        Köpte min 99T-78 1986 och hade roligt med den som brukis i några år.
                        Nu har jag iofs de delar som behövs, men då saknade den bakre/främre spoiler och INCA-fälgarna. Istället satt det JP-fälgar med 205:or runt om. Gissa om den var ett “as” i stan.

                        Jag hade som tur var möjlighet att ställa undan den i slutet på 80-talet innan den gick ner sig totalt.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.