99a med död startmotor

Forum Modellspecifika forum 90/99 99a med död startmotor

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-08 05:27.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23671

    phermansson
    Deltagare

    Har lite problem med startmotorn i min 99a. Sist jag körde den var det bogsering som gällde, då startade den lätt. När man vrir på tändningen tänds ljuset, fläkten startar med mera. När man sedan vrider nyckeln till det återfjädrande läget klickar ett relä och allt blir tyst, startmotorn reagerar inte. Jag har kollat att batteriet är laddat (sån där testfunktion, pricken är grön) och även hängt på en rejäl laddare med starthjälp. Jag har gjort rent och bytt jordflätor mellan batteri och chassi och mellan chassi och växellåda. Har gjort rent anslutningen för kabeln från tändningslåset till startmotorn och kollat att det kommer spänning på den när man vrider på nyckeln.
    Har även mätt +13 volt på pluskabeln på startmotorn.

    Några bra ideér om vad jag kan kolla mer? Dags att leta annan startmotor?

    #170260

    walle
    Deltagare

    har en kanon fin start motor för 300kr mvh niklas

    #170269

    William
    Deltagare

    Jag hade liknande symptom på min 99a för några år sedan, dvs helt död startmotor (solenoiden slog inte ens till) Det var kontaktblecket i locket till solenoiden som hade gått av. Jag lödde ihop problemet och bilen funkade resten av tiden jag hade den 🙂

    Kan ju vara värt ett försök innan du skaffar en ny iaf 🙂

    #170275

    kg70
    Deltagare

    Jag tror också på solenoiden. Jag har haft samma problem på en av mina 99or och en folkabuss jag hade tidigare. Prova med att klappa till solenoiden med en hammare. Ibland hänger den sig och det kan gå att få loss med en vänskaplig kyss. Ingen långsiktig lösning dock.

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #170280

    phermansson
    Deltagare

    Jo lite smisk med en hammare har den allt fått också. Måste man ha loss hela startmotorn för att komma åt kontaktblecket?

    #170284

    le20 thomas
    Deltagare

    Dags för ”datanörden” att bli lite skitig om fingrarna hehe :hammer:

    #170291

    saabcustom
    Deltagare

    Kan vara kolen i startmotorn oxo. Självaste motorn (när den står stilla)är funkar som jord till dragmagneten i solenoiden. (Men såfort motorn börjar snurra så är det batterispänning där istället). Nå. Om det går att få igång startmotorn genom att ömt klappa till den med en hammare under det att nån vrider på startnyckeln så är kolen misstänkta..

    Lycka till / Kenth

    #170294

    phermansson
    Deltagare
    LE2,0 Thomas wrote:
    Dags för ”datanörden” att bli lite skitig om fingrarna hehe :hammer:

    🙂 Inte mig emot, det är bra avkoppling när man suttit vid datorn hela dagen.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng