99Turbo ovanlig – en riktig dussin bil!!!!

Forum Modellspecifika forum 90/99 99Turbo ovanlig – en riktig dussin bil!!!!

Detta ämne innehåller 40 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-01-10 21:49.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13634

    gunnars
    Deltagare

    Jag var tvungen att egga upp er lite – Eftersom jag ägt några svarta 99turbos så
    vet jag att för varje år blir de ovanligare.

    Men frågan är väl inte om den ovanligaste modellen av alla SAABar ifrån SAAB 92
    kommer att vara tidiga SAAB 900turbo av den första årgångarna.

    Dessa bilar har aldrig omnämnts med samma kärlek som 99:orna eller de speciella
    lyx turbobilarna som fanns ett par år på 80talet.

    Frågan om de bilarna inte kommer att vara mer svårfångade och ovanliga på träffarna
    än den Sonett eller tvåtaktare som står i mitt garage.

    Liksom 99;an kommer det att dröja mycket länge innan dessa bilar kommer att nå någon
    slags status.

    Allt för många kommer att stylas om med diverse prylar – om det ens finns några kvar.

    Har roat mig med att försöka komma ihåg när jag sett någon av dessa bilar på sistone,
    inte bara turbobilar utan även gamla fina bruna 900gl. Kan bara påminna mig om ung
    5 till 10 fina bilar i hela landet!!!!

    När såg du någon senast?

    Det här har säkert varit uppe flera gånger tidigare – hur skulle man lättast kunna ta
    reda på hur många bilar som finns kvar?

    Hur många tror att på nästa SAABfestival kommer det att finnas fler 900bilar 1979-1980
    än SAAB92 eller varför inte en så ovanlig modell som SAAB Sport.

    Gunnar

    #91241

    lennart j.
    Deltagare

    Hej Gunnar,

    Du har sàkert helt rätt tidiga 900, Turbo eller ej, kommer att bli ovanliga inom kort. För att förbättra situationen i Sverige är jag beredd att sälja min charmotte-bruna 900 GLs -1979 med 4’120 mil på mätaren till högstbjudande. Se bifogad bild. Jag kan köra upp bilen till Sverige vid bästa tillfälle under nästa vår. Intreserade kom med bud och ställ er i kö!

    Ett exemplar av dussinvaran 99 Turbo kan jag också avyttra till lämplig köpare. Min bil är en 1980 aquamarinblå 2 dörrars sedan med 10’120 mil på mätaren. Den är absolut rostfri och har fått ny sadelgjord under förarstolen för ca 4 timmar sedan. Bilder och uppgift om önskat pris kan skickas till seriöst intresserade.

    Bästa hälsningar inför Nyårsfirandet.

    #91242

    walle
    Deltagare

    ser ingen bifogad bild?

    #91243

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,

    Nej den var för stor och kom inte med. Jag gör ett nytt försök.

    Hälsningar

    #91244

    saabturbo
    Deltagare

    Är det den s.k svenska avundsjukan som initierats här?…

    Jag är en stark anhängare/beundrare till gamla generationen av 900T och i synnerhet till
    de första dvs 79-80 då designen gick i paritet med 99T.

    Folk ser ofta GENERELLT på olika bilmodeller och när det gäller den gamla 900:an
    så tillverkades denna med eller utan turbo i 15år (16år med sista cabben)
    detta gör defakto att modellen funnits/producerats länge.
    Åter igen, jag tycker de tidiga 900 borde ha en högre status, men för folk i
    allmänhet så är det en bil som producerats länge, och därav uteblir en del
    av det unika vare sig man gillar detta eller inte.

    99T tillverkades, ja ni vet: 3år.

    Tillgänglighet:

    Visst, det råder inget tvivel om att man så gott som ALDRIG ser en 900T på SAAB-träffar.
    Vad detta beror på är svårt att få fram, men att påstå att det finns fler 99T som Gunnar
    vill göra gällande är inte sant!

    Utdrag från vägverket nedan gjort år2000:

    1979
    900T 3-D SA1212 267st (torde vara din modell Gunnar?)
    900T 5-D SA1210 126st

    900GL SA1213 890st
    900GL SA1214 331st

    1980
    900T 3-D SA1223 100st
    900T 5-D SA1224 327st
    900GL SA1217 2490st

    Eftersom diskussionen gällde T & GL så tog jag med just dessa.

    Summa summarum:
    99T alla årsmodeller år 2000: 835st
    900T 79-80 år 2000: 989st

    Många av våra Finska Bröder har ”norpat” en hel del av de tidiga 900T de senaste åren.
    Holländarna ”norpar” 99T/EMS, och en del av modeller från den där Hissingen…
    I länder som Finlad,Holland,Belgien,UK mm är bilarna MER uppskattade och varför det
    förhåller sig så, finns det många olika uppfattningar om…

    JN

    #91245

    Martin
    Deltagare

    900 har kultstatus i flera länder utanför Sverige, medan vi svenskar är betydligt mer trögflirtade.

    Jag skall försöka återkomma ikväll med något färskare statistik från 2002-07-01

    #91246

    gunnars
    Deltagare

    NEJ – det fanns ingen avundsjuka i mitt inlägg, förstår faktiskt
    inte hur man lyckas tolka det så?

    För övrigt så tillverkades den modellen jag nämnde i bara
    2år – jämför med dina 3år för alla modeller av 99Turbos

    Det intressanta kommer väl när Martin visar de nya siffrorna
    han säger sig ha – hur många bilar har då försvunnit?

    OCH – frågan var just hur kan man se vilka bilar som finns kvar
    idag och inte hur det var för 10 eller 5 år sedan.

    Sedan hoppas jag att ALLA modeller får sin rättmättiga status
    oavsett om man ser till motorstyrka eller användarbarhet.

    Och innan någon annan säger något om avundsjuka så kan jag
    härmed meddela att i min familj och närhet finns det SAAB,ar
    ifrån SAAB 92 1953 och framåt – även några engelska bilar

    Tycker nog att man skall vänta med att svara med inlägg tills
    man har sansat sig lite.

    Gunnar

    #91247

    Martin
    Deltagare

    Det intressanta kommer väl när Martin visar de nya siffrorna han säger sig ha –
    hur många bilar har då försvunnit?

    OCH – frågan var just hur kan man se vilka bilar som finns kvar
    idag och inte hur det var för 10 eller 5 år sedan.

    På fråga ett svarar jag:
    Datat är från 2002-07-01
    Uppställt enl. ”totalt/varav avställda (Jonas siffror inom parentes)”

    1979
    900T 3-D SA1212 149/121 (267)
    900T 5-D SA1210 78/67 (126)

    900GL SA1213 391/282 (890)
    900GL SA1214 144/95 (331)

    1980
    900T 3-D SA1223 53/39 (100)
    900T 5-D SA1224 160/130 (327)
    900GL SA1217 82/63 (2490)

    Därutöver finns noteringar om:
    900T 5CK-SIM-01 SA 1209 87/80st (–)
    900T 5CK-SIM-PS SA 1210 78/67st (–)

    På fråga två svarar jag:
    Det kan jag fixa så snart orken infinner sig…


    Komplettering
    För att kunna göra relevanta jämförelser kompletterar jag mitt inlägg med motsvarande siffror för 900T och 99T 1978-1980, dvs 99 bredprovsbilarna oräknade. Samma uppställning som ovan men utan Jonas siffror från 2000. Datat är från 2002-07-01

    99T 3CK-SIM SA1048 18/16
    99T 3CK-SIM-SR SA1049 288/261
    99T 2SN-SIM SA1117 116/101
    99T T-S-SN-SIM SA1128 181/146
    99T T-S-SN-SIS SA1135 84/64
    Summa för 99 Turbo inom tidsintervallet
    är 687 stycken varav 588 st avställda.

    900T 3-D SA1212 149/121
    900T 5-D SA1210 78/67
    900T 3-D SA1223 53/39
    900T 5-D SA1224 160/130
    900T 5CK-SIM-01 SA 1209 87/80
    900T 5CK-SIM-PS SA 1210 78/67

    Summa för 900 Turbo inom tidsintervallet
    är 605 stycken varav 504 st avställda.

    Vad kan man dra för slutsatser av detta?

    * Först: Vi rör oss med siffror från 2000 och 2002. Innan jag eller någon annan tagit fram färska siffror vill jag inte dra någon slutsats kring dagens bestånd. Det är vanskligt att interpolera eftersom utskrotningen knappast sker linjärt. Betänk att det ha varit minst två natonella skrotningskampanjer sedan 2002.

    *Sannolikt att 900:an trots fler tillverkade, har körts hårt av de yngre generationerna coh raskare skrotats ut innan gammelbilsentusiasterna reagerat.

    *Saabklubbens stämma röstade ”rätt” när vi beslutade att mer aktivt verka för de tidiga 900:ornas bevarande.

    *Lustigt att det är cirka 100 bilar i trafik av 99T resp 900T. (inom intervallet)

    Avslutningsvis
    En förhoppning är att dessa siffror verkar som en väckarklocka för de som ännu inte fått upp ögonen för att våra tidigare bruksbilar numera klassiker, sedan länge är utrotningshotade. Kanske dags för en rädda ”900 kampanj”?

    #91248

    gunnars
    Deltagare

    Tack Martin!

    Verkligen intressanta siffror för oss som undrar över antalet
    bilar.

    När det gäller dagens siffror lär väl ändå 99;orna ”köra” om
    de äldre 900;orna eftersom åtminstone de ovanligare modellerna
    värderas väl ändå lite högre nu.

    Det verkar ju som en skaplig 99Ems slår högre en fin 900Gl, och
    innan någon snackar om avundsjuka eller annat så har det alltid
    varit så.

    När jag började intressera mig för SAAB var det inte ovanligt
    att ”skrota” en röd kortnos för att den sedan skulle uppstå
    som en Sport istället.

    Det var redan då ont om fina Sportar men gott om vanliga bilar.

    Kanske något att tänka på om man vill köpa en sådan bil och vill
    vara säker på att få tag i en originalbil.

    Kanske det är dags att varna ev spekulanter på tidiga turbobilar
    om detta fenomen – det som gick för sig för 20år sedan fungerar
    säkert även idag.

    Gunnar

    #91249

    saab-jonte
    Deltagare

    hur skulle det vara att försöka klämma vägverket på data fr¨ån 2005 eller liknande, går det att genomföra? då ”håll sverige rent” kampanjen samt ”skrotbil” ´s kampanjen. detta måste ha skördat fruktansvärt många av dom avställda objekten, sert man detta generellt så kommer första 900:orna snart vara mer eller mindre utrotade, för dom flesta som ”bruksar” en 900 från äldre dagar som kanske inte alls är intresserad av bilen mer än att den fungerar. kommer sannolikt inte att börja laga den när den håller på att ge upp… tyvärr så skrotas fruktansvärt många årligen, på skoten där jag har skarp kontakt har det under senaste året dykt upp 18 stycken 900gl 79, 13 st 900gl -80 varav några utav båda modellerna var GLs samt GLE. den senaste som kom in var en gräddvit/vit + gröna alger…. -79:a med 8.800 mil på mätaren som vart avställd i en trädgård sedan mitten av 1987. konstigt nog så var underredet hyffsat skonat från rost och motorn spann igång efter lite mekande och byte av bensin. denna blev i samma veva tyvärr avregistrerad p.g.a. lagen om skrotbilar inom sbr anslutna skrotbilsfirmor, denna blev dock inte pressad utan avtvättad och i ordninggjord, går nu som personalbil innanför inhägnaden på skrotgården, förövrigt den enda utav dom 10 bilar som står till förfogande för personalen som hittils alltid har fungerat utan problem.

    #91250

    Martin
    Deltagare

    Siffrorna kommer från Vägverket, och som jag skrev, jag kan fixa det. Det är bara en fråga om prio.

    #91251

    Lollo
    Deltagare

    Vet att det finns två st c-röda och en svart 78cc mindre sedan dessa siffror togs fram, även två 3dr blåa 900 -79.
    Martin det är dags att få en Turbo inläggsikon för oss med Turbo.

    #91252

    stefan
    Deltagare

    Tja det här är väl offentliga uppgifter så det kan säkert nån annan ordna än just Martin? Statistikboken ges ut emellanåt och ringer man så brukar de gladeligen bistå med nå kopior på det man vill ha, ibland är dom gnidna och vill ha betalt per kopia men ändå.
    Sen ska man ta siffrorna med en nypa salt då många bilar hamnar under SA0000 och där brukar det vara en salig blandning, förr hamnade man där om man gjorde nån större regbesiktning, vet inte numera.

    #91253

    Martin
    Deltagare

    Ingen tvekan om att det är officella uppgifter som faller under offentlighetsprincipen. Helt rätt Stefan jag glömde skriva om det mörkertal som slaskkoden utgör.

    Lollo, kanske det…

    #91254

    saabturbo
    Deltagare

    Bäste Gunnar!!

    Om du tittar på siffrorna jag & Martin publicerat i detta inlägg, är då skillnaden
    så markant som du vill understryka?!

    Att jag inte begärt ut statistik 2005-12-29 beror på att det rör sig om ett
    ganska påtagligt belopp som TSV vill ha ut för en tjänst som denna.
    Skillnader i utskrotning per år finns förvisso, men som du ser på Martins utdrag
    är det inte något större trend-brott 99T kontra 900T (78-80) än så länge.
    Kommer detta att ske? Det vet varken du eller jag.

    citat:
    För övrigt så tillverkades den modellen jag nämnde i bara
    2år – jämför med dina 3år för alla modeller av 99Turbos.
    slut citat.

    2 kontra 3års produktion? så 900T-81 är då inte intressant?
    Vad exakt vill du säga?
    Jag tycker FORTFARANDE att det är trist att så FÅ tidiga 900T dyker upp på träffar
    men varför gör det 99T till en dussinbil??!!

    Om det nu var menat som humor, så ser jag inte poängen.
    Siffrorna från vägverket har inte något med ”sans” att göra, utan det var
    bara ett klargörande.

    JN

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng