99Turbo ovanlig – en riktig dussin bil!!!!

Forum Modellspecifika forum 90/99 99Turbo ovanlig – en riktig dussin bil!!!!

  • Detta ämne har 40 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2006-01-10 21:49 av .
Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #91270
    gunnars
    Deltagare

    För många år sedan fick jag en fråga om jag var intresserad av
    en förseriebil – som jag tror fanns i just Uddeholm.

    Är/var den röd utan bakre spoiler men med främre och skulle
    ha figurerat i någon tidning när det begav sig!

    Kan väl knappast vara samma bil?

    Just ortsnamnet gör att det låter bekant, fast jag har för
    mig att det var någon kille med mekanisk firma som ägde/eller
    visste var bilen fanns.

    Gunnar

    #91271
    anders dahl
    Deltagare

    Jag undrar om inte 99 GLE sedan av 76 och 77 årsmodeller är betydligt ovanligare än både 99T och tidiga 900T.

    #91272
    saabturbo
    Deltagare

    Har lite tillägg till dina siffror Martin:

    Under år2000 hade jag en bredprovsbil som pga ändrade förhållanden
    fick nytt hem i Skåne.
    Det var en 77:a EMS/prototyp 99 2-D sedan i färgen antracitgrå-met.

    I mina reg-utdrag så fattas dessvärre denna SA-kod, men nedan följer
    typ & Chassienr:

    SAAB 99EMS-2SNL-IM
    Chassinummer: 99771005435

    Under ”övriga tekniska data” stod också: ”motorn utbytt”

    JN

    #91273
    anders dahl
    Deltagare

    Troligen har alla turbokonverterade 99:or detta (motorn utbytt)inskrivet i reg beviset oavsett när det utförts, så det är ingen säker ledtråd på vilka som är bredprovsbilar.

    #91274
    saabturbo
    Deltagare

    Förvisso, men då kan man ju se till reg-datum istället.
    (Förutsatt att man kan få tag på reg-beviset till aktuell bil)
    ”Breddprovarna” kom ju till sent 76 & början 77.
    Konverteringar skedde NOG inte privat förrän 7-8år senare.

    JN

    #91275
    anonymous
    Deltagare

    Hej hej, jag måste nog hålla med på sätt och vis. Ja.., om att 99 Turbo kanske är vanligare än gamla 900 turbo…. ( kvarvarande exemplar som syns på vägarna, träffar och dyl. syftar jag på nu ) Jag reflekterade över detta häromveckan då jag såg den utmärkta filmen ”Göta Kanal”, där rullade det fram en 900 Turbo jag tror var en 1981:a, en metallicblå sedan med TRX-fälgar…, pirrade till i hela kroppen då den var exakt likadan som den leksaksbil jag hade som FÖRSTA SAAB. Jag kollade genast upp regnummret som numera tillhör en Audi A4 1,8T, fällde en tår över det faktum att den då troligt är skrotad…, en liten tröst kanske kan vara att den nya bilen som lånat sitt regnummer av denna ädla SAAB åtminstone har en turbo. Det kan ju kanske vara 900 modellens vanlighet som ofta fäller den, den är ju after all den vanligaste saaben i världen… , i tillverkningsvolymer. Därför lär det väl dröja innan man inser att dessa, precis som alla fina 99:or är väl värda att spara.

    // Christer Hökarängen

    #91276
    anders dahl
    Deltagare

    Registreringsdatumet ändras inte av att motorn är bytt/konverterad till turbo.
    Datum för första registrering är ju oförändrad.
    Jag vet, jag har en som konverterades -89

    #91277
    saabturbo
    Deltagare

    Reg-datum för BILEN ändras inte som du säger, men om-reg till annan motor etc-
    finns arkiverat hos vägverket el bilprovning.
    Har jobbat på sistnämda ”myndighet” och vet att reg-besiktningar arkiveras.
    Kan vara bökigt att få ut uppgifter men det skall gå.

    #91278
    samppo
    Deltagare

    Bra med lite diskussion om gamla 900:a!
    Tyvärr så fanns det få såna på Saabfestivalen i somras, såg hela 2 st. Som tur var fanns det flera mycket fina 99 turbon på plats för oss turbofantaster!

    Det är nog inte alltför ofta man stöter på en 99 turbo eller 79-80 900 turbo. Men att 99 turbon är en dussinbil håller jag nog inte med om. Redan dom låga tillverkningssiffrorna talar för sig. Dessutom är det en ganska viktig modell för Saab som hjälpte 900-modellen att få en bra start.

    Kan tillägga att åtminstone 3-dörrars turbon årsmodell -79 har minskat markant i antal sedan 2002. Delvis just tack vare skrotkampanjer, tyvärr. När jag själv var på jakt efter en 900 turbo 3d -79 för snart 2 år sen var det väldigt ofta sådana bilar kom fram. Ska försöka plocka fram uppgifterna jag har..

    Mvh Samuel

    #91279
    samppo
    Deltagare

    Lite info om 900 3d turbo -79..

    Listan (SA1212), totalt 183 st bilar, maj 2001. Gick igenom den i mars 2004, så det har nog säkert ändrat en del sedan dess:

    mars 2004:
    i trafik 14 st bilar

    84 st avregistrerade bilar av vilka en stor del genom skrotkampanjer.
    Per år: -01, 24 st, -02 27st, -03 27st, -04 (januari-mars), 6 st

    Avställda bilar 85st, varav 56 st med datum före -00

    Hur exakt går avregistreringen till i Sverige? Tänkte då närmast på dom bilar som varit länge avställda. Dom kan ju ha blivit skrot och bara lämnat med status som avställda?

    Samuel

    #91280
    trionic
    Deltagare

    Hej.
    Jag har en 99t-2sn-sim SA1117 79:a .Bilen första reg datum är 19810518 och min fråga är ?
    Efter koll med Svensk arkivinfo om antal ägare på bilen ,fick jag reda på att det fanns 17 st
    SA1117 reggade från SAAB ANA Stockholm vid samma tillfälle.
    Varför inreggas 17 99t 79 årsmodell 1981 ? Någon som vet ??
    /Mogge

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng