Aero-snyfthistoria

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Aero-snyfthistoria

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Aero-snyfthistoria

  • Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2006-05-26 20:45 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      maj 24, 2006 at 15:21 #14272

      Min brorsa hade en SAAB 900 T16 Aero 1985. Finaste bilen jag någonsin sett med 5000mil på mätaren. Inte en rostfläck någonstans! Gubben som haft den sedan ny hade skött bilen exakt efter serviceboken. Guldeluxeringen var kvar överallt utan oxid, räfflorna på baksidan av ratten från gjutningen (inte sådär blank och hal som 99% av alla 900 är idag) samma sak på växelspak. Hela bilen andades “TA HAND OM MIG, JAG ÄR UNIK”. Allt på hela bilen kändes som nytt. Nyckel, lås, säten, reglage. En perfekt bil. Tyvärr sålde han bilen förra året. Hade inte plats för den längre. För några veckor sedan var bilen synlig på en träff. Med en ny lack som såg ut att vara gjort på “Roy och Rogers mack”. Hemskt att se sånt där.

      Min andra brorsa sålde sin V4 jubileum. Ett halvår senare hittade vi den på skroten, rollad mattsvart! Den var inte ens rostig. Brorsan tog motor och avgassystem, det enda som inte var förstört.

        maj 24, 2006 at 15:59 #95265

        Det borde finnas en kulturgrupp innom polisen som tog fasst sådana busar!
        Hur är man funtad om man rollar över en blåmetalic till matt svart?
        Och varför lacka om en fin Aero? Om man har de funderingarna så köper man väl inte en “unik” bil!

        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

          Anonym
          maj 24, 2006 at 16:26 #95266

          V4 var silvergrå 1975. Har för mig att det var en jubileumsmodell.

            Anonym
            maj 24, 2006 at 17:39 #95267

            Det finns många idioter i världen… Tyvärr så måste vi leva bland dem.

              Anonym
              maj 24, 2006 at 17:48 #95268

              Stämmer! Närmare bestämmt 25 årsjubileum. Man kanske skall se det som att de sista 300 ex av SAAB 96:orna hade på sig begravningskostymen snarare än ett jubileum…

                maj 24, 2006 at 17:53 #95269

                Ursäkta att jag bryter tråden lite, men hur många silverjubbar tillverkades?

                MVH

                '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                  Anonym
                  maj 26, 2006 at 20:45 #95270

                  Jag har ingen uppgift om antal, men 25 årsjubbarna tillverkades på våren 1975.

                  http://upload.isaab.net/SAAB%2096%20V4%201975.%20SILVER%20A..jpg

                  OBS! Lättmetallfälgarna var inte standard..

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.