akut startproblem 900s -91

Forum Modellspecifika forum OG900 akut startproblem 900s -91

Detta ämne innehåller 13 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-29 06:09.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

fataren
    Deltagare

ugga ugga….

måste man byta hela startmotorn om seloniden gett opp? (nån sa det va den som gett upp tydligen)

problemet började för någon dag sedan, startmotorn började ”missa” och idag verkar den pensionerat sig totalt… den vägra starta alls med startmotorn, först missa den hela tiden, då säger en man där vi parkerat att det nog är solenoiden som gett upp, men att det också kan bli så om man har för lite stret i batteriet…. sen började den klicka… fick hjälp att knuff igång bilen så vi kom hem.

batterilampan har lyst en tid, dock så har den alldrig dragit ur batteriet trots långkörningar, kortkörningar, men tanken slog mig att den kanske inte heller fått laddning som den ska ändå… och sakta drenerats på ström. så satte detr på laddning , men utan framgång.

vad gör man? har en startmotor på reservbilen, men inte nog med verktyg för att fixa det.

longjohn61
    Deltagare

Har du mätt upp vad generator laddar ❓ ,lyser lampan då laddar den för liten 😉

Mvh Nisse

plankan
    Deltagare

Kollat så inte den lilla ledningen hoppat av på generatorn’s baksida –
    för då laddar han inte….

fataren
    Deltagare

har kollat kablar även att motorn är riktigt jordad (ett annat tips jag fick) vad jag undrar är om man kan byta bara en del av startmotorn eller om man måste byta hela. och behöver man ta bort insuget ifall det blir aktuellt med startmotorbyte?

fataren
    Deltagare

Har nu fått hjälp att byta startmotorn, så nu funkar den . men batterilampan vill inte slockna…

akut hjälp av råd!

longjohn61
    Deltagare

Som jag sa tidigare har du mätt upp hur mycket den laddar 😉

Mvh Nisse

fataren
    Deltagare

nä, det har jag ju förståss inte, barnen har lekt med instrumenten så inga bettier i den då jag skulle mäta XD, däremot gjorde jag den klassiska varianten och la av plus under att motorn gick,,, bilen stannade inte 😛 så då laddar den ju.

longjohn61
    Deltagare

@fataren wrote:

nä, det har jag ju förståss inte, barnen har lekt med instrumenten så inga bettier i den då jag skulle mäta XD, däremot gjorde jag den klassiska varianten och la av plus under att motorn gick,,, bilen stannade inte 😛 så då laddar den ju.

Men frågan är hur mycket 😉

Mvh Nisse

fataren
    Deltagare

En bild på startmotorn, och en följdfråga…. varförhar detta hänt?

M.Broberg
    Deltagare

Förmodligen nån som har försökt starta bilen när motorn var igång eller när bilen rullat.

boss_time
    Deltagare

Riktigt trist bild! :-/

longjohn61
    Deltagare

Kan vara så enkelt att startmotorn hängde sig när motorn startade inget ovanlig att bendix den delen som skjuter ut blir sliten då kan detta hända 😉

Mvh Nisse

plankan
    Deltagare

oavsett vilket –
    så kolla upp svänghjulet för evt skador innan du mont på den andra startmotor.

saabaero
    Deltagare

@plankan wrote:

Kollat så inte den lilla ledningen hoppat av på generatorn’s baksida –
    för då laddar han inte….

Å laddningslampan lyser inte heller när det händer 😉

Sannolikt är det dags att byta generator. Eftersom det verkar finnas en donator är det antagligen det snabbaste sättet att fixa felet.
    Byta generator på en 900:a är ju snabbt gjort. Man hinner inte felsöka och fundera speciellt mycket på samma tid

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng