Äntligen körklar

Forum Modellspecifika forum Sonett Äntligen körklar

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-03-09 19:49.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #390420

    piteroger
    Deltagare

    Nu har den äntligen kommit igång min soptunnegröna Sonett III 1974 till årets Alterrunda efter ett antal motigheter. Den näst sista var i går kväll när den stannade så en ytterst motvillig hustru fick bogsera hem mig efter en sista testrunda. Skit i förgasaren trots ultraljudstvätt och filter på bensinslangen. Hade dessutom ett varvräkningsoljud vänster bak så när jag tog loss trumman så hade jag felmonterat nedre fjädern. Sista motigheten i morse när vi för första gången var 2 man i bilen. Ett skrapljud vid skärmkant vänster bak. Mina 165 or var för breda trots att jag ändrat axeln 2 mm genom att flytta 2 brickor från höger till vänster sida på mittbussningen, som visade sig inte vara centrerad. Jag var engagerad i starten av rallyt så det blev ett snabbt byte till sommardäck 155 vänster bak och det löste problemet så tillvida att oljudet bara hördes vid gupp. Är mycket större frigång på höger sida. Blir antingen rondellen eller att flytta bakaxelbussningen. Är detta ett standardfel på Sonetterna ? Bilen är trevlig att köra och ger ett bra gymnastikpass vid ut och insittning och väcker stort intresse.

    #390427

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Vilka fälgar har du på din Sonett? Med Ronal fälg (Saab 96 1980 jubileum) blev det tight med 165. Jag har 155 på min.

    På tal om in och ur….

    bailoutsonett

    /B

    Bilagor:
    #390449

    sonettlll
    Deltagare

    Grattis till en körklar bil, det är alltid skönt att få prova bilen även om det krävs en del justeringar, och det är en del av tjusningen med en hobbybil att den kan alltid bli lite bättre i ägarens ögon.
    Att bakaxeln inte sitter centrerad mot karossen tror jag gäller alla sonetter, jag har filat hålen i mittfästets plåtvinklar mot karossen så jag kan dra hela fästet i sidled, det behövdes nästan 5mm.
    Jag har jämnat skärmkanterna med slipmaskin, bytt bakfjädrar till kortade 96 fjädrar från -77, sonettens bakfjädrar är amerikanskt mjuka. Slutligen har jag skränkt bakaxel till 1 grad neg. camber,
    men jag har 900ans Silverspoke 5,5″ med 185-60 däck, det är mycket jobb att få plats med dom däcken, men det går. Mats

    Bilagor:
    #390457

    piteroger
    Deltagare

    Har standardfälgar på 165 däcken och fotbollsfälgar på 155 orna. Skiljer 10 mm på sidoavståndet mellan sidorna. Det blev rundfilen på skärmkanten. Var under och kollade bakaxelbussningen Den sitter mitt placerad så tipset att slipa ut hålen tas tacksamt emo. Väntar nu på mitt nya avgasrör och hoppas att det ska ta ner oljudsnivån. Veteranrallyts 11 mil gick bra och värmen var alldeles tillräcklig.Har fått tag i nya gula 70 tals varselljus som jag sätter under stötfångaren för att slippa fälla upp grodögonen. Saab 900 fälgar var det ja.

    #390488

    sonettlll
    Deltagare

    Om du letar långt ner på projekt/minbil sidan så har jag en tråd om min ombyggnad,” Sonett lll som jag vill ha den” .
    Låna gärna ideer som passar.
    Ta sig i och ur tycker många är krångligt, i höstas åkte min far med en sväng, han uppskattade bilen som bekvämare än väntat
    och han tog sig i och ur själv utan större problem, han är född -22 !

    #390489

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Om du letar långt ner på projekt/minbil sidan så har jag en tråd om min ombyggnad,” Sonett lll som jag vill ha den” . Låna gärna ideer som passar. Ta sig i och ur tycker många är krångligt, i höstas åkte min far med en sväng, han uppskattade bilen som bekvämare än väntat och han tog sig i och ur själv utan större problem, han är född -22 !

    Kanske säger mer om fadern än om bilen?
    🙂

    #392044

    emul
    Moderator

    Vad härligt, grattis!! Hoppas vi får se bilder sen!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng