Är en 90 -86 värd att rädda?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Är en 90 -86 värd att rädda?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Är en 90 -86 värd att rädda?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 18, 2006 at 13:27 #14233

      Både på 900-klubben och 99-klubbens forum (har inte sett det här) har en SAAB 90 -86 annsonserats ut med det vanliga hotet ”om en vecka åker den till skroten”. Är det något som är värt att räddas?

      Jag tycker man ser ganska många 90 ute på vägarna men det är kanske för att man först tror att det är en 99:a och sedan blir besviken (”fan, det var ju bara en 90!”).

      Sedan är jag lite sugen på att stoppa i turbomotorn från Lilla blå (900 T8 -82) i den…

        maj 18, 2006 at 14:36 #94940

        Jag tycker att du ska skicka i turbomotorn i den, hade ju varit stenhårt!
        Här nere i skåne ska man vara glad om man ser en 90:a i månaden.

        MVH

        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

          Anonym
          maj 18, 2006 at 14:49 #94941

          självklart det bästa av 99 och 900an tillsammans
          hehe molte håll ut kik nästa vecka kommer min rulla ner till puttgarden och hem
          genom skåne

          saab 90 -86

            maj 18, 2006 at 16:02 #94942

            Klart att en 90 är värt att rädda!
            Jag har själv funderat på att rädda någon, som är i bättre än ett försvarligt skick, varför?

            Jo, för det [color:”red”] första [/color] är det en riktig SAAB .
            För det [color:”red”] andra [/color] kombinerar den vissa av 99:s och 900:s bästa egenskaper och det här skedde av allt att döma helt oplanerat . Här i Finland anses 90:s köregenskaper vara mycket bättre än både 99 och 900:s.
            Och för det [color:”red”] tredje [/color] olika Sonetter undantaget är det här den SAAB som tillverkats nästan i lika få exemplar som 92:n. 25380 för 90 vs 20128 92:an
            Slutligen för det [color:”red”] fjärde [/color] är det ännu ganska lätt att få reservdelar.

            Behövs ytterligare argumet?

              maj 18, 2006 at 16:58 #94943

              Jo, reservdelar kan man nog få tag i men man får fråga efter delar till 99 eller 900 beroende på vad man ska ha.

              Men ska men behålla den i originalskick eller ska man pimpa ut den (genom att t.ex. ha i en turbomotor). Passar förresten drivaxlarna rätt på?

                maj 18, 2006 at 17:24 #94944

                Drivaxlarna passar och man ska absolut plocka i en turbomotor, gärna med 16 st ventiler!

                SAAB 90 varför byggdes den?? en gåta som bör förbli olöst!!

                  maj 18, 2006 at 17:49 #94945

                  Drivaxlarna passar och man ska absolut plocka i en turbomotor, gärna med 16 st ventiler!

                  Visserligen, men då måste man nog uppgradera bilen lite (bromsar o.s.v.) åttaventilarn är tillräckligt klen (nåja) för att inte kräva några ändringar har jag fått för mig. Deuttom har jag ju en 900 T8 -82 stående till ingen nytta. Passar förresten druvaxlarna på en 90 -86 på växellådan till en 900 T8 -82? Storleken på drivaxelklockorna byttes ju lite hit och dit mellan olika årsmodeller.

                    maj 18, 2006 at 19:12 #94946

                    DRIVKNUTARNA FRÅN DIN 82 TURBO MOTOR PASSAR INTE I EN SAAB 90. DU FÅR BYTA KLOCKORNA PÅ HÖGER Å VÄNSTER SIDA PÅ TURBO LÅDAN-FRÅN SAAB-90ANS LÅDA DÅ PASSAR DET—HÄNGDE DU MED?

                      maj 18, 2006 at 20:01 #94947

                      HÄNGDE DU MED?

                      Japp, det var det jag var ute efter. Tackar.

                        maj 18, 2006 at 20:05 #94948

                        men 90an är ju sååå ful!!! sorry , var bara tvungen

                        Saab 93B -59 (Blå)
                        Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                        Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                          maj 18, 2006 at 21:01 #94949

                          men 90an är ju sååå ful!!! sorry , var bara tvungen

                          Vi har alla vårt tycke och smak. För bara 5 år sedan tyckte jag 99:an var världens fulaste bil. Nu gillar jag den skarpt och har dessutom ägt ett par stycken, även om det är V4:orna jag brinner för. Då modell 90 är både sällsynt och en väldigt bra bil så ska du se att den kommer bli duktigt eftertraktad med tiden. Och snygg!

                            maj 18, 2006 at 22:25 #94950

                            Saab 90 är kanske värd att bevara i rättvisesyfte. Eftersom vi vill bevara det snyggaste Saab byggt – trubbnos 96 – så måste vi också spara på det fulaste Saab byggt. Nu kommer det svåra: ända fram tills förra hösten så var Saab 90 det överlägset fulaste som Saab någonsin byggt; men då kom plötsligt nya 9-5 och ställde allt på huvudet….

                              maj 19, 2006 at 04:10 #94951

                              Hehehe helt rätt;), nya 9-5an ser ut som en tjej med för mkt mascara…

                              Saab 93B -59 (Blå)
                              Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                              Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                                maj 19, 2006 at 06:44 #94952

                                Nya 9-5 tar sig för varje gång jag ser den, särskilt i upplyst ”storstads”-trafik på kvällen är den snygg. Baklamporna på kombin är inte vackra däremot, man kanske kan byta till bakluckan från en -05:a?

                                Mvh Petter

                                  maj 19, 2006 at 07:18 #94953

                                  Saab 90 är kanske värd att bevara i rättvisesyfte. Eftersom vi vill bevara det snyggaste Saab byggt – trubbnos 96 – så måste vi också spara på det fulaste Saab byggt….

                                  Aaahhh, nu förstår jag varför Sonetterna bevarats….

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.