Är en 90 -86 värd att rädda?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Är en 90 -86 värd att rädda?

  • Detta ämne har 48 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2006-05-25 10:06 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14233
    staffanv
    Deltagare

    Både på 900-klubben och 99-klubbens forum (har inte sett det här) har en SAAB 90 -86 annsonserats ut med det vanliga hotet ”om en vecka åker den till skroten”. Är det något som är värt att räddas?

    Jag tycker man ser ganska många 90 ute på vägarna men det är kanske för att man först tror att det är en 99:a och sedan blir besviken (”fan, det var ju bara en 90!”).

    Sedan är jag lite sugen på att stoppa i turbomotorn från Lilla blå (900 T8 -82) i den…

    #94940
    Molte
    Deltagare

    Jag tycker att du ska skicka i turbomotorn i den, hade ju varit stenhårt!
    Här nere i skåne ska man vara glad om man ser en 90:a i månaden.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #94941
    anonymous
    Deltagare

    självklart det bästa av 99 och 900an tillsammans
    hehe molte håll ut kik nästa vecka kommer min rulla ner till puttgarden och hem
    genom skåne

    saab 90 -86

    #94942
    saabisti
    Deltagare

    Klart att en 90 är värt att rädda!
    Jag har själv funderat på att rädda någon, som är i bättre än ett försvarligt skick, varför?

    Jo, för det [color:”red”] första [/color] är det en riktig SAAB .
    För det [color:”red”] andra [/color] kombinerar den vissa av 99:s och 900:s bästa egenskaper och det här skedde av allt att döma helt oplanerat . Här i Finland anses 90:s köregenskaper vara mycket bättre än både 99 och 900:s.
    Och för det [color:”red”] tredje [/color] olika Sonetter undantaget är det här den SAAB som tillverkats nästan i lika få exemplar som 92:n. 25380 för 90 vs 20128 92:an
    Slutligen för det [color:”red”] fjärde [/color] är det ännu ganska lätt att få reservdelar.

    Behövs ytterligare argumet?

    #94943
    staffanv
    Deltagare

    Jo, reservdelar kan man nog få tag i men man får fråga efter delar till 99 eller 900 beroende på vad man ska ha.

    Men ska men behålla den i originalskick eller ska man pimpa ut den (genom att t.ex. ha i en turbomotor). Passar förresten drivaxlarna rätt på?

    #94944
    jrt
    Deltagare

    Drivaxlarna passar och man ska absolut plocka i en turbomotor, gärna med 16 st ventiler!

    SAAB 90 varför byggdes den?? en gåta som bör förbli olöst!!

    #94945
    staffanv
    Deltagare

    Drivaxlarna passar och man ska absolut plocka i en turbomotor, gärna med 16 st ventiler!

    Visserligen, men då måste man nog uppgradera bilen lite (bromsar o.s.v.) åttaventilarn är tillräckligt klen (nåja) för att inte kräva några ändringar har jag fått för mig. Deuttom har jag ju en 900 T8 -82 stående till ingen nytta. Passar förresten druvaxlarna på en 90 -86 på växellådan till en 900 T8 -82? Storleken på drivaxelklockorna byttes ju lite hit och dit mellan olika årsmodeller.

    #94946
    walle
    Deltagare

    DRIVKNUTARNA FRÅN DIN 82 TURBO MOTOR PASSAR INTE I EN SAAB 90. DU FÅR BYTA KLOCKORNA PÅ HÖGER Å VÄNSTER SIDA PÅ TURBO LÅDAN-FRÅN SAAB-90ANS LÅDA DÅ PASSAR DET—HÄNGDE DU MED?

    #94947
    staffanv
    Deltagare

    HÄNGDE DU MED?

    Japp, det var det jag var ute efter. Tackar.

    #94948
    Lustgasen
    Moderator

    men 90an är ju sååå ful!!! sorry , var bara tvungen

    Saab 900 TurboS Cabriolet -91

    Sekreterare i Svenska Saabklubben

    #94949
    gammsaaben
    Deltagare

    men 90an är ju sååå ful!!! sorry , var bara tvungen

    Vi har alla vårt tycke och smak. För bara 5 år sedan tyckte jag 99:an var världens fulaste bil. Nu gillar jag den skarpt och har dessutom ägt ett par stycken, även om det är V4:orna jag brinner för. Då modell 90 är både sällsynt och en väldigt bra bil så ska du se att den kommer bli duktigt eftertraktad med tiden. Och snygg!

    #94950
    enor
    Deltagare

    Saab 90 är kanske värd att bevara i rättvisesyfte. Eftersom vi vill bevara det snyggaste Saab byggt – trubbnos 96 – så måste vi också spara på det fulaste Saab byggt. Nu kommer det svåra: ända fram tills förra hösten så var Saab 90 det överlägset fulaste som Saab någonsin byggt; men då kom plötsligt nya 9-5 och ställde allt på huvudet….

    #94951
    Lustgasen
    Moderator

    Hehehe helt rätt;), nya 9-5an ser ut som en tjej med för mkt mascara…

    Saab 900 TurboS Cabriolet -91

    Sekreterare i Svenska Saabklubben

    #94952
    petter
    Deltagare

    Nya 9-5 tar sig för varje gång jag ser den, särskilt i upplyst ”storstads”-trafik på kvällen är den snygg. Baklamporna på kombin är inte vackra däremot, man kanske kan byta till bakluckan från en -05:a?

    Mvh Petter

    #94953
    saabisti
    Deltagare

    Saab 90 är kanske värd att bevara i rättvisesyfte. Eftersom vi vill bevara det snyggaste Saab byggt – trubbnos 96 – så måste vi också spara på det fulaste Saab byggt….

    Aaahhh, nu förstår jag varför Sonetterna bevarats….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng