Är en 90 -86 värd att rädda?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Är en 90 -86 värd att rädda?

  • Detta ämne har 48 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2006-05-25 10:06 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94954
    anonymous
    Deltagare

    Själv ser jag det för otroligt att 90:an skulle tillverkats i samma mängd som 92:an.

    Här i kring tycker jag att de står och dräller kring varje hörn.

    Grannen (en gobbe med keps) har en sådan som han går ut och varmkör två gånger per dag. Den första gången bruka vara okristligt tidigt, runt 7 på helgerna.

    Det verkar dock vara hållbara bilar, dom försvinner ju aldrig

    #94955
    staffanv
    Deltagare

    men 90an är ju sååå ful!!! sorry , var bara tvungen

    [image]http://www.jamsa.fi/~vepohjal/kuvat/lumikko1.jpg[/image]

    Jo, den kantiga bakdelen funkar inte riktigt ihop med den rundare framdelen. Men 90:an kan vara snygg också, ta t.ex. Lumikko-modellen som är helt OK. Dessutom så får man tänka på att från förarplats ser den ut som en 99:a men man har lastkapaciteten hos en 900:a.

    #94956
    stenling
    Deltagare

    Tyckte också att 90:an var bland det fulaste när jag såg en för första gången! Men nu växer den faktiskt på mig, riktigt häftig tycker jag den är just pga sitt utseende! Här uppe i Umeå verkligen dräller det av dom dessutom, nån annan härifrån som märkt av det?

    Kör hårt med turbospisen Staffan! Blir riktigt grymt!

    #94957
    staffanv
    Deltagare

    DRIVKNUTARNA FRÅN DIN 82 TURBO MOTOR PASSAR INTE I EN SAAB 90. DU FÅR BYTA KLOCKORNA PÅ HÖGER Å VÄNSTER SIDA PÅ TURBO LÅDAN-FRÅN SAAB-90ANS LÅDA DÅ PASSAR DET—HÄNGDE DU MED?

    Förresten, när byttes storleken på klockorna? Senare 900or har väl också de stora klockorna? Då skulle man kanske kunna ta en låda från en nyare (eller köra på T16). Har kollat Haynes och det var inte mycket till hjälp. Hur stor operation är det annars att byta klockorna? 90:an har ju H-motorn så skulle man inte kunna använda hela originalväxellådan (om den håller).

    #94958
    weggen
    Deltagare

    Klart dem är värda att rädda..

    Farsan min ska byta bakskärmar samt koffertgolv på en 90 i sommar!

    Har ni bakskärmar så skrik till

    #94959
    anonymous
    Deltagare

    Personligen så tycker jag att 90:an är en misslyckad skvader…
    Det ryktades om att plåtpressarna till 99 sedan var utslitna vilket gjorde att man var tvungna att smäcka på 900:ans bak. Det vore bättre att SAAB lade ned 99:an skippade 90:an.

    #94960
    anonymous
    Deltagare

    tycker ändå att 90 är snygg genialt att andvända den härliga kupen från 99 och kobinera den med
    900ans last utrymme
    däremot 900an 93- kan inte fatta vad saab höll på med då ??? ta en botten platta från opel vectra

    #94961
    peter engqvist
    Deltagare

    har en vit 90 -87 med fina aerofälgar som jag fick för ett kamremsbyte.
    tyckte det var en riktig gubb-bil innan jag fick den.
    men den är riktigt skön att köra stabil på vägen
    och går ganska bra för att bara ha 100 kusar.

    eftersom den delar bakvagn med 900 så är det lätt att montera en insprutar-tank
    och montera en roligare motor.

    har en 2,1 16v som skulle passa fint i den men 90an är förliten för mina vardagsbehov
    så motorn hamnar kanske i 99an istället.

    #94962
    enor
    Deltagare

    tycker ändå att 90 är snygg genialt att andvända den härliga kupen från 99 och kobinera den med
    900ans last utrymme
    däremot 900an 93- kan inte fatta vad saab höll på med då ??? ta en botten platta från opel vectra

    För det första var det 94. För det andra så är det en otroligt underskattad bil, min är fantastisk som bruksbil och med en design som fortfarande känns helt godtagbar efter 12 år. Och förresten, Opel Vectra är fortfarande basen till det mesta inom Saab – bottenplattor, motorer med mera…

    #94963
    anonymous
    Deltagare

    För det första kom den -93 och för det andra kom 62/63 1962! och för det tredje är det svårt att diskutera när ”dom riktiga saabarna slutade tillverkas” eftersom det bara är en åsikt som inte spelar någon roll! Själv har jag gillar jag ng900 men jag vet att den inte är lika underskattad som alla andra saabar är!

    #94964
    phermansson
    Deltagare

    Ja detta med utseende kan diskuteras till domedagen… Får hålla med om att trubbis är snyggast, men coolast tycker jag 95 59-64 är. Vad gäller 90 så kunde man gärna hoppat över den… 900 94-98 kan vara snygg i rätt färg med lackade kofångare, annars kan det kvitta. Dessutom är jag lite anti mot den modellen eftersom jag var med och byggde alltför många… (någon som råkat ut för lösa tröskellister? Omöjliga att montera periodvis…

    #94965
    anonymous
    Deltagare

    Saab 90 tycker jag nog är saabs svar på Volvo 300 & 400 serie… Näe, låt dem gå hädan.

    #94966
    anonymous
    Deltagare

    SAAB 90 är en bra bil eftersom det är en 99:a! ska man hata saab 99 halv kombi med? den är ju lite 900, fast den kom i och försig innan 900, men ändå.

    #94967
    anonymous
    Deltagare
    #94968
    anonymous
    Deltagare

    Staffan frågade om våra åsikter om värdet i att bevara en 90:a. Jag tycker inte bilen värd att bevaras & den skall mer skall ses som en nödlösning för att SAAB skulle ha en billig bil att erbjuda sina äldre kunder med tunn plånbok. Det finns intressantare saabar att lägga ned arbete på.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng