Är lagom bäst?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Är lagom bäst?

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-06 18:41 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16838
    stefan w
    Deltagare

    Tänkte bara delge en tanke som jag har.
    Jag kör med två V4or i daglig trafik, båda är otrimmade och anledningen till att jag åker omkring med dem trots att jag också har en modern 9-5 är känslan och körupplevelsen som det ger att fräsa runt med en V4.

    Den ena bilen är en skandalöst skabbig V4 som är voltad och ser bedrövlig ut men som går bra. Den har 2-port solex ngt uppbestyckad och 2-tums avgas.

    Den andra bilen köpte jag för två år sedan med kass motor och låda. Den skall snart rivas och svetsas upp, lackas och vara originalskick. Den har grymt fin inredning. Motorn som nu sitter i har stått i en vedbod i över 20 år utan att röras och utan transmissionskåpa, jag fick den gratis eftersom den var kass i balanslagret. Jag beslöt att kolla upp den och upptäckte att den gick runt :confused: samt att den var minimalt rostig i loppen :applause:, obefintliga vändkanter var ett +. Motorn revs i minsta detalj sånär som kolv/stake. Kolvringarna togs bort och allt rengjordes och smörjdes. Nya packningar från VX i Torpshammar, ventilinslipning samt inpassning/blueprinting av inlopps/avgassystem.

    Eftersom bilen är en 76a behölls enports snålförgasaren men den bestyckades upp från 125 till 135 på huvudmunstycket. Växellådan byttes till en friskare och i veckan var det besiktning, enda felet var ett bromsljus som så klart la av på gårdsplanen utanför bilprovningen.

    Det var bakgrunden, nu till saken.
    Den senare bilen med original avgas, enports förgasare går mycket bättre än nån annan V4 jag nånsin haft. Inga problem att trampa gasibotten vid 40 kmh på 4an, den bara sticker iväg och jag har en lång motluta där jag brukar testa prestanda. Mitt i lutan sitter skyltar där 50 kmh blir 70 kmh. Där håller jag 50, trampar gasen i botten på 4an.
    Min skabbiga V4 med 2port o 2-tums som jag tycker går bra ökar till 70-75 på krönet, V4an med originalavgas och enkelport håller 90 på samma krön.

    Jag får kanske på nöten nu men jag tycker mig ha fått bevisat att när man får saker att lira ihop samt att flödena genom motorn slipper bråka med kanter och hastiga diameterskillnader som bara skapar oönskade returpulser så finns gratiseffekt att hämta vare sig man kör trimmat eller original, 2T eller 4T. Man måste se hela motorn och det som hör till som ett och samma system som ska samverka med varandra m.h.a. fysikens lagar, i synnerhet på våra gamla älsklingars motorer, jag tycker för den skull inte att de är korkat byggda, allt är ju en kompromiss mellan tillverkningskostnad och de krav som fanns vid tiden då det begav sig.
    Toppeffekt är nog bra men att ha kraft i mellanregistret är också en skön känsla.

    #112731
    hotrodder
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    Jag får kanske på nöten nu men jag tycker mig ha fått bevisat att när man får saker att lira ihop samt att flödena genom motorn slipper bråka med kanter och hastiga diameterskillnader som bara skapar oönskade returpulser så finns gratiseffekt att hämta vare sig man kör trimmat eller original, 2T eller 4T. Man måste se hela motorn och det som hör till som ett och samma system som ska samverka med varandra m.h.a. fysikens lagar, i synnerhet på våra gamla älsklingars motorer, jag tycker för den skull inte att de är korkat byggda, allt är ju en kompromiss mellan tillverkningskostnad och de krav som fanns vid tiden då det begav sig.
    Toppeffekt är nog bra men att ha kraft i mellanregistret är också en skön känsla.

    Just det där är en insikt som många lågmälda men oerhört kunniga motorskruvare i raggarbilsvängen tidigt lärt sej. Slå dej ner vid vilket fikabord som helst på en motorklubb där det huserar ”v-åtta folk” och du behöver inte vänta speciellt länge förän Balla Sture me darten börjar surra om sin nya Holley 750Dp på sin övrigt småtaskiga blårykande 318 som nu ska lyfta tiderna till nåt han aldrig kommer komma i näreheten av.
    Allan Sigurd Fåntratt hakar genast på å börjar snacka lyft å duration på kamaxel i sin röda Chevelle. Siffror & värden som han egentligen inte har en aning om vad de betyder. Åke Tråkig som alltid får till bra tider med sin Camaro å som dessutom utan att tveka sätter flickvännen Söt-Ulrika bakom ratten på den när han vill dricka öl bekymrar sej inte så mycket över polarnas ljug. Utan häller bara upp lite mer kaffe och studerar ivrigt senaste nr av Maximal Performace.
    Han läser datan från bromsbänkstestet på tidningens projekmotor. En nästan orginal Chevrolet 350 maskin som lämnar långt över 300 hästar och Åke nickar instämmande. Hans Camaromotor är oxå nästan helt orginal men byggd med oerhört stor nogrannhet och med komponenter valda att lira ihop. 350´n under locket e visserligen en smoggis från början, en sur å trött historia på drygt 170 hästar men… Efter en borrning, viktmatchade högre kolvar med uträknad och uppmätt volym så blev måttet rätt i förhållande till klämspalten och förbränningsutrymmet på topparna.
    Åke flinade för sej själv när han mindes kompisarnas tråkningar över hans försiktiga slipande på ”mussepigg topparna” han köpt för åtta tusen på Blocket. Fan dom där e ju bara å bulta på direkt hade Balla Sture högt deklarerat inför moppefjunen som imponerat hängde över Camarons båda framskärmar men Åke teg. Hävdandebegäret fanns bara där när det slog om till grönt å då jävlar skulle dom få se, tänkte han tyst och varvade upp dremmelslipen igen. Mussetopparna var bra men inte perfekta och flödet var det viktigaste hade Åke lärt sej.
    Nere hos Tjock Görans lokala motor-renoveringsfirman var det okey för Åke att få låna flödesbänken gratis och enda anledningen var nog egentligen att Göran brukade utnyttja Åkes stora kunskap. Du e fan värre än en proffessor hade Göran skrockat när Åke bar in topparna för fjärde gången samma vecka och slängde över nycklarna med orden: glöm inte att låsa å larma när du går
    Simulatorprogrammet talade sitt tydliga språk och Söt-Ulrika hade bara suckat och pekat på summan längst ner på avin till de senast beställda motordelarna. Åke mindes vilken tid det tagit innan han fått till rätt och exakt geometri på vipparmbryggorna. Samma sak med ringapet som försiktigt filats till med specialfilen beställd från samma ställe som ringarna. Skitdyra var dom och inte ens färdiga men det var ju ofta så det var med ”hi-perf grejjor” Amerikanska eftermarknadsdelar var egentligen rena skräpet men det monterar folk ändå utan att kolla vad som lirar tänkte Åke irriterat.
    Två veckor innan vårmönstringen lyftes maskin ner och garagegrannarna hade blivit vansinniga då Åke körde in nya kamaxel. 2700Rpm i minst 25 minuter löd monteringsanvisningen och trots hydralyftarnas tickande efter olja reglade Åke upp maskin direkt på två å sju när den gick igång.
    25minuter innebar just 25minuter… inte femton, tio eller tjugotre. Åke var obevekelig och polarna flydde från de öppna headersernas vrål och röken som la sej som en tät dimma i garaget. Åke var helt isolerad i vrålet, röken och fokuset på maskin där han stod i ett par ilsket röda hörselskydd och med en stadig hand på gasspjället. Hans ögon vakade oroligt på den provisoriska riggen med mätare för temp, tryck och varv.
    Skottsäker flinade Åke för sej själv berusad av alla avgaser och varvade upp maskin rejält och snabbt några gånger efter de 25 minuterna. Lyftarna lät ingenting nu och maskin kändes oerhört rapp där den vred sej rejält i sina fästen vid varje punch på spjället.
    Ändå hade han inte toppat motorn med en jätteförgasaren, höglyftande kam eller högrest tvåplans insug. Allting var ju tämligen standardmässigt. Visst lite högre komp, portmatchat orginal Z-28 insug. Insuget ja, vilken kritik han fått när polarna förstått han tänkte använda det. Dom fattade fan inte poängen med motorbyggnad menade Åke. Ingenting e bättre än sin svagaste länk och i en förbränningsmotor var tricket att få delarna att jobba tillsammans.
    Fjolårets toppnotering på 12,15 var en siffra som ingav respekt och ingen i hans stad fattade hur det gick till.Åkes Camaro gick värre och fortare än den gröna Mustangen med bigblock från grannbyn å den killen hade ju lagt en förmögenhet på sin motor.
    Total okunskap hade Åke förstått när han snabbt noterat det hemsvetsade gastaget som inte kunde öppna fullt under huven på den gröna och killen hade bara tittat med stora ögon när Åke förklarat.
    Frågan var nu vad skulle vinterns finlir ge.. en tiondel.. två kanske tom. närmare en halv sekund. Åke spekulerade inte utan test ger facit men helt klart åkte han ”dörrarna av” de flesta fikabordskrävlare endast genom att sluta snacka, söka kunskap och lära sej eftersom.

    #112735
    mats a
    Deltagare

    Underhållande läsning med sens moral :applause: och med passion och kunnande bakom. Nu är jag säker på varför jag alltid lämnar bort motorjobb…

    #112741
    fuling
    Deltagare

    Går väll jätte bra att göra allt själv då saab har gjort en trimningsanvising som är helt perfekt, eller hur Mats A??

    Sen en fråga
    Vad är det som axar bilen.
    Vridet eller effekten?

    #112748
    perhaninge
    Deltagare

    Total lycka infinner sig när man uppnår sina egna mål och inte uppfyller andras ambitioner 😉

    #112764
    fuling
    Deltagare

    Vist Per är det så, men det så så det brukar låta när man blivit avtorkad av tråk Åke 😉

    #112766
    stefan w
    Deltagare

    Tja, en motor presterar vrid, kraft*sträcka är utfört arbete, arbete/tid samt kraft*hastighet är båda effekt. Effekten axar bilen.

    Om saabs trimanvisning är perfekt eller ej kan man fundera på men jag ska inte ha nån åsikt om det. Hursomhelst titta på dubbelblåsen. Portarna är väl tilltagna. På en 1700 motor som trimanvisningen gäller är varje cylinder på 425 ccm och avgasventilerna är 37 eller 38 mm, lyfthöjd för ventilen beror på kamen. Man inser spontant att portarna är i överkant, finns det verkligen nån anledning till att ha en sån hastig diameterökning direkt efter ventilen. Med mitt begränsade kunnande säger jag nej, jag grundar det bara på känsla. Det borde vara bättre att ha mindre portar och primärrör med gissningsvis runt 35 mm diameter svagt utkonande och strax under metern långa fast det beroende på varvtal. Jag menar nu inte att dubbelblåstopparna är dåliga, de togs ju fram av en anledning och gav bevisligen hästkrafter. Det är över 30 år sen och att bedömma dem idag blir lite orättvist, jag skulle gärna ha ett par sådana trots allt.

    Konsten är att hitta dom små detaljerna som ger det lilla extra, det är nog det svåraste av allt men visst… är man nöjd själv så då har man lyckats.

    #112768
    perhaninge
    Deltagare
    fuling wrote:
    Vist Per är det så, men det så så det brukar låta när man blivit avtorkad av tråk Åke 😉

    😀 ha ha, kan ligga nåt i det :whistle:
    Jag utgår från att alltid förlora så varje vinst är bara kul.
    Har tyvärr inte pengar eller kunskap för att ha några krav :blush:
    Skulle dock vara kul att någon gång få satsa lite mer ambitiöst för att få klippa ”dunder95:an” från dom djupa Brommaskogarna :sick:
    Har börjat att riva min likbox och förhoppningsvis när det kommer till maskin så kanske kanske finns det någon krona över för att våga sig över till ”norrland” och Brommarakan.

    #112779
    fuling
    Deltagare

    Jag har ett par med bybor till.

    Sture den äldre som kan allt som lever inom måttet.
    -Det var bättre förr, allt nytt är skit. Och så kan man inte göra för så har man aldrig gjort förr.
    Han inte har åkt bil på 30år men var värst då och måste därför vara värst nu.
    Sen har vi Kalle bakom, och ett gäng till som håller med Sture för de inte begriper bättre.

    Och sen Stig Värst, som aldrig kan bli ifrånåkt. Som alltid 800 anlidninga/svepskäl/brottförklaringar som gör att han aldrig blivit ifrånåkt.
    Denna rår inte äns tråk Åke på .-), pga att Stig aldig kommer till bevis.

    Sen har vi ju Svenne Mussla, som vet att han är värst. Men det är bara han som vet det pga att han aldrig säger något.
    Svenne liver efter mottot att alla puckon skall skall få göra samma missar som jag gjort, och garvar skade glatt.
    I byn finns det många som Svenne.

    Sen har vi ju sekten i byn också, ääääääääää den tar vi en annan gång.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.