Åtdragningsmoment motorfästen på V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Åtdragningsmoment motorfästen på V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Åtdragningsmoment motorfästen på V4

  • Författare
    Inlägg
    • maj 20, 2004 at 20:30 #10581

      Hejs ! Jag håller på att hjälpa en kompis med en V-4 73 års modell och byter motor.Kan någon hjälpa mig med åtdragningsmoment för främre motorfästen samt bakre fästet i lådan mot torpedvägg. Mvh Mats

        maj 20, 2004 at 21:00 #75077

        finns inget föreskrivet moment så vitt jag vet (svårt att momentdra gummi). Dra så hårt att det inte kan vibrera loss.
        /Rasmus

          maj 21, 2004 at 17:44 #75078

          Hej igen ! Kan det verkligen stämma.Andra bilar jag grejar med (gissa vilket märke )ska motorkuddarna dras med moment.Du får ursäkta Rasmus men finns det någon mer som kan bekräfta att det inte finns nåt föreskrivet moment. / Mats

            maj 21, 2004 at 17:53 #75079

            Om det finnes et foreskrevet moment, så vil det vel bare være riktig en tid, inntil gummien får “satt” seg skulle man tro. Det må jo ha noe å si om det er nye eller gamle fester som anvendes også. For å unngå at noe løsner kan man jo bruke låsemuttere eller liknende på motorfestene, men det går vel ikke på festet mot torpedoveggen.

              maj 21, 2004 at 18:17 #75080

              Hej ! Jag var bara lite orolig för att på reservdelsbilen som jag har plockat motor ifrån var främre muttrarna helt lösa ,detsamma gällde den bilen som jag sätter den fräscha motorn i..Blir nog att sätta dit några droppar gänglåsning.Tackar för hjälpen . / Mats

                maj 21, 2004 at 18:22 #75081

                V4ans kuddar har ju en sån konstruktion på motorkuddarna att de praktiskt taget inte går att moment dra, gummi rör sig, förändras och det är just gummit man drar ihop när man drar den undre bulten.

                  maj 21, 2004 at 19:09 #75082

                  Hejs ! Jag har inte tittat så noga på gummikuddarna.Det är säkert som du säger Rasmus.Jag bockar och bugar.Nu är det bara till och ge sig in i skruvinga. Mvh Mats

                    maj 23, 2004 at 15:55 #75083

                    Hej Igen ! Nu är motorn i och spinner som en katt,skönt att höra ljudet av en v4 utan glapp i balansaxel,jag har själv en V4 som är glapp där,så nu får man väl jaga reda på en fräsch motor till den också. / Mats

                      maj 23, 2004 at 22:00 #75084

                      Gänglåsning ställer bara till bekymmer iaf på höger motorfästesmutter, vid nästa lyft. Eftersom den sitter som den gör bör den gå så lätt som möjligt. Bara lossa några varv med 14-15 led och sedan skruva upp den för hand- ev. med hjälp av en 15-hylsa.

                      Våndan för att det vibrerar loss släcker du enklast genom att efterdra de bägge motorfästesmuttrarna.

                      Brukar gå en runda med verktygen c:a 100 mil efter monteringen;
                      Kontrolldra startmotor, motor mot växellåda samt muttrarna vi snackar om.

                      Ingen nackdel om V4:an är lätt att få ur, balansras händer en gång i veck… :rolleyes: eller jag menar ofta….. … eller inte alls…

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.