Att bygga insprutnings tank plast.

Forum Modellspecifika forum 90/99 Att bygga insprutnings tank plast.

Detta ämne innehåller 17 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-09-28 12:52.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5580
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    Tänkte att det kanske finns fler som är intresserade av hur man kan bygga sig en insprutningstank i plast.
    Så här gjorde jag 2002. Typ ett tag sedan.

    Jag tog i mitt fall den originaltank som satt i bilen (99 GL -84) Så om man inte har denna så är den ganska lätt att hitta på skroten. Tror att dom satt 80 -84. Så här ser den ut.

    Som ni ser (som inte vet) så är platsen för pumpen där med en liten förhöjning som är täckt av naturliga skäl.
    Denna förhöjning är inte tillräckligt hög för att agera som krage för pumpen.
    Utan här kapar man helt enkelt bort locket samt förhöjningen.
    Sen kör man ut på skroten igen och kapar ut en bit runt hålet för pumpen på en 900 insprutartank i mitt fall en 900i 1988.
    Glöm ej att ta ”skålen” i botten samt slangen för returen.
    Slipa rent kragen och passa in den på 99:ans tank. Borra massa hål i flänsen på kragen och i tanken. tillverka där efter en tunn packning av gummi som tål bensin. Jag använde silikon som tål bensin med rekommenderar inte detta eftersom risken finns att det lossnar och kan sätta stopp i pumpen (min klarade 10 år utan att lossna).
    Sen är det bara att skruva ihop och se glad ut..
    ”Men pumpen kommer ju för högt upp” Ja men det är inga problem att sänka antingen silen i på pumpen eller själva pumpen i hållaren, kanske tom lite på båda.

    Om man nu tycket det är jobbigt så kan man ta tanken från en 900 -82 och nyare och modifiera bilen i stället.

    #38797
    Profilbild på krister k
    krister k
    Deltagare

    Tack för det! 🙂

    #38800
    Profilbild på kg70
    kg70
    Deltagare

    @jonas99 wrote:

    Om man nu tycket det är jobbigt så kan man ta tanken från en 900 -82 och nyare och modifiera bilen i stället.

    Se där ja. Intressant lösning. Insprutningstankar från 900or är ju onekligen lättare att hitta. Men sen får man väl flytta påfyllningen till höger sida också?

    Ett tredje elternativ är att bygga på en 90a istället för en 99a :CE

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #38801
    Profilbild på saabfjollen
    saabfjollen
    Deltagare

    Viken bra lösning! Jag ägde en gång en 99 sedan där det var flyttad. Fränt med tanklocks lös vänstersida och 900 luckan på höger sida. Men detta tips passade mig perfekt just nu! Tack tack!!

    #38803
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    @kg70 wrote:

    @jonas99 wrote:

    Om man nu tycket det är jobbigt så kan man ta tanken från en 900 -82 och nyare och modifiera bilen i stället.

    Se där ja. Intressant lösning. Insprutningstankar från 900or är ju onekligen lättare att hitta. Men sen får man väl flytta påfyllningen till höger sida också?

    Ett tredje elternativ är att bygga på en 90a istället för en 99a :CE

    K-G

    Nej inte nödvändigtvis.

    Sen en 90Gr böj mot vänster och ett rostfritt rör 😉

    #38804
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    @saabfjollen wrote:

    Viken bra lösning! Jag ägde en gång en 99 sedan där det var flyttad. Fränt med tanklocks lös vänstersida och 900 luckan på höger sida. Men detta tips passade mig perfekt just nu! Tack tack!!

    Så ska jag har på den Vita 99:an. 🙂 fast där blir ju V940 bakaxel på den så jag får nog problem med tanken ändå. 😥

    #38805
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    När vi ändå är igång denna tanken har jag i den customiserade 99.

    #38806
    Profilbild på hotrodder
    hotrodder
    Deltagare

    Mycket intressant tråd, mera! :AP

    #39842
    Profilbild på simona50
    simona50
    Deltagare

    Tur att man har en original Insprutningstank, för framtiden 😉

    #47750
    Profilbild på saabfjollen
    saabfjollen
    Deltagare

    Detta är ju en kanon lösning men om jag vill förenkla det för mig är det helt omöjligt att få en ”universal typ av extern modell” elpump monterad vid sidan om tanken att fungera på ett tillförlitligt sätt ?

    Jag tänker på att det funkar väl inte o ha några gummislangar när det ska vara lite tryck i bränslesystemet.

    Minns att på riktigt tidiga 99EMS så satt en pump i bagaget.

    #47751
    Profilbild på rickard735
    rickard735
    Deltagare

    Som Jonas99 gjorde med den lösa kragen gjorde jag med på min 99 cab vintern 1994 och det funkar fint fortfarande fast numera så fyller jag den aldrig över halvtank då jag skulle behöva byta min tätning mellan tank och krage men det har ju gått några år nu 🙂

    #47812
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    Du behöver inte ha en universal pump de funkar bra med den vanliga som annars sitter i. koppla bara den på röret där den makaniska pumpen sitter. Så nära som möjligt bara.

    #48041
    Profilbild på saabfjollen
    saabfjollen
    Deltagare

    Jag har en tank från en 900:a där jag har en påfyllning ingång på vänster sida som bara är pluggad med ett lock. Det är ju bara flytta locket till påfyllnads ingånen på höger sida. Undra bara om den funkar att knöla dit… Den har ju inte samma form..

    #46082
    Profilbild på Jonas Åberg
    Jonas Åberg
    Moderator

    @saabfjollen wrote:

    Jag har en tank från en 900:a där jag har en påfyllning ingång på vänster sida som bara är pluggad med ett lock. Det är ju bara flytta locket till påfyllnads ingånen på höger sida. Undra bara om den funkar att knöla dit… Den har ju inte samma form..

    Ja, det är så de flesta ser ut, men notera att dom har en kortare stuss. Och minns jag inte helt fel så bör man ha metallringen i röret oxå.

    Troligen får du på en slang där ändå.. Men jag tycker det är ganska coolt med cc lock på sedan.

    De intressanta vad ska du ha tanken till.. Ja bensin, :ID , men projekt?????? :wrench

    #46091
    Profilbild på saabfjollen
    saabfjollen
    Deltagare

    Min vita 99:a är ju en enkelförgasare och är så trött och det har den alltid varit. Jag har en 900 87:a 8ventilare med insprutning som går så rackarns fint i maskineriet så man blir tårögd och som har nästan samma miltal som 99:an 15 tusen, men karossen är i förfall..

    Jag jagar inga hästkrafter utan bara skön pålitlig och bekväm gång och sedan slippa choken ska bli underbart!

    Anledningen till att jag vill förenkla bensin pumps arbetet är att jag helt enkelt vill göra det så lätt som möjligt för mig. Kan straffa sig i längden…

    Det har du rätt i den lilla stumpen till påfyllningen är ju inte mycket att dra en slang på.. och formen på tanken är tokfel!! Din lösning blir snyggast och bäst tror jag.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.