Att bygga insprutnings tank plast.

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Att bygga insprutnings tank plast.

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Att bygga insprutnings tank plast.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 31, 2012 at 20:22 #5580

      Tänkte att det kanske finns fler som är intresserade av hur man kan bygga sig en insprutningstank i plast.
      Så här gjorde jag 2002. Typ ett tag sedan.

      Jag tog i mitt fall den originaltank som satt i bilen (99 GL -84) Så om man inte har denna så är den ganska lätt att hitta på skroten. Tror att dom satt 80 -84. Så här ser den ut.

      Som ni ser (som inte vet) så är platsen för pumpen där med en liten förhöjning som är täckt av naturliga skäl.
      Denna förhöjning är inte tillräckligt hög för att agera som krage för pumpen.
      Utan här kapar man helt enkelt bort locket samt förhöjningen.
      Sen kör man ut på skroten igen och kapar ut en bit runt hålet för pumpen på en 900 insprutartank i mitt fall en 900i 1988.
      Glöm ej att ta “skålen” i botten samt slangen för returen.
      Slipa rent kragen och passa in den på 99:ans tank. Borra massa hål i flänsen på kragen och i tanken. tillverka där efter en tunn packning av gummi som tål bensin. Jag använde silikon som tål bensin med rekommenderar inte detta eftersom risken finns att det lossnar och kan sätta stopp i pumpen (min klarade 10 år utan att lossna).
      Sen är det bara att skruva ihop och se glad ut..
      “Men pumpen kommer ju för högt upp” Ja men det är inga problem att sänka antingen silen i på pumpen eller själva pumpen i hållaren, kanske tom lite på båda.

      Om man nu tycket det är jobbigt så kan man ta tanken från en 900 -82 och nyare och modifiera bilen i stället.

        januari 31, 2012 at 20:37 #38797

        Tack för det! 🙂

          januari 31, 2012 at 20:47 #38800

          @Jonas99 wrote:

          Om man nu tycket det är jobbigt så kan man ta tanken från en 900 -82 och nyare och modifiera bilen i stället.

          Se där ja. Intressant lösning. Insprutningstankar från 900or är ju onekligen lättare att hitta. Men sen får man väl flytta påfyllningen till höger sida också?

          Ett tredje elternativ är att bygga på en 90a istället för en 99a :CE

          K-G

          Saab 99 1969, 1970
          Saab 90 1985
          Saab 9000 Aero 1996
          Opel Manta A 1972

            januari 31, 2012 at 20:56 #38801

            Viken bra lösning! Jag ägde en gång en 99 sedan där det var flyttad. Fränt med tanklocks lös vänstersida och 900 luckan på höger sida. Men detta tips passade mig perfekt just nu! Tack tack!!

              januari 31, 2012 at 20:59 #38803

              @kg70 wrote:

              @Jonas99 wrote:

              Om man nu tycket det är jobbigt så kan man ta tanken från en 900 -82 och nyare och modifiera bilen i stället.

              Se där ja. Intressant lösning. Insprutningstankar från 900or är ju onekligen lättare att hitta. Men sen får man väl flytta påfyllningen till höger sida också?

              Ett tredje elternativ är att bygga på en 90a istället för en 99a :CE

              K-G

              Nej inte nödvändigtvis.

              Sen en 90Gr böj mot vänster och ett rostfritt rör 😉

                januari 31, 2012 at 21:03 #38804

                @saabfjollen wrote:

                Viken bra lösning! Jag ägde en gång en 99 sedan där det var flyttad. Fränt med tanklocks lös vänstersida och 900 luckan på höger sida. Men detta tips passade mig perfekt just nu! Tack tack!!

                Så ska jag har på den Vita 99:an. 🙂 fast där blir ju V940 bakaxel på den så jag får nog problem med tanken ändå. 😥

                  januari 31, 2012 at 21:06 #38805

                  När vi ändå är igång denna tanken har jag i den customiserade 99.

                    januari 31, 2012 at 21:19 #38806

                    Mycket intressant tråd, mera! :AP

                      februari 20, 2012 at 15:45 #39842

                      Tur att man har en original Insprutningstank, för framtiden 😉

                        september 19, 2012 at 10:15 #47750

                        Detta är ju en kanon lösning men om jag vill förenkla det för mig är det helt omöjligt att få en “universal typ av extern modell” elpump monterad vid sidan om tanken att fungera på ett tillförlitligt sätt ?

                        Jag tänker på att det funkar väl inte o ha några gummislangar när det ska vara lite tryck i bränslesystemet.

                        Minns att på riktigt tidiga 99EMS så satt en pump i bagaget.

                          september 19, 2012 at 11:02 #47751

                          Som Jonas99 gjorde med den lösa kragen gjorde jag med på min 99 cab vintern 1994 och det funkar fint fortfarande fast numera så fyller jag den aldrig över halvtank då jag skulle behöva byta min tätning mellan tank och krage men det har ju gått några år nu 🙂

                            september 20, 2012 at 21:22 #47812

                            Du behöver inte ha en universal pump de funkar bra med den vanliga som annars sitter i. koppla bara den på röret där den makaniska pumpen sitter. Så nära som möjligt bara.

                              september 27, 2012 at 18:43 #48041

                              Jag har en tank från en 900:a där jag har en påfyllning ingång på vänster sida som bara är pluggad med ett lock. Det är ju bara flytta locket till påfyllnads ingånen på höger sida. Undra bara om den funkar att knöla dit… Den har ju inte samma form..

                                september 27, 2012 at 19:41 #46082

                                @saabfjollen wrote:

                                Jag har en tank från en 900:a där jag har en påfyllning ingång på vänster sida som bara är pluggad med ett lock. Det är ju bara flytta locket till påfyllnads ingånen på höger sida. Undra bara om den funkar att knöla dit… Den har ju inte samma form..

                                Ja, det är så de flesta ser ut, men notera att dom har en kortare stuss. Och minns jag inte helt fel så bör man ha metallringen i röret oxå.

                                Troligen får du på en slang där ändå.. Men jag tycker det är ganska coolt med cc lock på sedan.

                                De intressanta vad ska du ha tanken till.. Ja bensin, :ID , men projekt?????? :wrench

                                  september 27, 2012 at 20:14 #46091

                                  Min vita 99:a är ju en enkelförgasare och är så trött och det har den alltid varit. Jag har en 900 87:a 8ventilare med insprutning som går så rackarns fint i maskineriet så man blir tårögd och som har nästan samma miltal som 99:an 15 tusen, men karossen är i förfall..

                                  Jag jagar inga hästkrafter utan bara skön pålitlig och bekväm gång och sedan slippa choken ska bli underbart!

                                  Anledningen till att jag vill förenkla bensin pumps arbetet är att jag helt enkelt vill göra det så lätt som möjligt för mig. Kan straffa sig i längden…

                                  Det har du rätt i den lilla stumpen till påfyllningen är ju inte mycket att dra en slang på.. och formen på tanken är tokfel!! Din lösning blir snyggast och bäst tror jag.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.