Att falsa ett välvt saabtak

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Att falsa ett välvt saabtak

Detta ämne innehåller 3 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-31 19:30.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20869

    kortnos
    Deltagare

    Om man tänker skarva ett saab 95 tak rakt över från höger till vänster så finns det några altentiv efter man kapat av taken.

    1 svetsa kant i kant.
    2 svetsa fast taken med att ena utbyttesdelen är falsad och den andra ligger omlott på den
    3 lägga en remsa under taket och fästa taken i denna.

    Punkt 1 är uteslutet för min del. Punkt 2 har jag planerat att göra men en insikt när jag diskutera det hela med folk gör att jag tvekar. Har lånat ett falsverktyg (tryckluftsdrivet) den gör en cm lång fals som trycker ned taket knappt 1 mm. Problemet är att takplåten är 1,1 mm. Det må jag kunna slipa ned så det blir bra… men flera röster har sagt att om jag kör ett falsvertyg från höger till vänster på det välvda saabtaket så kommer jag tvinga ut plåten att bli rak!!! Inte bra. För sen göra förvirringen större så kommer en tredje gubbe o säger ”inga problem” det är bara att falsa, det går till sig. hmmm många skolor många åsikter.

    Jag ska prov pressa på delar av taket som blev över, men vad säger ni andra. Kommer ett luftryckt falsvertyg som tar en bit i taket att pressa och tvinga ut det ovala taket att bli rakt?????

    Så nu lutar jag för alt 3, dels för att svetsningens värme har någonstans att ta vägen och det blir lite styvare, för jag vill minimera att taket slår sig. Och det känns som en lösning värdig en som endå inte är en plåtslagare eller en mästare i plåtkonst, utan en vanlig bonndjävel som föröker få ihop en bil. Någonstans måste jag sätta ribbban och för att förhindra att det blir en rostfälla så borde jag kunna pumpa in vax i omlottplåtarna eller varför inte föröka komma över lite blymynja( ingen som känner nån som målar broar eller säljer till såna som målar broar????) och pressa in det i skarven. Det lär hålla dom åren jag äger bilen.

    Har långsamt insett att man aldrig vinner över rosten, man kan endast stoppa den en tid.

    Sen att allt ska tennspacklas nästan direckt…. det har jag inte ens kommit till.

    #146102

    hotrodder
    Deltagare

    Som jag sa på telefon igår så är det absolut inga probs att falsa taket trots sin välvning. Har falsat mer komplicerade plåtformer än ett välvt tak med just en sådan falstång som du har och har man lite kunskap så får du rätt enkelt krum på en plåt åt två håll. Prova som jag sa som sagt på taket du kommer skrota och tror definitivt INTE på din tanke om en extra plåtremsa just i skarven, mycket pga av senare rostproblem och att du i princip kommer få svetsa två skarvar rätt över taket… Varför? Jopp, du sa själv hur svårt det är att få en hundra exakt skarv kant i kant och blir mellanrummet mer än några millimeter mellan takbitarna så måste du svetsa på bägge sidor = Mer värme, mer att slipa, bredare fog osv. osv.

    Värmen? Kyl med tryckluft som jag förklarat tidigare…
    Slipa? Använd fiberrondell (grovkornig averkar svetsen bra) och kyl flera gånger med tryckluft under slipning
    plåtens tjocklek kontra falstångens mindre gap? Inga probs men… Extra viktigt att övre plåten i falsen verkligen ligger helt dikt an den undre plåten.

    Jag skulle däremot personligen alldrig falsa ett tak utan lägger kant i kant. Kapar ena takbiten exakt och gör bägge kanter på taken helt ren från kapskägg, färg etc. på både ovan och undersida. Lägger sedan den renkapade ok klara takbiten omlott på den andra, justerar kollar och drar ev. någon plåtskruv genom bägge takplåtarna som fixering. Sedan ritsar jag exakt EN GÅNG längs den klara kanten, tar bort takbiten och med ”bra känsla” och 1mm tjock kapskiva kapar jag på utsidan ritsen.

    #146106

    stefan
    Deltagare

    är man ovan och väljer att falsa så behöver man samtidigt inte helsvetsa om man väljer att tenna fogen sen. Då är det ju bara punkta med normala avstånd och sen tenna skarven.
    Lite kant i kant kommer man ju dock aldrig ifrån.

    #147360

    ze96
    Deltagare

    Hotrodder: Nu har jag inte sett din tidigare förklaring som du nämner i texten, men räcker det med att kyla med tryckluft för att kunna helsvetsa taket? När jag testat mindre bitar (utan kylning) så slår det sig ju tämligen omedelbart. Kyler du kontinuerligt med hjälp av någon annan? Försöker samla lite kunskap inför egna försök… 🙂

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng