Avdragare 7860448, ett måste?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Avdragare 7860448, ett måste?

• Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-10-08 10:35 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    anonymous
    Deltagare

Hej,

jag har under 14 år med V4:a inte behövt byta styrstagsända någon gång men nu måste den bort så jag får dit en ny styrväxeldamask. Verkstadshandboken skriver om en specialavdragare men kanske det finns något annat bra sätt där man klarar sig med vanliga verktyg? Tacksam för tips.
    Tack också till alla de som fixar fram reserdelar till våra bilar. Tack vare de rostfria handbromshävarmarna är nu handbromsen bättre än någonsin.

/Ulf

mats a
    Deltagare

Jag tillverkade min egen avdragare. Jag skar ut bultcirkeln från en fälg. Jag svetsade tre parallellogramformade järnbitar så att de bildar en trefot, ung som ett fotostativ. Där de möttes svetsades en rejäl mutter (M20?). En passande skruv i muttern och så bultas verktyget fast på trumman/skivan. Med ömsom åtdragning, ömsom knackande på trumman/skivan släpper även det mest fastrostade lager. Fast oftast är det ju bromsbackarna som sitter fast.

Jag har nu funderat vidare och är färdig att tillverka nästa version. Där ska de tre stödbenen fästas liggande, dvs parallellt med bulthålens plana yta. Då blir hållfastheten ännu större.

tobbe99
    Deltagare

Hejsan!
    Det var inte en sådan avdragare som Mats A beskrev, som Ulf var ute efter. Ulf undrade om det gick att lossa STYRSTAGSÄNDAN utan avdragare. Det går oftast att lossa dom utan avdragare. Lossa först muttern som sitter fast i styrstagsändan. Skruva av den, så att du vet att gängorna är hela. Skruva sedan tillbaka muttern några varv. Nu kan du klappa till med en slägga på muttern, så brukar ss-ändan fara ut. Det är mycket viktigt att först skruva av muttern, och sedan tillbaka tills det nästan börjar gå trögt (självlåsningen) Om muttern går trögt på gängan kommer kulan i ss-ändan annars att gå runt när man skruvar på muttern, och man har inte en chans att hålla emot kulan med något verktyg. Alltså,när konan har släppt från styrspindel-armen, så måste man kunna skruva av muttern igen från ss-ändan med nära nog handkraft. Låter det besvärligt? Det är det inte, men det är svårt att förklara i skrift. Hoppas att det löser sig.
    M.v.h ”Tobbe”

mikael jardstam
    Deltagare

Ett annat sätt att få isär det hela är att sätta ett bräckjärn mellan styrarmen och styrstaget. Ta bara bort muttern först bara, sätt sedan alltihop i spänn som om du skulle bända lös styrleden och dräm till med en liten slägga eller en stor hammare på ”örat” där leden sitter. Alltså från sidan! Efter en eller två gånger brukar det lossna, och så slipper man ju riskera gängorna.
    Lycka till!!

mats jonsson
    Deltagare

Den brukar släppa om man slår med en liten slägga på godset radiellt mot tappen. Precis som när man lossar spindellederna på 99:orna… Men man kan köpa avdragare hos någon biltillbehörsbutik för några tjugor. Inte lönt att tillverka egna.

fuling
    Deltagare

Japp, fungerar klockrent på styrstagsända(pe-enda) med en halvstor hammare att slå på goteste i styrsraget.
    Men 99/900:ans nedre finns det inte en sportsmössa att komma åt med denna metod om drivpaketet sitter på plats, bromsskölden är i vägen.

tobbe99
    Deltagare

Fuling! När du skriver 99/900:ans nedre så menar du väl spindelleden och inte P-ändan väl??
    ”Tobbe”

mats jonsson
    Deltagare

På 99:ans nedre spindelled är tekniken den att man först lossar p-änden och dessutom, vid behov, den nedre spindelleden i bärarmen. Innan man ger sig på med släggan. Sportsmössa är bara till för anglofiler.

fuling
    Deltagare

Hmm, jag tror min dysleksi spela mig ett spart ingen med ett just syftings fel
    Vist menar jag spindelleden.
    Även om man sliter ut spindelleden ur bärarmen kommer man likfö…. inte åt att våldföra sig på den ordentligt.

anonymous
    Deltagare

Hej,

och tack för alla svar. Hann inte vänta in tipsen men det ordnade sig i alla fall.

/Ulf

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng