Avgasproblem

Forum Modellspecifika forum OG900 Avgasproblem

Detta ämne innehåller 32 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-10 18:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25066

    anderslindh
    Deltagare

    Besiktigade nyligen min 900S FTT-konv MY91 med lite tråkiga avgasvärden.

    CO 1.4 (0.5) tomgång
    CO 2500 0,3 (0,3)
    HC 187 (100) tomgång
    Lambda 1,05 (0,97-1,03) förhöjd tomgång, 1,00 vid tomgång

    Bilen har varit avställd sen besiktningsterminen gick ut (30e oktober) eftersom jag höll på med bromsarna då.

    Jag har innan avställning monterat X-rör och har sedan tidigare 3″bat.böj och JT 3″.

    Vad kan vara fel? Jag hade ny 98okt bensin i, (ingen etanol…) oljan har gått knappt 700 mil och CE-lampan lyste (precis som förra vintern när jag köpt den och den varit avställd) Nytt K/N-sportluftfilter insattsmodell. Platinastift som gått 1700mil, nytt fördelarlock och ny rotor.
    Värt att nämna kan vara att jag tror termostaten hängt sig i öppet läge, kom 1cm på grönt både på motorväg och i stan.

    De nämnde ingenting om det trim som finns på och tyckte bilen var superfin så det var skoj 🙂

    #180496

    morsole
    Deltagare

    Börja med att byta olja, filter och termostat.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #180497

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Verkar inte som att katalysatorn har kommit upp i tillräckligt hög temperatur, och om termostaten är öppen inte uppnår arbetstemperatur kan jag tänka mig att det är svårt att få vettiga avgasvärden. Jag hade provat byta termostat, oljebyte är såklart aldrig heller fel. Det är inget avgasläckage innan lambdasonden? Brukar dock märkas rätt tydligt om det vore så.

    MVH

    #180498

    anderslindh
    Deltagare

    @joh900 wrote:

    Hej!

    Verkar inte som att katalysatorn har kommit upp i tillräckligt hög temperatur, och om termostaten är öppen inte uppnår arbetstemperatur kan jag tänka mig att det är svårt att få vettiga avgasvärden. Jag hade provat byta termostat, oljebyte är såklart aldrig heller fel. Det är inget avgasläckage innan lambdasonden? Brukar dock märkas rätt tydligt om det vore så.

    MVH

    Ja jag hade tänkt byta olja och termostat inför nästa besiktning såklart men är lite konfunderad över lambdavärdet, bytena borde inte göra skillnad på lambda… Det var ju bra vid tomgång – kan det vara pga att inte så mycket avgaser trycktes ut (om det är läcka)? Jag har inte sett någon läcka, finns det något knep för att upptäcka?

    Funderade på att mäta upp lambda, hur gör man detta och vilka värden ska man ha?

    #180499

    M.Broberg
    Deltagare

    Ang dåliga lambda kan det ha o göra med kall motor, den fettar ju på rejält när den e kall.

    annars funkar ju läcksök på skarvarna fint för att se bubblor av luft.

    #180501

    anderslindh
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    Ang dåliga lambda kan det ha o göra med kall motor, den fettar ju på rejält när den e kall.

    annars funkar ju läcksök på skarvarna fint för att se bubblor av luft.

    Även om den nästan är på arbetstemp? Hon körde nog 5minuter på förhöjd tomgång och 2 rundor.. EDIT: Lambda var ju högt det betyder väl att den går magert?
    Hur funkar läcksök? är inte det vätska som då lätt förväxlas med att det kokar när det kommer på den varma motorn?

    Tack för hjälpen so far

    #180502

    M.Broberg
    Deltagare

    Visst, är avgaset varmt kokar det. Men du kan ju göra kollen vid kallt avgas. Först och främst, hur ser stiften ut? det svarar på frågan om motorn strular eller avgaset läcker.

    #180503

    schwartz
    Deltagare

    Det var ju ganska kyligt här nere idag, right? Jag hade gett bilen en ordentlig varmkörning, ta lite omvägar till besiktningen och gasa ur den lite så att den belastas och verkligen blir varm.

    På min clubsport körde killen en extra runda med vänsterbroms just för att låta motorn jobba lite och komma upp i temperatur =)

    Lycka till!

    #180511

    anderslindh
    Deltagare

    Det var ett par dagar sen men det var kanske -2-3 grader kallt då. Borde inte bilen bli varm på 5 min med 2500 rpm?

    Sen CE-lampan lyste ju också som jag skrev, den lyser bara pga lambda eller LMM va? Så sannolikt är det väl lambda som är märklig antar jag. Kan man mäta upp den på något sätt och hur gör man då?

    #180513

    plankan
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Borde inte bilen bli varm på 5 min med 2500 rpm?

    Bilen kanske,men inte katten.

    Den kan behöva ända upp till 10 min när det är bra kallt ute.

    #180514

    anderslindh
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @anderslindh wrote:

    Borde inte bilen bli varm på 5 min med 2500 rpm?

    Bilen kanske,men inte katten.

    Den kan behöva ända upp till 10 min när det är bra kallt ute.

    Alright.. Då har vi förhoppningsvis svar på värdena förutom lambda.. 🙂

    Ingen som vet hur man mäter den eller vad man gör åt ett felaktigt lambdavärde? Mäta upp lambdasonden – hur?

    #180516

    widegren
    Deltagare

    Alright.. Då har vi förhoppningsvis svar på värdena förutom lambda..

    Ingen som vet hur man mäter den eller vad man gör åt ett felaktigt lambdavärde? Mäta upp lambdasonden – hur?

    Bara att mäta med en multimeter inställd på volt, skall pendla mellan 0.1-0.9V…
    Är värdet fast brukar de vara trasiga.

    Mvh
    Henric

    #180517

    anderslindh
    Deltagare

    @widegren wrote:

    Alright.. Då har vi förhoppningsvis svar på värdena förutom lambda..

    Ingen som vet hur man mäter den eller vad man gör åt ett felaktigt lambdavärde? Mäta upp lambdasonden – hur?

    Bara att mäta med en multimeter inställd på volt, skall pendla mellan 0.1-0.9V…
    Är värdet fast brukar de vara trasiga.

    Mvh
    Henric

    Super, tackar. Antar att man mäter på kontakten med sonden monterad 🙂

    #179213

    widegren
    Deltagare

    Super, tackar. Antar att man mäter på kontakten med sonden monterad

    Sorry…! 🙂
    Tänkte inte på det… Motorn igång, sonden monterad å sen bara att mäta i kontaktstycket.

    Mvh
    Henric

    #180542

    anderslindh
    Deltagare

    Var nere och skulle kolla stiften, tyckte inte de såg helt 100 ut, vad säger ni?

    Cylinder 1: (Ser lite blöt ut för jag sprutade startgas på den av någon anledning…)

    Cylinder 2:

    Cylinder 3:

    Cylinder 4:

    Sen undrar jag mellan vilka 2 kablar jag ska mäta lambda? Finns ju 3 sladdar och jag har inte så bra koll på dem 😛 Sen undrar jag om den ska pendla mellan 0,1 – 0,9 på tomgång som kall eller om det är när man gasar eller när den blir varm?

    EDIT: Kan det hänga ihop med att motorn inte blir varm?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng