Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Avgasproblem
- Detta ämne har 32 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-10 18:59 av .
- FörfattareInlägg
- 18 december, 2010 kl. 15:23 #180543
longjohn61
DeltagareTycker att stiften ser lite svarta ut allihopa har ju inte provat platina stiften själv men ändå 😉 har du kollad glappet mellan dom ❓ ska det va 0,7 på dom med.
Termostat bör du nog byta omgående hade samma när jag åkte in med min 900i den hade en fastnat sådan 😉 fick höga värde då med och det va i semtember 😀Mvh Nisse
18 december, 2010 kl. 15:29 #180544anderslindh
DeltagareJa dessa är mellan 0,7 och 0,6mm som det ska vara även på dessa. Skulle tro de är lite närmre 0,6 vilket ju är bra med tanke på lite högre laddtryck 🙂
Tänkte byta termostat och vattenpump i samma veva, lika bra 🙂 Men ville mer veta vad dessa stift säger om motorn – om det är pga motortempen som de är svarta eller varför de blivit så? Är stiften i sig för kalla med värmetal 7? :S Verkar ju funka för andra så tror inte stiften är av fel typ…
18 december, 2010 kl. 15:35 #180547longjohn61
DeltagareKan nog vara så att motorn inte blir varm pga öppen termostat och på så sätt får lite ner bränsle 😉
Bytt den kör den ordentligt varm och kolla stiften igen det borde nog bli skillnad.Mvh Nisse
18 december, 2010 kl. 15:36 #180548anderslindh
Deltagare@longjohn61 wrote:
Kan nog vara så att motorn inte blir varm pga öppen termostat och på så sätt får lite ner bränsle 😉
Bytt den kör den ordentligt varm och kolla stiften igen det borde nog bli skillnad.Mvh Nisse
Jo blir väl steg 1 antar jag…
Ska mäta upp lambdan också, vet du vilken av kablarna på bilen jag ska mäta i?
19 december, 2010 kl. 22:34 #180579anderslindh
Deltagare@Anderslindh wrote:
Sen undrar jag mellan vilka 2 kablar jag ska mäta lambda? Finns ju 3 sladdar och jag har inte så bra koll på dem 😛 Sen undrar jag om den ska pendla mellan 0,1 – 0,9 på tomgång som kall eller om det är när man gasar eller när den blir varm?
Gör ett försök till 🙂
19 december, 2010 kl. 23:29 #180580M.Broberg
Deltagareom jag inte har helt fel är röd +, svart extrajord och vit signal, är väll mellan jorden och signalen man ska mäta? (har ingen aning, slipper sånna moderniteter som Lambda på min T16 😉 )
20 december, 2010 kl. 16:22 #180589anderslindh
DeltagareOkej så mellan svart och vit ska det mätas. Mäter man bara på tomgång eller? Var ju på förhöjd tomgång (2500? rpm) den fick för högt värde på besiktningen.
Kall eller varm motor eller både och?
20 december, 2010 kl. 18:36 #180591andersson__
DeltagareDet är väl den svarta kablen som är signal kablen, den som du skall mäta på alltså, dom andra 2 är väl till förvärmningen av sonden.
Jag hade börjat med att mäta vid varm motor.
20 december, 2010 kl. 20:08 #180593turbocab
DeltagareDen tvåpoliga kontakten är förvärming av lambda sonden. Den enpoliga kontakten är signalen för lambdavärde.
Så här står det i boken, den riktiga:
Ta isär kontaktstycket för förvärming, den tvåpoliga. Starta motorn. Du skall nu ha batterispänning (14 Volt) i kontakstycket som går till bilen, mät med voltmeter. Åt andra hållet, mot sonden, skall du mäta Ohm, det skall vara mindre än 10 Ohm vid kall sensor. (Det framgår inte hur mkt det skall vara vid varm motor, troligen mkt mer).
Har du inte spänning, kolla att den svarta kabel är Jordad. Den andra kabeln, GrönRöd, skall gå till bränslepumpsreläet, stift 87B.
Spänningen för Lamdbavärdet mäts i stift 23 i boxen, eller i det enpoliga kontaktstycket, med allt inkopplat om jag förstår det rätt. Den skall pendla mellan 0 och 1 volt. Om inte så är fallet, då skall man kontrollera att stift 23 i boxen har kontakt med sonden via enpoliga kontaktstycket.
Man kan också kontrollmäta att stift 4 är jordat i boxen, en svart kabel går till jord därifrån. EDIT: Man skall inte behöva oschilloskop, spänningen till lambdan mäts med multimeter. Jag har inte gjort det på ett tag, men har bestämt för mig man kunde se fluktuationen tydligt. Boken nämner inte ngt om skåp.Till sist står det bara byt Sonden eller byt boxen.
Min gissning: Din lambdasond är dålig och måste bytas, detta verkar inte helt ovanligt på og900 nu, och din bil har ju gjort sina modiga mil! Läs ut felkoderna vettja, man kan blinka fram dom genom att jorda en kabel bara.
20 december, 2010 kl. 22:16 #180596anderslindh
Deltagaretackar för svar både här och i denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=296857” onclick=”window.open(this.href);return false;
Där står det även hur man läser ut blinkningarna från CE-lampan om någon undrar 🙂
8 januari, 2011 kl. 13:00 #180915anderslindh
DeltagareKan berätta att besiktningen gick bra med ordentligt varm motor (+ avgas) efter byte av vattenpump(när jag ändå var igång), termostat, lambda, olja och oljefilter 🙂
HC 006 🙂
8 januari, 2011 kl. 21:30 #180945turbocab
DeltagareGött! Bra värden där. Vad var den stora skillnaden tror du? Lambda sonden?
8 januari, 2011 kl. 23:35 #180949anderslindh
DeltagareJag tror det var motortemp och lambda, tror inte bara en åtgärd hade räckt 🙂
9 januari, 2011 kl. 11:03 #180951icecream
DeltagareDet är ju LH-sprut på den kärran väl, och då är det som på 9000, både motortempgivare och lambda som har stor påverkan.
En del tror att vattentempgivaren i kylaren krånglar, men den styr ingenting i den härad vi pratat om i denna tråd.
Alla saabmotorer, även de med vattentempgivaren i toppen har en motortempgivare som många förbiser vid felsökning.
9 januari, 2011 kl. 17:07 #180958anderslindh
DeltagareNej det är Lucas.
Eftersom kallstarter och varmstarter gick på första motorvarvet och CE-lampan åtgärdades med annan Lucaslambda på prov uteslöts motortempgivaren vid insuget. Vattentempgivaren sitter väl under termostaten?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.