Avgasrening 2-takt

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Avgasrening 2-takt

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Avgasrening 2-takt

  • Författare
    Inlägg
    • februari 15, 2007 at 06:50 #15598

      Jag har fått ett erbjudande att köpa en 96: a med 2-taktare i mycket fint skick till ett bra pris, men innan jag gör affär så måste jag försöka lugna mitt miljösamvete lite grand med följande frågor.

      1: Går den att köra på blyfritt ? (borde gå då ventiler saknas)

      2: Vilken typ av olja skall/bör man använda och vilket blandningsförhållande rekomenderas ?

      3: Går det att montera katalysator ?

      4: Finns det avgasmätningar gjorda på 2-taktsmotorn före och efter eventuella åtgärder ?

      5: Är det någon som har några andra tips vad det gäller avgasrening ?

      MVH Jan

        februari 15, 2007 at 08:42 #103343

        1. Ja

        2. Det finns vegetabiliskt nedbrytbara oljor som fungerar fint.

        3. Montera går väl, men den lär nog inte fungera länge eftersom tvåtaktarn har ganska våta avgaser (stora HC-förluster, dvs oförbrännt bränsle). Antar att den brinner upp OM den hinner/kan komma upp i temperatur?

        4. Man kan iallafall mäta upp vilka värden man har/får när man justerar in förgasare och tändning så att de hamnar så rätt/lågt som möjligt.

        5. En frisk genomgången motor med alla inställningar korrekt gjorda är alltid bättre än en dåligt skött maskin. Vill du göra ditt bästa skulle jag rekomendera dig att “Blueprinta” motorn, dvs anpassa och justera alla toleranser, passform, skarvar och övergångar mot varann så att minsta möjliga förluster uppstår pga felaktig inpassning av de olika delarna. Försök samtidigt få minsta möjliga avvikelse mellan cylindrarna m a p porttider och se till att kolvringarna fungerar som de ska. Plana toppen och öka kompressionsförhållandet något. Se till att du har en frisk fördelare som är rätt injusterad. Tändläget är OTROLIGT viktigt för emmisionerna! Använd fördelare med vacuumdosa. I ditt fall skulle jag heller inte bestycka förgasarna fetare än nödvändigt och trimma inte för effekt, utan för verkningsgrad.

        Om alla tog ansvar för sina bilar och gjorde det ovan nämda för sina gamla bilar skulle det säkert bli mycket bra utdelning, men många sk*ter i detta och kör så länge det går tills det rasar. Det är tydligare viktigare att färgen är blank på en gammal bil än att motorn är ok! (Nu menar jag nödvändigtvis inte enbart SAAB, utan alla former av gamla fordon, intresse som bruks.) Jag antar att detta är en upplysnings- och kunskapsfråga.

        Sen får du alltid lov att sätta in din bilhobby i det stora sammanhanget:
        Hur ofta kommer du att använda hobbybilen relativt din vanliga? Åker du tåg/buss till jobbet? Är din vanliga bruksbil en modern och “ren” bil? Sopsorterar du? Handlar du lokalt? Osv osv… Själv så åker jag tåg till jobbet varje dag, ofta på “fel” tider, så jag försöker spara ihop lite till mitt miljöbelastande.

          februari 15, 2007 at 14:53 #103347

          Den giftiga gasen CO (kolmonooxid) är inget problem på TT-motorn. Det var den enda avgaskomponenten som bilprovningen mätte förr i tiden.
          Däremot HC (Hydrocarbon)oförbrända bränslerester vilket är ett större problem. På en Kat-bil är maxvärde 100 ppm (miljondelar), en TT kan ha 2000-5000 ppm vilket inte är bra. Ett problem är också att dessa avgaser har en brytpunkt vilket betyder att HC ökar när CO minskar.
          För hög oljeinblandning ger mycket höga HC värden men med för lite olja skär motorn.
          Moderna tvåtaktare med insprutning sprutar inte in något bränsle innan avgasporten har stängt vilket kraftigt minskar HC värdena.

          Sabbe

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.