Backljus?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Backljus?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-02-17 13:18.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12268

    anonymous
    Deltagare

    Hej, allesamman!
    Har snokat här på detta makalösa forum en längre tid utan att ge mig in i leken, men nu vill jag också vara med lite.
    Hur ska backljusen på en 96 – 77:a se ut?
    Har ett puckformat och ett som ser ut som en stor mandelbiskvi (lite spetsaktigt).
    Undrar dessutom var backljuskontakten sitter.
    På återseende!

    #85061

    lelle f
    Deltagare

    Tror inte det fanns några backljus orginal monterade på v 4 , men det fanns som orginal tillbehör . Kontakten sitter då på Växelröret under instrument brädan . Fanns lite olika modeller runda och avlånga .

    #85062

    anonymous
    Deltagare

    Tack!!
    Jag tar det som är snyggast.
    Som sagt, detta är ett makalöst forum.

    Snabbare än telefon.

    #85063

    lelle f
    Deltagare

    Kanske ska förklara mig lite om kontakten , Det är klämmor som man sätter dit och justerar in så det stämmer .
    Har själv en orginalsats som ska monteras på en -60 va det lider , ska bli kul och se om man får ihop det .

    #85064

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Tror att de som levererades som lantbrevbärarbilar hade backljus som ”orginal”.
    Senare modeller av 95 och 96 med de stora blinkers och bakljus hade väl backljus? Minnet sviker….

    Monteringen av brytare och ”backgivare” är rätt så basic.

    /B

    #85065

    anders dahl
    Deltagare

    95:an fick ju backljus redan -69 medan 96:an fick vänta ända till -78.

    #85066

    anonymous
    Deltagare

    Gick ut i svinkylan och lade mig på rygg på ett snöigt golv. Där uppe sitter den ju!
    Klick! så sken ett rent, vitt sken baktill! (ETT, ja – av två…)

    Men säg mig, visst ska det väl sitta någon sorts ”knöl” på växelröret,
    som trycker in knappen på givaren?!

    #85067

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ja ”knöl” kan man ju kalla den för faktiskt. Det gäller att justera det hela så att brytaren påverkas bara i backen annars så lär man få ett helljus i nacken.

    Speciellt om man har ett Bosch Rallyknick dimljus som backljus. Det var rätt populärt på bilorientering förr och då hade man det på knapp så det kunde tändas när som helst. Ett relä var väl att föredra faktiskt.

    /B

    #85068

    anonymous
    Deltagare

    Men jag undrar fortfarande:
    Finns det någon separat pryl som ska sitta på växelröret och
    skapa den utbutning/knöl som tycks behövas?
    Som fallet är nu finns ju bara ett rakt växelrör
    och det ger ju samma utslag, oavsett vilken växel som är i.
    Om man inte möjligen ger det en liten smäll, så det kroknar…
    Ska testa med en liten slangklämma, eller nåt.
    Kul att det lyser, i varje fall!

    #85069

    saab v4-ever
    Deltagare

    På röret skall det sitta fastskruvat en bit plattjärn som skall bryta strömmen vid alla växlar utom backen. Plattjärnet är bockat runt röret och hålls fast med en låsskruv. Åtminstone de jag sett har varit formade så.
    ///Harald

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng