Backljus?

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      februari 16, 2005 at 19:10 #12268

      Hej, allesamman!
      Har snokat här på detta makalösa forum en längre tid utan att ge mig in i leken, men nu vill jag också vara med lite.
      Hur ska backljusen på en 96 – 77:a se ut?
      Har ett puckformat och ett som ser ut som en stor mandelbiskvi (lite spetsaktigt).
      Undrar dessutom var backljuskontakten sitter.
      På återseende!

        februari 16, 2005 at 19:18 #85061

        Tror inte det fanns några backljus orginal monterade på v 4 , men det fanns som orginal tillbehör . Kontakten sitter då på Växelröret under instrument brädan . Fanns lite olika modeller runda och avlånga .

          Anonym
          februari 16, 2005 at 19:28 #85062

          Tack!!
          Jag tar det som är snyggast.
          Som sagt, detta är ett makalöst forum.

          Snabbare än telefon.

            februari 16, 2005 at 20:03 #85063

            Kanske ska förklara mig lite om kontakten , Det är klämmor som man sätter dit och justerar in så det stämmer .
            Har själv en orginalsats som ska monteras på en -60 va det lider , ska bli kul och se om man får ihop det .

              februari 16, 2005 at 20:45 #85064

              Tror att de som levererades som lantbrevbärarbilar hade backljus som “orginal”.
              Senare modeller av 95 och 96 med de stora blinkers och bakljus hade väl backljus? Minnet sviker….

              Monteringen av brytare och “backgivare” är rätt så basic.

              /B


              Bengt Åkesson
              bengt@akesson-motorsport.se
              Facebook

                februari 16, 2005 at 21:04 #85065

                95:an fick ju backljus redan -69 medan 96:an fick vänta ända till -78.

                  Anonym
                  februari 16, 2005 at 21:48 #85066

                  Gick ut i svinkylan och lade mig på rygg på ett snöigt golv. Där uppe sitter den ju!
                  Klick! så sken ett rent, vitt sken baktill! (ETT, ja – av två…)

                  Men säg mig, visst ska det väl sitta någon sorts “knöl” på växelröret,
                  som trycker in knappen på givaren?!

                    februari 16, 2005 at 22:33 #85067

                    Ja “knöl” kan man ju kalla den för faktiskt. Det gäller att justera det hela så att brytaren påverkas bara i backen annars så lär man få ett helljus i nacken.

                    Speciellt om man har ett Bosch Rallyknick dimljus som backljus. Det var rätt populärt på bilorientering förr och då hade man det på knapp så det kunde tändas när som helst. Ett relä var väl att föredra faktiskt.

                    /B


                    Bengt Åkesson
                    bengt@akesson-motorsport.se
                    Facebook

                      Anonym
                      februari 17, 2005 at 10:16 #85068

                      Men jag undrar fortfarande:
                      Finns det någon separat pryl som ska sitta på växelröret och
                      skapa den utbutning/knöl som tycks behövas?
                      Som fallet är nu finns ju bara ett rakt växelrör
                      och det ger ju samma utslag, oavsett vilken växel som är i.
                      Om man inte möjligen ger det en liten smäll, så det kroknar…
                      Ska testa med en liten slangklämma, eller nåt.
                      Kul att det lyser, i varje fall!

                        februari 17, 2005 at 13:18 #85069

                        På röret skall det sitta fastskruvat en bit plattjärn som skall bryta strömmen vid alla växlar utom backen. Plattjärnet är bockat runt röret och hålls fast med en låsskruv. Åtminstone de jag sett har varit formade så.
                        ///Harald

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.