Bakstötdämpare 95:a

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bakstötdämpare 95:a

  • Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2007-08-17 07:02 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16255
    patrik w
    Deltagare

    Jag vet att detta ämne avhandlats många gånger förut men jag vill veta hur ovanliga nya stötdämpare till 95:a är. Jag har nämligen fått korn på 2 stycken oanvända Armstrong-dämpare som passar till en 95:a. Då jag verkligen är i behov av dem är jag intresserad av vad som kan vara ett rimligt pris för 2 stycken. Någon som har erfarenhet av detta?

    /P

    #108327
    hammars95a
    Deltagare

    Jag vet inte hur det är tänkt att funka, men det kommer ju nya SAAB-entusiaster till klubben, så ibland kanske man får ta vissa favoritdiskussioner i repris? :duck:

    Jag är också intresserad av detta. Vissa lär ha bytt till ”vanliga” dämpare bak på 95:orna istället för ”dörrstängarna”? Är det mycket bök? Vilka dämpare har provats?

    //T

    #108328
    patrik w
    Deltagare

    Detta kan nog vara en intressant tråd angående konvertering :

    För egen del vill jag nog dock ha kvar orginalutförandet.

    #108329
    hammars95a
    Deltagare

    Jag har hört någonstans att det kan vara en så enkel sak att som att fylla på olja i de gamla Armstrongdämparna för att styva upp bilen, har någon erfarenhet av detta? Vilken olja och hur göra? :confused:

    //Theo

    #108334
    niils
    Deltagare

    Är också intresserad av hur och vilken olja som bör användas för att fylla på bakstötdämparna.

    I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

    #108337
    fuling
    Deltagare

    Ny dörrstängare:
    En vild gissing ca 1500kr/st är väll inte orimligt.

    #110623
    patrik w
    Deltagare

    Så, nu är de inhandlade och färdiga för montering. Dock så har ett problem dykt upp.

    Den bult som sitter i stötdämpararmen och vidare genom en gummibussning och länkarmen till bakaxeln sitter tvärfast. Inte chans att man får bort den. Hur göra? Någon som har ett tips? Måste man värma bort den? Tydligen är både bulten och stötdämparen konisk vilket gör att det sitter fast.

    #110625
    stefan
    Deltagare

    det är ju en vanlig kona som sagt och en vanlig avdragare för styrleds demontage eller en rejäl spindelledsavdragare borde fungera bra.

    #110646
    Morten S.
    Moderator
    Hammars95:a wrote:
    Jag har hört någonstans att det kan vara en så enkel sak att som att fylla på olja i de gamla Armstrongdämparna för att styva upp bilen, har någon erfarenhet av detta? Vilken olja och hur göra? :confused:

    //Theo

    Jeg har brukt hydraulikkolje av samme type som man bruker på lesseapparatet på traktorer.
    Fikk for mange år siden kjøpt rep.sett av Saabklubben/Rolf Jensen.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng