"Baktänder"

Forum Modellspecifika forum 90/99 "Baktänder"

Detta ämne innehåller 20 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-01-15 14:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #425000

    saab95v4
    Deltagare

    Hej.
    Har ett fenomen på min bil (SAAB 99 GL -79) som jag tänkte ta tag i nu.
    Speciellt nu när det är kallt så får den för sig att börja hacka när man kör, känslan är som baktändning. Och det sker när man kör i botten på växlarna så att säga, när motorn måste dra. I Marchfart händer det mycket sällan om ens alls.

    Då är ju frågan om jag stänger av choken för tidigt?
    Men detta kan hända även vid motortemp på 60/70 grader när det är kallara ute, och då borde det väl ändå vara rimligt att köra utan choke.

    Tändningen står som den ska, så den bör man kunna utesluta som felkälla.
    Däremot så är tändstiften väldigt vita, nästan ingen antydan till gyllenbrunhet alls.

    Och det får mig att dra slutsatsen att den är lite snål på soppan, för jag har även en annan lustighet och det är att oavsett hur varmt de tär på sommaren så måste jag choka lite (om än väldigt kort stund) och så ska det väl inte vara? Säg om det är 30 grader ute och bilen är uppvärmd av solen hela dagen så måste jag ändå choka ett par hundra meter.

    Frågan är då först om ni kommer fram till samma ”lösning” som jag, dvs snål på soppan.
    Och framförallt, kan man fixa detta utan specialverktyg?

    #425039

    Om inte förgasaren är bytt till en med ”justermunstycke” undertill så är det enklast med specialverktyg.
    Men, har du ställt om insugningsspjället till vinterläge?
    Man kan behöva choka även på sommaren.
    Har du testat att tanka 98 eller vipower (99).

    #425064

    saab95v4
    Deltagare

    Du menar spjället vid värmepaketet? Det är vridet till vinter ja.
    Ok choke kan behöva användas på sommaren alltså, då vet jag det. Men tycker tändstiften är alltför vita.

    #425070

    Nä…
    Jag menar det som reglerar förvärmningsluften. Men det är möjligt att årsmodell 79 har en automatisk sådan. Det kan nog ha kommit redan 78…
    Den kan man testa med att värma på ”termostaten” (med tex vatten) så ska den ändra sig.
    När det är kallt ska den vrida spjäll så luften tas vid grenrör. Ju varmare ju mer regleras den över till att ta ej förvärmd luft.
    Det är nog så att hon går lite snålt…

    #425071

    saab95v4
    Deltagare

    Ok, något sådant spjäll har jag aldrig hört talas om.
    Sitter det på luftfilterburken menar du? Du har ingen bild att visa?
    Hur ser det ut när det är manuellt spjäll kontra automatiskt?

    Finns det något sätt att ställa upp soppan utan de rätta verktygen? Och hur vet man när det är rätt?

    Jag har ju en komplett verkstadsbok och har skruvat med dessa motorer bra länge, men just förgasare har jag aldrig gett mig på. Vilket gör mig lite osäker, det känns som att risken över att jag gör fel är överhängande.

    Tack för hjälpen, guld värt.

    #425073

    saab95v4
    Deltagare

    Hittade spjället nu i handboken, och det är termostatstyrt fr.o.m -78 så jag får ta upp och kolla funktionen. Om den inte funkar, finns det reservdelar? Eller är det skroten som gäller.
    Behöver fortfarande tips och råd ang bränsleblandningen däremot.

    #425093

    Det finns bra beskrivet i handboken.
    Har du inget verktyg kan jag kanske mäta lite så kan du göra eget…?
    Men testa om du märker skillnad på bränslet, 95/98/99…?

    #425113

    saab95v4
    Deltagare

    Ingen skillnad vid högre oktan.

    Du får jättegärna dra upp en skiss på det verktyget jag behöver så att jag kan snida till ett eget.

    #425114

    Ok.
    Tänk dig en ”spegelvänd” skruvmejsel. Justerskruven har inte ett spår utan en motsvarande upphöjning. Gör ett sådant verktyg av tex en stav som går lätt i loppet/hålet för dämpkolven. Sedan känner du efter när det gräppar. Vrider du moturs går nålen ner å ger magrare blandning å tvärtom, har jag för mig… Men glöm inte att lossa insugningsslangen så du kan hålla fast trotteln med fingrarna så inte förgasarmembranet vrids sönder.
    Skruva bara ett halvt varv i taget å testa. Du kan behöva justera tillbaka vid bes igen…

    #425120

    saab95v4
    Deltagare

    Ok tack.
    Fick en tanke på jobbet idag att det kanske skulle gå med en mejsel för däckventil? Eller tror du att en sån är för grov?

    Vill minnas att det riktiga verktyget är väldigt smalt.

    #425137

    saab95v4
    Deltagare

    Nu har jag i alla fall kollat spjället till insuget och det funkar utmärkt.

    Genial grej i all sin enkelhet måste jag säga.

    #425144

    Det kan gå med däckventilsverktyg om man använder den större modellen. Annars går det kanske att justera den mindre litegrann.

    #425164

    saab95v4
    Deltagare

    Hej igen.
    Har nu gjort ett verktyg och testat på en förgasare från hyllan, verkar funka utmärkt.

    Har ju alltid vetat att den gått snålt sen jag köpte den med tanke på hur tändstiften såg/ser ut. Men gick nu in lite närmre på det hela och granskade besiktningsprotokoll och ser att den har CO-halt 0.5.

    Enligt handbok så ska den ligga på 1.75 + – 25% vid 2000 rpm. Frågan är då, testar besiktningen på 2000 rpm eller blir besiktningsprotokollet missvisande?

    Och då till sist, om jag nu ska upp från 0.5 till ca 1.75 är det någon som tror sig veta hur mycket man ska justera?

    Det går ju som sagt att ta ett kvarts varv i taget som du säger Andreas och sedan kika stiften.

    #425165

    Janne Hagnell
    Moderator

    Med tanke på att gränsen är 4,5 (väl?) så har du ju onekligen lite justeringsmån. 😀
    Sedan vet man ju iof sig inte om tidigare ägare hinkat i K-sprit vid besiktningarna.

    #425166

    Janne Hagnell
    Moderator

    Vill du vara extra säker så säljer Verktygsboden en CO-mätare som inte är farligt dyr, runt 1500kr, vill jag minnas.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng