balansaxel

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 balansaxel

  • Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2005-08-17 19:35 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10749
    anonymous
    Deltagare

    Hej! skulle byta oljetrågspackning på min V4 härom dagen hittade en massa metalldelar i tråget. det var det bakre balansaxellagret som hade sagt upp sig. Nu undrar jag om det är någon som har ett ”flödesschema” för demontering av b-axel och lagerbyte? Vilka delar behövs, har fått tag i lager men det skall väl vara en el, flera packboxar oxå. Alla tips mottages tacksamt.Mvh P

    #76060
    fuling
    Deltagare
    #76061
    anonymous
    Deltagare

    Jo jag har läst nästan all trådar som handlar om balansaxlar, men de handlar ju mest om oljor och hur ett glidlager fungerar teoretiskt.Det jag är ute efter är tips på hur man som amatörmekaniker får ut axeln och lager och senare hur man monterar tillbaks delarna. Jag har motorn urtagen och monterad på motorstativ så jag behöver inga instruktioner hur man demonterar grill osv.

    #76062
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Skall man skriva upp allt så blir det en hel del text och även en del bilder.
    I princip är det
    – transmissionskåpa bort
    – svänghjul bort
    – balansaxeldrev bort
    – knacka ut balansaxeln bakåt
    – knacka bort de gamla lagren, gör rent!
    – sätt dit nya lager, här gäller det att se upp så att lagren får smörjning och försiktighet så att lagren ej skadas. Specialverktyg är bäst.
    Sätt ihop
    – svänghjul
    – balansaxeldrev (kolla så att samtliga drev är OK och att de hamnar rätt mot index)
    – Ev byt tätningen till remskivan och montera dit transmissionskåpan centrerad.
    – Montera remskivan.

    När man är och rotar så kanske en kontroll av kamaxellager mm kan vara på sin plats.

    Detta är i stora drag hur det går till men en massa småfix finns säkert längs vägen.

    En riktig verkstadhandbok är guld värd! Köp en på CD här på Saabklubben. Klicka in dig på Reservdelar och där Övrigt.

    /B

    #76063

    Motorn måste ur först

    #76064
    fuling
    Deltagare

    Rasmus:
    Jag skulle gissa att motorn är ur om den hänger i ett motorstaviv

    skunken:
    Innan du demonterar balansaxeldrevet kolla märkningen. Det finns 2st typ körslag på vevaxeldrevet och ett på kam och balansaxeldrevet, så man kommer ihåg hur det satt.
    Mät även balansaxellagringens lägets diameter, noggrant, detta pga att när lageret säger upp brukar axen få riält med styrk.

    #76065
    anonymous
    Deltagare

    tack för tipsen är det någon som vet var man kan få tag i transmissonskåpspackning; det var det enda biltillbehörsfirmorna i e-tuna inte kunde uppbringa.

    #76066

    Fuling skrev

    Citat:


    Jag skulle gissa att motorn är ur om den hänger i ett motorstaviv


    Åh fan, jag lusläste, missade några detaljer

    Skunken:
    Jag tror det är dåligt med tranmissionspackningen i Sverige. Jag beställde från Oldcars.de sist, tror säkert de har fortfarande, men de var hutlösa på att ta fraktavgift. Ska man va nogrann skall det vara två packningar, en bakom mellanplåten och en framför, mot transkåpan.

    #76067
    alfamats
    Deltagare

    Hejs ! Går det inte att använda Black Tite,packning på burk ist.Ja hade det när jag renoverade en motor.Det är ju starkt som fasiken.Ja, om inte det är en speciell packning med oringar och plåt i dvs. Mvh Mats

    #76068
    anonymous
    Deltagare

    Hej alla hjälpsamma här kommer en lägesrapport.
    Balansaxeln är utknackad likaså lagren, axeln kollad verkar rund o fin i lagerändarna,väntar på främre ba-lagret, kommer på lördag,då skall lagren monteras finns det några bra knep att ta till vid monteringen men att inte ta till våld vid minsta motgång?
    Mekhälsnigar S

    #76069

    Skunken skrev

    Citat:


    …då skall lagren monteras finns det några bra knep att ta till vid monteringen men att inte ta till våld vid minsta motgång?


    Ett bra dorn är en stor fördel, med en sådan grunka är det inga problem att knacka in lagret, eller pressa om man har en press. Kolla också när du knackar in så du inte får något axiellt spel.
    /Rasmus
    Så här ser mitt dorn ut:

    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/lagerdorn1.jpg[/image]

    #76070
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Rasmus!

    Kan du lägga upp måtten på dornen här på sidan. Vill inte riva en OK motor för att mäta nämligen (och är väl lite lat också 😮 ) men tänkte svarva till ett dorn ”in case of disaster”. Kanske läge för serietillverkning?

    /B

    #76071

    Här e måtten i millimeter. Jag har fått detta tillsvarvat efter lagren. Observera att med måttet 57 mm går det inte att driva ut lager med detta dorn, i alla fall inte det bakre.
    Håll tilgodo.

    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/balansdorn.jpg[/image]

    #76072
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Snyggt och prydligt, Rasmus!

    Tackar!
    /B

    #76073
    mats a
    Deltagare

    Tänkte först göra en egen tråd om detta men såg att jag kanske kan bidra till kunskapen genom att visa två bilder på hur min balansaxel ser ut efter haveriet. Vad jag inte begriper är att det inte finns ens antydan till glapp i axeln, trots det här utseendet. Har den sas svarvat till sig mot det havererade lagret eller?

    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/lager1.jpg[/image]

    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/balansaxel.jpg[/image]

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng