Balansaxelhaveri- Jämmer o Elände 3

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Balansaxelhaveri- Jämmer o Elände 3

Detta ämne innehåller 19 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-03 18:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14020

    stefan w
    Deltagare

    Då var det dags igen då. Balansaxelglapp.
    Får skylla mig själv som inte bytt olja o filter tillräckligt ofta och som har kört med 65A generator som behöver ha fläktremmen spändare än vad en 35:a behöver.

    Jag har läst många trådar på forumet om detta gissel och förstått att det blir allt svårare att finna dessa lager.

    Jag funderar på ett sätt att bygga om lagerlägena men kommer inte på nån rimlig lösning i nuläget. Tills vidare överväger jag att prova samma trick som jag läste i en annan tråd, att sätta remskivan på vevaxeln istället, MEN med balansaxeln renoverad och kvar på sin plats.
    Om den bara tomsnurrar borde den hålla längre trots dom egna radialkrafterna.

    Om man gör detta så får ju vevaxeln i princip en ”svägningsdämpare” i framändan. Om den hade behövt detta så skulle en sådan redan funnits där från början.
    Riskerar jag att förstöra något??

    #93697

    matthias r
    Deltagare

    Lagren går fortfarande att få hem från den tyska firman http://www.oldcars.de som det skrivits om här förut.

    Renoverar du, kommer det att hålla många år om du bara byter olja som du skrev. Tror knappast du behöver göra ombyggnationen till drivande vevaxelremsiva, med fräscha balansaxeldetaljer håller det även för drivning av en 65A generator. Spänn bara inte remmen för hårt.

    #93698

    kalle .p
    Deltagare

    Jämmer o Elände 3.. du måste fråga dig om du verkligen skall köra Saab. Det verkar nästan som du har retat någon Saabgud.

    Jag skall inte skriva om att min TT nästan varit felfri de ca 2000 mil jag har kört med den för om man skriker och svär bil bilen så kommer den ihåg det och när man som minst vill att något skall gå sönder så gör det de.

    In skaffa ett be matta och ett offer bord i Saab gudens namn och börja be och offra små Saabar till guden så kommer den tur att vända.

    #93699

    stefan w
    Deltagare

    Saabguden testar om jag är värdig.
    Jag bevisar detta genom att på mina bara knän underdånigt repa istället för skrota.
    Att offra oskyldiga småsaabar äro ovärdigt beteende som ej ses med blida ögon av saabguden.
    Den utsedde värdige får i tidens fullbordan sin rättmätiga belöning och tillåts uppnå den totala förnöjelsen bakom sin ratt.

    Problemen kommer av att jag använder denna bil dagligen som bruksbil med många mil på mätaren. 5000 mila servicen gjordes redan 1977 enligt mina papper så hur långt den gått vet jag inte då den rullat 10 000 mil i familjens och senare min ägo sedan början av 90-talet. I detta perspektiv blir bekymren små. Jag har även en 2T som gått bra sedan början av 90-talet även den. Familjen har kört med V4 sedan början av 70-talet och mitt samlade intryck av dessa är att om man sköter dem så sviker de aldrig. Inte ens i djupsnö eller på blankaste blankis.

    #93700

    rikard
    Deltagare

    Vad ska man leta på för fordmodell på den sidan då?
    Och vad heter balansaxellager på tyska???

    #93701

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    #93702

    stefan w
    Deltagare

    Borde vara 15M o 17M
    Sidan finns även på engelska
    Jag tror jag hittade reservdelsnumret, isåfall är det 42341010-3
    56.26 EUR
    Kolla du med om det stämmer.

    Har någon beställt som vill tala om hur allt funkar från beställning till leverans så vore jag tacksam. E-handel är nytt för mig.

    #93703

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Har beställt ett par gånger därifrån. Det har gått bra. Man behöver inte betala med kreditkort utan det går att betala kontant när man hämtar ut grejorna här i Sverige, typ postförskott. Betalningssättet väljer man när man anger namn och adress etc.

    Jag köpte prylar för 209 Euro och fick betala 5 Euro i ”bank fee”, fraktkostnad 19 Euro samt skatt 37 Euro. Totalt 270 Euro. Prylarna kom inom en vecka.

    #93704

    stefan w
    Deltagare

    Som vanligt så är avgifterna avsevärda.
    Skatt?? Är det den som avses när de anger priset inkl V.A.T.
    Priset för lagren var nu när jag kollade 48.50 EUR och 56.25 inkl V.A.T.
    Det fanns en hel del grejor på den sidan.

    #93705

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Ja, V.A.T är den skatten som jag angav. Då får du lägga på frakten och bankavgiften på 56.25 inkl. V.A.T.

    #93706

    stefan w
    Deltagare

    Ok det blir runt 550-600 kronor då. Det är inte mycket att säga om det. Bra att det finns att köpa iaf.

    (Jag visste inte ens att det fanns 1,2 liters V4)
    Det vore nåt det.

    #93707

    stefan
    Deltagare

    Lagren går ju fortfarande att beställa även i sverige än så länge. APE hade på lager sist jag frågade för nån månad sen.

    #93708

    rikard
    Deltagare

    Vart finns APE?

    #93709

    mats a
    Deltagare

    Jag tjatar fortfarande om Umeå Motorslip. 330 kr. 090-138010.

    #93710

    stefan
    Deltagare

    APE säljer genom http://www.bildelsspecialisten.nu/index.asp
    Bara att söka där efter närmaste butik eller ring Umeå Motorslip som Mats föreslog. De köper säkert sina delar genom antingen APE eller ABR som är en ren motordelsgrossist.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng