bättre bromsar?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / bättre bromsar?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / bättre bromsar?
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-31 22:19 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Hitta ventilerade skivor är nog det första att göra.
När det sedan gäller belägg beror det helt på hur bilen ska användas.
Ska du köra bana kan du välja belägg som behöver värme för att funka bra som t.ex. Carbotech.
För vardagskörning är nog Tar-ox ett bra val.Jag har kört Tar-oX på min 900 som inte ligger så långt från samma effekt, men jag har dom stora 9000 bromsarna. På bana behövs värre doningar, mina bromsar överhettar även när jag kör på GLT.
bilen ska köras på gata . Tittade lite på vent 9000 bromsar men känns som för mycket energi för 2 mm större skiva.
vent skiva kyler klart bättre men har ingen bättre bromsverkan, kör kz2 gokart o har en med hål/slitsade o vent o en med massiva skivor o bromsarna är typ samma på bägge dom massiva blir bara något varmare samma måste gälla bil..
Kollade lite på redstuff dom har slipmedel i deras vilket gör att dom tuggar skivor, borde innebära att man slipper glasade skivor o bättre bromsverkan?
Det här med adapter hur funkar det?
fanns en tanke på o ta hålade skivor till nya bultdelningen o ändra bultarna i skivan men gissar på att jag får problem med tjockleken då dom är vent? någon som vet måttskillnaden på tjockleken?
Går kanske o slipa ner oken så det passar@andreas1 wrote:
bilen ska köras på gata . Tittade lite på vent 9000 bromsar men känns som för mycket energi för 2 mm större skiva.
vent skiva kyler klart bättre men har ingen bättre bromsverkan, kör kz2 gokart o har en med hål/slitsade o vent o en med massiva skivor o bromsarna är typ samma på bägge dom massiva blir bara något varmare samma måste gälla bil..
Kollade lite på redstuff dom har slipmedel i deras vilket gör att dom tuggar skivor, borde innebära att man slipper glasade skivor o bättre bromsverkan?
Det här med adapter hur funkar det?
fanns en tanke på o ta hålade skivor till nya bultdelningen o ändra bultarna i skivan men gissar på att jag får problem med tjockleken då dom är vent? någon som vet måttskillnaden på tjockleken?
Går kanske o slipa ner oken så det passarFast skivdiametern är inte den stora skillnadne, är frutkansvärt mkt mer beläggyta på 9000 oken.
@M.broberg wrote:
@andreas1 wrote:
bilen ska köras på gata . Tittade lite på vent 9000 bromsar men känns som för mycket energi för 2 mm större skiva.
vent skiva kyler klart bättre men har ingen bättre bromsverkan, kör kz2 gokart o har en med hål/slitsade o vent o en med massiva skivor o bromsarna är typ samma på bägge dom massiva blir bara något varmare samma måste gälla bil..
Kollade lite på redstuff dom har slipmedel i deras vilket gör att dom tuggar skivor, borde innebära att man slipper glasade skivor o bättre bromsverkan?
Det här med adapter hur funkar det?
fanns en tanke på o ta hålade skivor till nya bultdelningen o ändra bultarna i skivan men gissar på att jag får problem med tjockleken då dom är vent? någon som vet måttskillnaden på tjockleken?
Går kanske o slipa ner oken så det passarFast skivdiametern är inte den stora skillnadne, är frutkansvärt mkt mer beläggyta på 9000 oken.
Det är korrekt. Mycket mycket mera.
Jag ska stoppa dit 9000 OK ivår.
Sen några fina belägg på det. Finns tråd här på 900klubben om dessa bromsar.
Bromsslangar köpes på t.ex biltema till Ford Escort tror jag det var.Jag kör 9000 bromsok med bromsslangar plockade från Ford Escort (fram) på min röda och svarta 900 S, funkar utmärkt. Kör med Speedparts billigaste standardskivor och Redstuff-belägg just nu som jag fick tag på billigt från England, sliter skivorna betydligt mycket mer än t ex Greenstuff då redstuff är keramiska belägg som är typ…stenhårda 🙂
MVH
@andreas1 wrote:
bilen ska köras på gata . Tittade lite på vent 9000 bromsar men känns som för mycket energi för 2 mm större skiva.
vent skiva kyler klart bättre men har ingen bättre bromsverkan, kör kz2 gokart o har en med hål/slitsade o vent o en med massiva skivor o bromsarna är typ samma på bägge dom massiva blir bara något varmare samma måste gälla bil..
Kollade lite på redstuff dom har slipmedel i deras vilket gör att dom tuggar skivor, borde innebära att man slipper glasade skivor o bättre bromsverkan?
Det här med adapter hur funkar det?
fanns en tanke på o ta hålade skivor till nya bultdelningen o ändra bultarna i skivan men gissar på att jag får problem med tjockleken då dom är vent? någon som vet måttskillnaden på tjockleken?
Går kanske o slipa ner oken så det passarDet är ju värmen som är stora problemet men på en gatbil är nog inte problemet så stort.
Helt klart är det stor skillnad mellan olika standardbelägg så frågan är om du inte skulle klara dig bra med ett bra standardbelägg? Saabs belägg är faktiskt helt ok och dom glasar inte skivan.
Sen finns det ju standardbelägg som inte ens klarar en inbromsning från 200 utan att mattas…Diameter/tjocklek:
og900 massiv : 276mm/12,7mm
og900 ventilerad: 276mm/20mm
og900/9000 ventilerad: 280mm/23,5mm
9000 ventilerad: 280mm/25mmHar du ok för massiva skivor blir det problem med ventilerade pga öppningen i bygeln.
En nackdel med hårdare belägg är att dom kan behöva värme för att funka och det kan vara direkt farligt på en gatbil.
Ytterligare en datalj som kan vara ett alt är att montera den nyare bromsservon (from MY87) som har större bromskraftsförstärkning vilket gör att man upplever lite bättre bett i bromsarna.
Du kan ju även prova att söka lämpliga skivor här http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Search.aspx?SearchMode=Size” onclick=”window.open(this.href);return false;
hmm ok vad jag fattade av redstuff skulle dom just inte behöva mycket mer värme för o funka?
Redan som bilen är idag mattas skivorna enormt fort, har tom provat slipa på både skivor o klossar o få dom ruggade men några nedbromsningar senare blir det samma hade 1,3 på bromsarna fram på bilprovningen..
Kom inte den nya bromsservon 88a? passar den rakt på dom gamla o har alla 87 o fram den?
Där kanske man kan börja, lär ju inte kosta en mindre förmögenhet Hur ser man skillnad på nya o gamla?@andreas1 wrote:
Redan som bilen är idag mattas skivorna enormt fort, har tom provat slipa på både skivor o klossar o få dom ruggade men några nedbromsningar senare blir det samma hade 1,3 på bromsarna fram på bilprovningen..
Vad har du för belägg idag ?
Tycker det låter som du har billiga skräpbelägg 😕
og 900 har en tendens att få svampiga/dåliga bromsar när belägg och skiva är slitna. Nya prylar brukar bli ett lyft@andreas1 wrote:
Hur ser man skillnad på nya o gamla?
Man ser skillnaden på fästskruvarna för huvudcylindern.
Den ena har har de två pinnskruvarna horisontellt placerade och den andra har skruvarna vridna typ 45° eller nått i den stilen.
Minns inte vilken som är vilken 😳@SaabAero wrote:
@andreas1 wrote:
Redan som bilen är idag mattas skivorna enormt fort, har tom provat slipa på både skivor o klossar o få dom ruggade men några nedbromsningar senare blir det samma hade 1,3 på bromsarna fram på bilprovningen..
Vad har du för belägg idag ?
Tycker det låter som du har billiga skräpbelägg 😕
og 900 har en tendens att få svampiga/dåliga bromsar när belägg och skiva är slitna. Nya prylar brukar bli ett lyft@andreas1 wrote:
Hur ser man skillnad på nya o gamla?
Man ser skillnaden på fästskruvarna för huvudcylindern.
Den ena har har de två pinnskruvarna horisontellt placerade och den andra har skruvarna vridna typ 45° eller nått i den stilen.
Minns inte vilken som är vilken 😳hmm tror det är mekonomens belägg o skivorna satt på när jag köpte bilen men har ingen slitkant eller dyligt..tycker dom borde hållt sig efter dom blivit ruggade men kanske inte..
Har kommit fram till att jag får prova brembroskivor o org klossar o byta bromsservon så får jag se om det blir bättre o tåler lite mer.. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.