bättre bromsar

Forum Modellspecifika forum OG900 bättre bromsar

Detta ämne innehåller 32 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-14 13:35.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25451

    fataren
    Deltagare

    hur fixar man lättast och/eller bäst, bättre bromsar som tål några varv på en bana på 900 modeller -87 och äldre.

    #186444

    plankan
    Deltagare

    @fataren wrote:

    hur fixar man lättast och/eller bäst, bättre bromsar som tål några varv på en bana på 900 modeller -87 och äldre.

    Man mont på bromsarna från MY 88-> 😉

    #186445

    widegren
    Deltagare

    Jag kör med speedparts sportbromskit, alltså slitsade skivor och
    Green stuff belägg runt om. Funkar kalas för mig!

    #186446

    M.Broberg
    Deltagare

    bra belägg och skivor!
    byt till Bra bromsvätska

    Dom 2 övre sakerna är Varmt rekomenderat om du ska köra bana, Speciellt bromsvätskan. dom nedre sakerna är när det börjar bli extremt.

    bygg bromskylning
    lätta bilen

    #186454

    fataren
    Deltagare

    har monterat ner bakaxel från min -93 men kommit fram till att det även behövs både nya bromsok och skivor, men det funkar alltså även bra med speedparts sportbromskit, finns det andra alternativ? varför passar inte 9000 bromsar på äldre saabar (läs 87 och bak) när det går att byta nav och skivor fram.?

    #186456

    plankan
    Deltagare

    @fataren wrote:

    varför passar inte 9000 bromsar på äldre saabar (läs 87 och bak)

    1 – Bromsoken (2 kolv’s ok) på bakaxlen upp till -> MY 87 är inte alls av samma typ och sitter inte alls monterad på samma sätt –
    t.ex är det endast 4 bromsslangar -> 87 medans det är 6 st på MY 88 -> som har flytande OK bak (1 kolv)

    2 – Hjullager/nav har större anläggningsyta på bakaxlen än på MY 88 ->

    3 – Sist men inte minst,bultmönstert -> 87 är jo inte alls av 9000 sort

    @fataren wrote:

    när det går att byta nav och skivor fram.?

    Hur tänker du här 😕

    Byta nav gör man endast ihop med spindlarna som navet sitter på
    (INTE) att förväxla med spindelleden……..

    Jag har på senare tid gjord denna operation med byte till MY 88 ->
    och tycker det är en hyggelig rolig sak att göra.
    Det som jag ser som största hindert är om man inte innehar svets för monteringen spaken inne i bilen 😐

    #186458

    fataren
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @fataren wrote:

    när det går att byta nav och skivor fram.?

    Hur tänker du här 😕

    Byta nav gör man endast ihop med spindlarna som navet sitter på
    (INTE) att förväxla med spindelleden……..

    ok är det spindlarna (va nu de e) fram man byter alltså för att få med navet, trodde man bara behövde/kunde byta navet (är novis på meckning) man skulle alltså klara sig bra med att byta bromskitet fram för det är väl de som tar störst stryk. men bakaxeln måste med bytas för att få handbromsen eller kan man behåööa den fram?

    #186459

    M.Broberg
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Byta nav gör man endast ihop med spindlarna som navet sitter på

    Skilljer sig nya och gammla spindlarna åt?

    #186473

    fataren
    Deltagare

    passar spindlarna från en 9000 boöt on på äldre saaben då? lika bra att ta saab 9000 skivor med ok när man lix fixar bromsarna, men det får bli ett vinterprojet i ett garage. tänkte mera på en snabb fix inför onsdagsbuset den 10e.

    #186474

    plankan
    Deltagare

    @fataren wrote:

    passar spindlarna från en 9000 boöt on på äldre saaben då? lika bra att ta saab 9000 skivor med ok när man lix fixar bromsarna, men det får bli ett vinterprojet i ett garage. tänkte mera på en snabb fix inför onsdagsbuset den 10e.

    9000 har inte alls samma typ av framvagn –
    så det kan du avskriva med en gång

    #186476

    fataren
    Deltagare

    ok, tack för alla snabba svar, man har ju en tendens att fråga för mycket när det finns kunnigt folk och man vill undvika onödiga fel.

    spindlarna från nyare 900 (har jag) och nya bromsok och skivort från 9000…. byta bakaxel bak.

    #186477

    M.Broberg
    Deltagare

    @fataren wrote:

    spindlarna från nyare 900 (har jag) och nya bromsok och skivort från 9000…. byta bakaxel bak.

    OCH svetsa om handbromsspaken. en viktig detalj som är det svåraste i det hela. du behöver även andra bromsslangar för att köra med 9000 oken.

    #186479

    fataren
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @fataren wrote:

    spindlarna från nyare 900 (har jag) och nya bromsok och skivort från 9000…. byta bakaxel bak.

    OCH svetsa om handbromsspaken. en viktig detalj som är det svåraste i det hela. du behöver även andra bromsslangar för att köra med 9000 oken.

    popnita, då spar man både vikt och tid XD.

    vad för bromsslangar behövs, vanliga från 9000 eller andra, och var hittar man det?

    #186480

    plankan
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    OCH svetsa om handbromsspaken. en viktig detalj som är det svåraste i det hela.

    Ta det nu inte som kritik……..
    Men varför har du fått för dig att det skall vara det ”svåraste” i hela operationen 😕

    Det går jo inte göra det fel 🙄

    @M.broberg wrote:

    du behöver även andra bromsslangar för att köra med 9000 oken.

    Dessa använder man samma som till ford escort/orion

    #186481

    plankan
    Deltagare

    @fataren wrote:

    popnita, då spar man både vikt och tid XD.

    😆 😆

    Måste vara rejäla nitar du skall ha där 😆

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng