bättre bromsar
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / bättre bromsar
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / bättre bromsar
- Detta ämne har 32 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-14 13:35 av Blocked.
-
FörfattareInlägg
-
@plankan wrote:
Ta det nu inte som kritik……..
Men varför har du fått för dig att det skall vara det “svåraste” i hela operationen 😕Det går jo inte göra det fel 🙄
klart det går att göra fel!
visst, tar du hela konsollen med bältesfästena är det svårt att göra fel, men det innebär att du gör rätt från början 😀 om du Bara svetsar om handbromsspakens fäste tex är det mycket lättare att göra fel.Allt annat är bolt on, och det är fler människor som har en domkraft och hylsnyckelsats än som har svets.
Tycker personligen att lätt svetsning är många gånger svårare än att skifta bolt on delar, om så bara för att man ska ha tag på svets och kunna svetsa.
Sen att det är enkelt om man kan det är ju inte direkt unikt i detta fallet.
EDIT: Sen betyder “svåraste” inte att det är överdrivet svårt.
@M.broberg wrote:
Sen att det är enkelt om man kan det är ju inte direkt unikt i detta fallet.
Jag förstår inte vart problemet ligger –
finns jo gott om mättpunkter inne i bilen –
både balkar och hål 😕Oavsett om man nu tar “halva golvet” från en bil eller inte………… 🙄
Byta nav var en intressant tanke … Kanske är enklaste sättet att få på 9000 fälgar på en bil med gamla bromsarna 🙂
Jag tillhör också de som tycker att svetsning inne i bilen inte är speciellt lockande.
Gör man operationen ska man såklart se till att montera de stora 9000 oken och skivor fram.@SaabAero wrote:
Byta nav var en intressant tanke …
Skulle inte tro att det är möjlig
(inom rimlig “nivå”)
Baktill är det rätt stor skillnad på lageraxlen som navet sitter på@SaabAero wrote:
Kanske är enklaste sättet att få på 9000 fälgar på en bil med gamla bromsarna 🙂
Nu är det väl inte just enbart för den sakens skulle man gör det jobbet
@SaabAero wrote:
Gör man operationen ska man såklart se till att montera de stora 9000 oken och skivor fram.
Och varför skall man göra det 🙄
för vanlig körning räcker dom alldeles utmärkt som dom är på OG 900 orginal efter MY 88@plankan wrote:
@SaabAero wrote:
Gör man operationen ska man såklart se till att montera de stora 9000 oken och skivor fram.
Och varför skall man göra det 🙄
för vanlig körning räcker dom alldeles utmärkt som dom är på OG 900 orginal efter MY 88Bra bromsar är ju aldrig fel, och kostnaden för beg (eller rent av nya) 9000 ok är ju inte hög, kryllar av dem på skroten nuförtiden. Lär inte behöva byta belägg lika ofta i alla fall eftersom de är bra mycket tjockare, och större. 😉
MVH
@plankan wrote:
@SaabAero wrote:
Gör man operationen ska man såklart se till att montera de stora 9000 oken och skivor fram.
Och varför skall man göra det 🙄
för vanlig körning räcker dom alldeles utmärkt som dom är på OG 900 orginal efter MY 88Varför ska man då byta från bromsarna som sitter före -88? Dom räcker ju också utmärkt till vanlig körning.
Ja då kommer en följdfråga här från den som inga verktyg har, (har, men inga som passar) vad behöver jag för verktyg för att fixa att flytta frambromsar från en my93 (sitter ju abs på den, men de är väl inget att fundera på att ta med sig) behöver jag dubbelt av ngt tex. ja jagf vet att det finns de av er som skruvar isär detta i mörkret nu så alla råd äro värdefulla 🙂
@dea wrote:
Varför ska man då byta från bromsarna som sitter före -88? Dom räcker ju också utmärkt till vanlig körning.
och bromsarna innan 88 funkar utmärkt till bankörning m´ed, bara kolla widegren. klart att nya bromsarna är bättre men man kan ju börja med att byta till sportigare skivor och belägg inan man dissar hela systemet.
om man nu ser ur en mer ekonomisk sida än att köp och köp, och sen byta upp sig och köpa nytt igen :S (gör om gör rätt) tycker det låter som att nya my88-up nav med 9000 skivor och ok är melodin (blir billigast) är det vissa årsmodeller bara från 9000 som funkar?
@dea wrote:
Varför ska man då byta från bromsarna som sitter före -88? Dom räcker ju också utmärkt till vanlig körning.
Är väl inget man direkt “skall” göra –
men det är ingen direkt hemlighet heller, att det bromssystem är mera krävande/kännsligt om det inte hålls efter.Sedan får man säga vad man vill –
men om man nu har en potent bil som T16 med 175 Hk,så är det inte direkt lämpligt att inte ha ventilerade skivor 🙄@M.broberg wrote:
@dea wrote:
Varför ska man då byta från bromsarna som sitter före -88? Dom räcker ju också utmärkt till vanlig körning.
och bromsarna innan 88 funkar utmärkt till bankörning m´ed, bara kolla widegren. klart att nya bromsarna är bättre men man kan ju börja med att byta till sportigare skivor och belägg inan man dissar hela systemet.
Självklart funkar det med dom gamla, men som du påpekar så bör man kanske ordna med lite bättre belägg. Själv så kör jag med stora 9000 oken och ebc skivor med yellow stuff fram, bak kör jag med speedparts slitzade och tarox belägg.
@plankan wrote:
@dea wrote:
Varför ska man då byta från bromsarna som sitter före -88? Dom räcker ju också utmärkt till vanlig körning.
Är väl inget man direkt “skall” göra –
men det är ingen direkt hemlighet heller, att det bromssystem är mera krävande/kännsligt om det inte hålls efter.Sedan får man säga vad man vill –
men om man nu har en potent bil som T16 med 175 Hk,så är det inte direkt lämpligt att inte ha ventilerade skivor 🙄Det är ju upp till var och en att bestämma om man behöver ventilerade skivor eller inte, tänkte inte på att jag har ventilerat på cabben som har det gamla systemet och det funkar helt kanon.
Det har aldrig varit tänkt att de svensksålda bilarna skulle ha ventilerade skivor. Sitter det ventilerade skivor är de ditsatta i efterhand eller har annan spec. än den svenska. Min Aero -85 och min Lyx -83 har solida skivor…
/Martin
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.