Behöver era kunskaper kära medlemmar!

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Behöver era kunskaper kära medlemmar!

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-07-23 16:28.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432172

    Snakepit
    Deltagare

    Har en 2007 9-5 Diesel 1.9.
    Var inte länge sen jag löpte den och då gick den väl som den skulle. Jag kör ganska lugnt i vanliga fall.
    För drygt 10 dagar sen så kändes det som att när man kom upp lite i varv så köade sig effekten.
    Gick ett par dagar sen så laturbon ab helt, iaf laddtrycket är borta. Den går som skit och ryker om jag gasar mycket.
    Kör jag riktigt sakta och växlar vid låga varv så går det att hålla röken borta.

    Läst lite om att det kan vara turbon men jag vill fråga några saker innan.

    Tog bort motorkåpan och skyddet under där glödstiften sitter. Längst till höger är det så sotigt och om man gasar hårt så kommer det massa luft och rök från höger sida vid glödstiften eller under där nånstans.Vad kan det vara, kan det bara vara nån slang som gått sönder där under?
    Ska inte allt vara tätt och ingen luft blåsa i motorrummet?

    Har även film jag kan lägga upp om det skulle behövas.

    Tackar på förhand alla Saabfantaster 🙂

    //S

    #432174

    enor
    Deltagare

    Låter som om du tyvärr drabbats av det typiska (och dessvärre dyra) standardproblemet med 1.9-dieseln: ett trasigt virvelspjäll.

    #432210

    97sonett
    Deltagare

    du har nog hål i tryckslangen som går upp till insuget från intercooler, ta tag i den slangen och tryck och kläm på den, brukar vara stor spricka i den slangen som kan ge detta symptom

    #432216

    Snakepit
    Deltagare

    tack för svaren, detta ska genast kollas över.

    #432976

    Snakepit
    Deltagare

    Grattis till Enor, aldrig får man ha nån tur.
    4 spjället från vänster hade gått av så det var ju hål rätt in.

    Känner mer och mer att jag blev blåst när jag köpte bilen. Smågrejer dyker upp överallt.
    Hur funkar det med dolda fel numera för bilar?

    #432978

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Fast det här var väl ett fel som ingen hade kunnat ana?
    Att många saker i en bil har likartad livslängd och går sönder samtidigt tycker jag är ganska vanligt. När jag började med bilar på 80-talet upplevde jag att 17000 mil var en gräns: Köp antingen en bil som gått 10kmil eller en som gått 20k, för då har tidigare ägare fått byta grejerna!😝

    #433033

    Snakepit
    Deltagare

    Fast det här var väl ett fel som ingen hade kunnat ana? Att många saker i en bil har likartad livslängd och går sönder samtidigt tycker jag är ganska vanligt. När jag började med bilar på 80-talet upplevde jag att 17000 mil var en gräns: Köp antingen en bil som gått 10kmil eller en som gått 20k, för då har tidigare ägare fått byta grejerna!😝

    Den hade gått 23000mil och kollar man noga i motorrummet nu så ser man en mängd clips som fattas lite här o där.

    Är det värt att laga eller ska jag skrota bilen?
    Betalade 22500kr typ i februari-mars och att laga med ny virvelspjäll går på ca 15-16000kr där jag var och kollade.

    Så hur hade ni gjort i detta läget?

    #433047

    Janne Hagnell
    Deltagare

    15-16000??? Jag är iof sig helt okunnig om vad ett virvelspjäll är men går det verkligen inte att lösa billigare, med tex en beg del?

    #433059
    #433064

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Ja, om det är arbetet som kostar så finns ju alltid alternativet att testa själv. Särskilt om alternativet är skrotning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng