Behövs spoiler på 900 ?

Forum Modellspecifika forum OG900 Behövs spoiler på 900 ?

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-12-20 11:38.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #382962

    saabaero
    Deltagare

    Någon som vet om det verkligen behövs spoiler på en 900 ?
    Det sitter ju bara på motorstarka bilar men gör dom verkligen nytta eller är det bara för utseendet ?

    Just nu tänker jag närmast på en sedan som varken har spoilerläpp fram eller något på luckan.
    Törs man åka 200 i en sån eller kommer den att lätta och flyga ut i skogen ?

    #382967

    Regin
    Deltagare

    Ingen fara, min gamla ”Rödluva” sniffade bra nära vägen i den hastigheten 😉

    En gammal 1989 900i snikis:
    73469295

    som fick nytt liv med T16 alá
    2.1 topp/insug
    E85 med 431:or
    Större IC
    Trim 60
    Batteriböj inkl 3″ avgas
    Kilen inkl Monroe Heavy duty etc etc 😛

    Bilagor:
    #382972

    saabaero
    Deltagare

    Är ju precis en sån som jag också funderar över just nu.
    Gubbstuket gör sig bättre utan spoilers 😀

    Nu blev det kanske lite OT direkt men vet du vad din bil väger ?

    #383219

    Regin
    Deltagare

    Nu blev det kanske lite OT direkt men vet du vad din bil väger ?

    Jag fick en 100% osympatisk och totallt ointr bilgubbe vid SBP den gången –
    så nog gjorde han säkerligen även fel på reg besiktningen.

    Fick i alla fall exakt samma vikt på bilen med T16 konceptet som den hade med i8 :/

    #383243

    saabaero
    Deltagare

    Tänkte mest om du visste vad de vägde i verkligheten.

    För att ändra skattevikten på regbeviset måste det väl till en vägning (vägningskvitto) på en krönt våg.

    Tillbaka till topic 😉

    Hoppades på att någon kanske vet hur det ligger till med aerodynamiken på en og900.
    Att den ligger kvar på vägen vid ett högfartstest säger ju inte så mycket. I värsta fall kan det ju vara ren tur…. nu tror jag väl inte det är så illa,
    inbillar mig att kunskapen kring detta finns hos folk som jobbade med detta en gång i tiden.

    #383244

    M.Broberg
    Deltagare

    min teori är att läppen och vingen gör väldigt liten skillnad i högfartstest eller raktframåka, vet att stora vingen skapar mer drag men vilken skillnad det gör på downforce är svår att tyda.

    downforce är ju framförallt intressant när det svänger mer eller mindre.

    jag tvivlar mycket starkt på att saab skulle pressa ut en bil, ens på 80-talet, som var instabil i teoretisk maxhastighet.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng