Behövs spoiler på 900 ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Behövs spoiler på 900 ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Behövs spoiler på 900 ?

  • Författare
    Inlägg
    • december 11, 2015 at 21:21 #382962

      Någon som vet om det verkligen behövs spoiler på en 900 ?
      Det sitter ju bara på motorstarka bilar men gör dom verkligen nytta eller är det bara för utseendet ?

      Just nu tänker jag närmast på en sedan som varken har spoilerläpp fram eller något på luckan.
      Törs man åka 200 i en sån eller kommer den att lätta och flyga ut i skogen ?

        Anonym
        december 12, 2015 at 02:09 #382967

        Ingen fara, min gamla “Rödluva” sniffade bra nära vägen i den hastigheten 😉

        En gammal 1989 900i snikis:

        som fick nytt liv med T16 alá
        2.1 topp/insug
        E85 med 431:or
        Större IC
        Trim 60
        Batteriböj inkl 3″ avgas
        Kilen inkl Monroe Heavy duty etc etc 😛

          december 12, 2015 at 08:28 #382972

          Är ju precis en sån som jag också funderar över just nu.
          Gubbstuket gör sig bättre utan spoilers 😀

          Nu blev det kanske lite OT direkt men vet du vad din bil väger ?

            Anonym
            december 18, 2015 at 22:32 #383219

            Nu blev det kanske lite OT direkt men vet du vad din bil väger ?

            Jag fick en 100% osympatisk och totallt ointr bilgubbe vid SBP den gången –
            så nog gjorde han säkerligen även fel på reg besiktningen.

            Fick i alla fall exakt samma vikt på bilen med T16 konceptet som den hade med i8 :/

              december 20, 2015 at 10:43 #383243

              Tänkte mest om du visste vad de vägde i verkligheten.

              För att ändra skattevikten på regbeviset måste det väl till en vägning (vägningskvitto) på en krönt våg.

              Tillbaka till topic 😉

              Hoppades på att någon kanske vet hur det ligger till med aerodynamiken på en og900.
              Att den ligger kvar på vägen vid ett högfartstest säger ju inte så mycket. I värsta fall kan det ju vara ren tur…. nu tror jag väl inte det är så illa,
              inbillar mig att kunskapen kring detta finns hos folk som jobbade med detta en gång i tiden.

                december 20, 2015 at 11:38 #383244

                min teori är att läppen och vingen gör väldigt liten skillnad i högfartstest eller raktframåka, vet att stora vingen skapar mer drag men vilken skillnad det gör på downforce är svår att tyda.

                downforce är ju framförallt intressant när det svänger mer eller mindre.

                jag tvivlar mycket starkt på att saab skulle pressa ut en bil, ens på 80-talet, som var instabil i teoretisk maxhastighet.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.