Belysningsproblem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Belysningsproblem

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-08-21 07:38.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12954

    anonymous
    Deltagare

    Mors

    Har nyligen skaffat mig en en aldeles ny gammal 95:a från 74. Vissa problem medföljde i köpet å jag undrar om det finns någon därute som kan hjälpa mig.

    P1. När jag köpte bilen funkade inte halvljuset, endast ljustuta funkade. VId lite amatörmek (numer kopplar jag ur batteriet) brann ljusreläet upp. Har hittat ett ”nytt” på skroten som jag skall koppla in. Tror ni att detta kan lösa mitt framljusproblem? Varselljusen funkar fint.

    P2. Baktill så har jag fina bakljus som lyser ända till dess att jag trycket på bromsen, då slocknar ena bakljuset. Det verkar nästan som att inte kraften räcker till för det släcks inte direkt utan flimrar lite innan det slocknar. Någon idé om detta?

    P3. Mina backlampor fukar inte heller. Här finns inte en tillstymmelse till liv så jag tänkte kolla närmare på backljuskontakten, men var sitter den?

    Tacksam för svar
    MArtin

    #88154

    Morten S.
    Moderator

    P1: I og med at det gamle releet brant opp, kan det tyde på at feilen lå i det.
    Kan også ligge i hovedreleet. (det store firkantede som sitter på torpedoveggen)

    P2: Kan tyde på dårlig jording. Sjekk alle kablene til baklysene. Spray gjerne med 565/crc e.d.

    P3: b.lyskontakten sitter som regel på girkassen, like ved frihjulsspaken. På noen modeller sitter den nederst rattstammen/girspaken.

    Lykke til !

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #88155

    anonymous
    Deltagare

    Thanx

    P1. Det var alltså huvudreläet som brann, på grund av min, snälla men klåfingriga, mekarkompis som öppnade det och sedan kortslöt reläet. Det var tydligen en fin brasa som jag missade då jag låg under instrumetnbrädan vid tillfälllet. Det andra reläet som du nämner antar jag är halvljus reläet men var sitter då det?

    P2. ska smyga systemet bakifrån å fram

    P3. Ursäkta min norska. Girkassen = växellådan?

    #88156

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Gearbox är också växellåda!

    /B

    #88157

    anonymous
    Deltagare

    P1. E fix, funkar toppen nu.

    P2 o 3. Blir morgondagens bekymmer

    #88158

    saab-jonte
    Deltagare

    P 3: Backljuskontakten sitter som oftast fast på en plåt med hål i placerad och fastskruvad på slav-cylindern till kopplingen, den hittar du lättast genom att följa slangen/röret från huvudkopplingscylindern ner mot växellådan, denna kontakt finns som universal på biltema och det gårt även att använa en bromsljuskontakt…

    #88159

    anonymous
    Deltagare

    P2. Dålig jordning sa Morten. Helt riktigt säger jag. Skruvade loss lampglaset och se lamphållaren satt inte längre fast annat än i kablarna. Ny kopp från skroten (20.-) löste detta problem.

    P3. tack för beskrivningen, det var ju lätt att hitta!!! Kontakten var dessutom hel, problemet var att bläcket på växelspaken inte kom åt att trycka in kontakten. Jag har inte lyckats rubba bläcket utan fick montera om kontakten, den sitter nu bara med en skruv så det känns lite temporärt. Jämförde med en 95:a på skroten och där fanns en fin stor skruv på ovansidan av klämman till bläcket. Jag har en pytteliten skruv på undersidan just framför bläcket som jag inte kan lista ut hur jag skall kunna lossa. Någon som kan tipsa om detta?

    Tack ock bock

    #88160

    saab-jonte
    Deltagare

    P 3: jag har noterat och frågar då? är det bläcket som den lilla skruven sitter på som skall trycka in brytaren för backluset… detta är iaf en mycket liten nästan obefintlig insexskruv och den skall då när spaken förs i räge B eller R tryckas mot knappen… skruven är en låsning av bläcket och ganska invecklad att flytta på… dränk den i wd40 eller 556 och vänta en dag eller nått.. leta reda på den minsta insexnyckeln som kan tänkas passa och lossa den… nu har du växelspaken i läge ”back”, lossa skruven till bläcket och flytta den så att den trycker in knappen lås fast den igen och prova…

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng