Bensin problem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bensin problem

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-02-21 18:59.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13848

    rikard
    Deltagare

    Hej!

    Jag har precis lyft i motorn i en Saab 95 -72 som har stått still i 15år med motorn urlyft.
    I dag när jag testade den så ville den inte tända till. Gnista har jag kollat att där är, så då misstänkte jag bensinen. Jag har hällt i 5L bensin så det borde väl räcka?
    Sen lossnade jag slangen som är ansluten till bensin-pumpen och där var helt torrt. Alltså kommer inte bensinen ens fram till pumpen.

    Är det pumpen som är sönder eller det kan vara nått annat jag ska kolla upp först?

    /Rikard

    #92521

    matthias r
    Deltagare

    Kolla bränsleledningen från tank till pump, så att inte röret är gravt rostskadat på något ställe. Mikroskopiska hål i det kan nämligen göra så en massa luft sugs in.
    Kolla även den del av ledningen som utgörs av en vanlig bränsleslang, den ligger under baksätet precis efter tanken. Kolla sedan påfyllningsslangarna från hålet i vänster bakskärm till tank, ingen av dem få vara söndervittrad, då kan partiklar sugas in och ledningen blockeras. Lika viktigt är att avluftningsslangarna på detta ställe inte är täppta eller hänger i marken.

    Verkar allt OK här kan du ”chocka” pumpen genom att snapsa motorn, d v s hälla en hutt bensin (en kapsyl räcker) direkt i förgasarhalsen. Då skall den tända till och gå några sekunder. Eftersom då mycket högre motorvarv åstadkomms än vad starten kan komma i närheten av, ökar sugförmågan
    markant. Metoden har hjälpt många ”sovande” pumpar igång. Kan behöva upprepas några gånger men sedan brukar det börja fungera– har du originalpumpen av fabrikat Pierburg är det en detalj som håller hög kvalitet.

    MEN tänk på; hålls utomhus, demontera luftfiltret och även luftrenarbotten om du har varianten i plast! Det KAN bli en eldslåga ur halsen när motorn tänder till… har hänt mig några gånger. Ingen fara så länge inte området runt förgasaren är nerspillt med bensin. Ha en släckare e dyl jämte så är du dock garderad /Matte R

    #92522

    rikard
    Deltagare

    Jag testade faktiskt det idag, fast jag sprutade i lite startgas i förgasaren och det kom en liten låga. Men jag visste inte om det var OK, så jag vågade inte fortsätta. Sen är det så att tändfördelaren har tyvärr varit urtagen ur motorn, så jag är ju inte helt hundra på att tändningen står rätt heller. Vilket försvårar en del:(

    Då ska jag gå igenom samtliga slangar och rör så dom inte är spruckna. Det blir dom väl lätt efter ha stått stilla i 15 år.

    Om det är orgilalpump vet jag faktiskt inte. Motorn har Saabs trimsats med dubbelportsförgasare, och det mesta är ombyggt till -78:ans utseende, så jag har tyvärr inte koll på vad som ”ska” vara där eller inte.

    Finns det inte nått man kan suga med på bensinslangen för att få fram bensin till pumpen?

    /Rikard

    #92523

    saab-jonte
    Deltagare

    bensinen: sug i slangen tills det kommer fram, svälj ingen bensin bara man blir så dålig i magen då , om pumpen fungerar som den ska så stannar bensinen kvar.

    tändningen:
    plocka ur fördelaren och vrid sedan runt motorn tills den är i övre dödläge, (cyl 1 i topp) det kan du känna vart det är ungefär genom att peta med en smal skruvmejsel i tändstiftshålet på cyl 1, kolla även på remskivan där inställningsmarkören finns, cylindern är i topp vart annat varv på remsikvan så endera blir det helt fel eller ganska rätt, har du en verkstadshandbok från ssk så underlättar detta, fördelaren monteras när motorn står i dödläge och rotorn ska varara ställd mot ”monteringsmärket” (en liten punkt på fördelarens gods på översidan mot ytan där locket monteras… fördelaren passas in och förs stadigt rakt ner och kontrolleras nu ska rotorn peka med mitten av spetsen rakt mot ett streck på samma sätt som ovan nämmnt med punkten, om inte så justera lite grann. som sagt vid mekning av bil rekomenderas handbok.

    #92524

    saab-jonte
    Deltagare

    slänger in en bild till….

    #92525

    rikard
    Deltagare

    Kan kolven i cylinder 1 vara i olika lägen vartannat varv trots att remskivan står vid märket?

    Sitter inte kolven direkt på vevaxeln? För då förljer den väl den rörelsen? Eller jag har fel för mig?

    Försökte kolla 1:ans cylinder med en skruvmejsel, men generarorn satt ju ivägen så det får bli en annan kväll när jag har mer tid

    /Rikard

    #92526

    saab-jonte
    Deltagare

    det du säger är sant, men utväxlingen mellan remskivan som tändinställningsmärket sitter på och vevaxeln så blir utväxlingen dubbelt så stor, dv.s. hmm………….. nu vet jag inte om jag har nattmössan på, får forska i det under dagen återkommer…

    #92527

    anders jensen
    Deltagare

    Kan kolven i cylinder 1 vara i olika lägen vartannat varv trots att remskivan står vid märket? NEJ.
    Sitter inte kolven direkt på vevaxeln? JO.
    För då följer den väl den rörelsen? JA.
    Eller jag har fel för mig? NEJ.

    Står remskivan enl märkning på ”0” är både ettans och fyrans kolvar i övre dödläge. Alltså du kan lika gärna kolla på fyrans kolv när den vänder och behöver inte ta loss generatorn. Eftersom fördelaren varit borttagen så ta av ventilkåpan för cyl 3-4. När ventilerna på cyl 4 växlar mellan avgas och insugningstakt är cyl 1 i övre dödläge. Finjustera remskivan till ”0” och sätt i fördelaren så att rotorn pekar mot det lilla märket i fördelarhusets kant. Sedan finjusterar du tändningen till 6 gr för ÖD. Med färsk bensin i förgasaren och bra batteri så startar den säkert.

    Mvh
    Anders

    #92528

    rikard
    Deltagare

    Nu har jag kollat lite på bränsleledningarna, men det är svårt att se om de är hela.
    Men ledningen från pumpen och bak till tanken är inte täppt iallafall.

    När jag testar att ”chocka” igång pumpen så tänder inte bilen, så det är förmodligen nått med tändningen.
    Men kan man testa om pumpen fungerar? När jag hade slangen ur till pumpen, testade jag att köra runt motorn och känna om pumpen sög, men det kändes inget. Men den suger kanske inte så myckat att det ska kännas?

    /Rikard

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng