Bensinläcka på V4an
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bensinläcka på V4an
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bensinläcka på V4an
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2007-04-28 09:36 av perhaninge.
-
FörfattareInlägg
-
april 15, 2007 at 18:15 #105296
Hej Gert Ingemar!
Är det slangen som inte tätar, eller är det röret in mot flottörhuset.
I vilket fall är det ett vanligt och farligt fel på V4:or som har orsakat en del bränder.Kolla först att röret inte är löst. Om OK byt slang och klämmor.
Om löst rör; försök att försiktigt knacka in det. Jag kan rekommendera att när det verkat tätt, borra ett fint hål genom förgasargodset och röret halvvägs. I detta hål ska du sedan knacka in en bit tråd (förslagsvis mässing) för att slippa att röret lossnar på nytt. Täta kan du göra med silikonlim om det behövs. Det tål bensin.Lycka till!
/Sten-Arvid
april 27, 2007 at 17:53 #105748Hej igen Gert Ingemar!
Efter att ha bytt ut alla bensinslangar på min Sonett V4 idag, gjorde jag en liten “säkring” genom att “naja” anslutningarna till förgasaren på flygplansmaner.
Kan berätta att det var behövligt att byta slangarna som suttit sedan en renovering 1975. De var både spröda och svampiga på samma gång. Dessutom en 8 mm slang ihopsnörpt om 6 mm bränsleröret från tanken!
Så här ser det ut nu vid förgasaren. Tilläggas kan att jag inte har haft några problem med lösa anslutningsrör. Men för säkerhets skull ….En tanke för alla ni andra med gamla gummislangar :whistle:
Mvh S-A
april 27, 2007 at 20:01 #105753I mitt fall sitter röret fast, Så “hakuna matata” (“inga problem”: Swahili)!
Dessutom svårt att löda mellan förgasarens legering och mässingsröret!Att jag har så många slangar beror på att Kermit har en 1700 Amerikamotor från 1974 med “deacclerationsmojs”!
april 28, 2007 at 09:36 #105764“Säkring”
Ett standardförfarande för oss alla som har haft nära till bilbrand 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.