Bensinläcka på V4an

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bensinläcka på V4an

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-28 09:36.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15876

    valmet
    Deltagare

    Hej!

    Jag har en V4 71. I dag när jag var ute och tog en vårrunda med bilen

    upptäckte jag att den läcker bensin vid röret som sitter fast i förgasaren,

    har någon något förslag på hur man tätar en sådan läcka.

    Tackar på förhand Gert Ingemar.

    #105296

    Hej Gert Ingemar!

    Är det slangen som inte tätar, eller är det röret in mot flottörhuset.
    I vilket fall är det ett vanligt och farligt fel på V4:or som har orsakat en del bränder.

    Kolla först att röret inte är löst. Om OK byt slang och klämmor.
    Om löst rör; försök att försiktigt knacka in det. Jag kan rekommendera att när det verkat tätt, borra ett fint hål genom förgasargodset och röret halvvägs. I detta hål ska du sedan knacka in en bit tråd (förslagsvis mässing) för att slippa att röret lossnar på nytt. Täta kan du göra med silikonlim om det behövs. Det tål bensin.

    Lycka till!

    /Sten-Arvid

    #105303

    valmet
    Deltagare

    Tack för tipset Sten Arvid. Slangen och klämman är nya och när jag efterdrog

    klämman märkte jag det var vid röret i förgsaren som det läcker, skall

    göra som du tipsar och hoppas att det går vägen.

    Mvh Ingemar.

    #105748

    Hej igen Gert Ingemar!

    Efter att ha bytt ut alla bensinslangar på min Sonett V4 idag, gjorde jag en liten ”säkring” genom att ”naja” anslutningarna till förgasaren på flygplansmaner.
    Kan berätta att det var behövligt att byta slangarna som suttit sedan en renovering 1975. De var både spröda och svampiga på samma gång. Dessutom en 8 mm slang ihopsnörpt om 6 mm bränsleröret från tanken!
    Så här ser det ut nu vid förgasaren. Tilläggas kan att jag inte har haft några problem med lösa anslutningsrör. Men för säkerhets skull ….

    En tanke för alla ni andra med gamla gummislangar :whistle:

    Mvh S-A

    #105751

    stefan w
    Deltagare

    Borde det inte gå att först rengöra riktigt och sedan löda fast röret?

    #105753

    I mitt fall sitter röret fast, Så ”hakuna matata” (”inga problem”: Swahili)!
    Dessutom svårt att löda mellan förgasarens legering och mässingsröret!

    Att jag har så många slangar beror på att Kermit har en 1700 Amerikamotor från 1974 med ”deacclerationsmojs”!

    #105755

    valmet
    Deltagare

    Hej Sten Arvid.

    Jag tog loss röret helt och lade på Atack super klister och knacka dit röret igen de sitter där och håller tätt. Men ditt förslag med säkring skall jag ta efter det verkar ok.

    Hälsar Gert Ingemar.

    #105764

    perhaninge
    Deltagare

    ”Säkring”
    Ett standardförfarande för oss alla som har haft nära till bilbrand 😉

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng