Bensinläcka på V4an

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bensinläcka på V4an

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bensinläcka på V4an

  • Författare
    Inlägg
    • april 15, 2007 at 15:51 #15876

      Hej!

      Jag har en V4 71. I dag när jag var ute och tog en vårrunda med bilen

      upptäckte jag att den läcker bensin vid röret som sitter fast i förgasaren,

      har någon något förslag på hur man tätar en sådan läcka.

      Tackar på förhand Gert Ingemar.

        april 15, 2007 at 18:15 #105296

        Hej Gert Ingemar!

        Är det slangen som inte tätar, eller är det röret in mot flottörhuset.
        I vilket fall är det ett vanligt och farligt fel på V4:or som har orsakat en del bränder.

        Kolla först att röret inte är löst. Om OK byt slang och klämmor.
        Om löst rör; försök att försiktigt knacka in det. Jag kan rekommendera att när det verkat tätt, borra ett fint hål genom förgasargodset och röret halvvägs. I detta hål ska du sedan knacka in en bit tråd (förslagsvis mässing) för att slippa att röret lossnar på nytt. Täta kan du göra med silikonlim om det behövs. Det tål bensin.

        Lycka till!

        /Sten-Arvid

          april 15, 2007 at 19:19 #105303

          Tack för tipset Sten Arvid. Slangen och klämman är nya och när jag efterdrog

          klämman märkte jag det var vid röret i förgsaren som det läcker, skall

          göra som du tipsar och hoppas att det går vägen.

          Mvh Ingemar.

            april 27, 2007 at 17:53 #105748

            Hej igen Gert Ingemar!

            Efter att ha bytt ut alla bensinslangar på min Sonett V4 idag, gjorde jag en liten “säkring” genom att “naja” anslutningarna till förgasaren på flygplansmaner.
            Kan berätta att det var behövligt att byta slangarna som suttit sedan en renovering 1975. De var både spröda och svampiga på samma gång. Dessutom en 8 mm slang ihopsnörpt om 6 mm bränsleröret från tanken!
            Så här ser det ut nu vid förgasaren. Tilläggas kan att jag inte har haft några problem med lösa anslutningsrör. Men för säkerhets skull ….

            En tanke för alla ni andra med gamla gummislangar :whistle:

            Mvh S-A

              april 27, 2007 at 19:02 #105751

              Borde det inte gå att först rengöra riktigt och sedan löda fast röret?

                april 27, 2007 at 20:01 #105753

                I mitt fall sitter röret fast, Så “hakuna matata” (“inga problem”: Swahili)!
                Dessutom svårt att löda mellan förgasarens legering och mässingsröret!

                Att jag har så många slangar beror på att Kermit har en 1700 Amerikamotor från 1974 med “deacclerationsmojs”!

                  april 27, 2007 at 21:09 #105755

                  Hej Sten Arvid.

                  Jag tog loss röret helt och lade på Atack super klister och knacka dit röret igen de sitter där och håller tätt. Men ditt förslag med säkring skall jag ta efter det verkar ok.

                  Hälsar Gert Ingemar.

                    april 28, 2007 at 09:36 #105764

                    “Säkring”
                    Ett standardförfarande för oss alla som har haft nära till bilbrand 😉

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.